La clau

Un relat de: aleshores
La clau

Ningú, o potser només els possibles companys catalans del camp podien saber el significat precís d’aquella lletra i música. “Elàstics blaus subjectats amb candaus” vaig escriure en la fulla de comanda electrònica. Confiava que no haguessin introduït aquesta peça en la base dades. La màquina, l’aplicació d’IA, no va entendre de què es tractava, ja que només processava allò que entenia i m’ho va fer saber amb certa tírria soterrada: ja tenia una primera pista. Tot això passava en l’època Trump, però ja venia d’abans; del temps del macartisme.

La paraula parlada, per altre costat, era controlada per la visió dels llavis en les passejades de dos en dos pel pati de l’establiment que tècnicament era un camp o presó. Allà em vaig limitar a xiuxiuejar “du el meu enamorat”, confiant que en absència de coneixement de la lletra anterior, també suposaria desconèixer aquest passatge que, per altra banda, era prou general: d’enamorats n’hi ha per a tot arreu.

Sabia que els vigilants entrenats al Sinaí on havien rebut les taules, no les de la llei sinó les de la trampa, resseguien tot allò que la màquina els indicava com estrany o no controlat. Per això no va ser inusual que sortissin amb la fusta preparada per a preguntar coses i «repartir» si calia a l’ “abstracte” presoner que feia referències extemporànies.

«Què vols dir amb això d’enamorats? Ve de moro o d’amor?» «D’amor», vaig respondre, atemorit de passar-me uns altres quinze dies d’aïllament sensorial a les masmorres de l’imperi, per inconcret i per «abstracte». I vaig gosar afegir (referint-me a mi mateix en tercera persona per resultar així més dòcil, acabat i vençut): “‘En Pasqual (jo) és un home original“” per adobar-ho amb unes gotes més de bogeria sobrevinguda.

Aleshores, vaig posar els ulls en blanc i vaig arrencar a cantar tot seguit la coneguda peça de Curtis: “Non ti scordar di me” que li havia sentit a Sonya (Sonya Yoncheva). Aquí les alarmes de la màquina ja van ser màximes: ho notava pels soroll dels auriculars dels guàrdies. Em vaig veure, després d’aquest acte agosarat, a la cel·la fosca en companyia de Bargouti, però, per sort no condemnat a cadena perpètua com ell, per palestí. Yoncheva, era evident, podia ser una ferotge comunista disfressada de cantant d’òpera pels malèfics serveis secrets de l'extinta USSR que ara operaven d’amagat a la UE aprofitant-se de les seves laxes normes. Els ho havien advertit reiteradament els del servei Mossegat que estaven prests a tornar. La cantant, búlgara i desbordant, afegia una capa més de complexitat al problema.

Quan vaig tornar a posar el ulls bé vaig veure alguns entre el públic dispers que xiulaven aquell passatge de ‘tots som pops” – acompanyat rítmicament picant de mans - i ja sabien que em deia Pascual. Em vaig quedar resignat, però satisfet: havia pogut contactar amb els catalans que hi havia al camp de concentració Mzon-Obiols-Feixoo (tots tres ex-alumnes de Trump).

No importava ja que deduïssin, després d’afinats procediments algorítmics, que havia cantat una peça digna de Núri Feliu.

Comentaris

  • Passat, present i futur[Ofensiu]
    Montseblanc | 09-11-2025

    La sensació és que el relat, exceptuant la intel·ligència artificial, podria tenir lloc en el passat, fa cinquanta anys, per exemple; com també en el futur, d'aquí trenta anys... Hi ha coses que no canvien, només les eines que es fan servir, però l'opressió, la privació de llibertat, el sotmetiment dels individus que pensen diferent, hi són sempre. És original la manera d'esquivar l'ofegament que fa servir el protagonista, una cançó que en el seu moment se'ns va quedar gravada i que ara ens ve a la memòria tot llegint el relat.

  • La realitat...[Ofensiu]
    llpages | 01-11-2025

    sempre supera la ficció, i l'escenari que dibuixa el relat ja existeix. El cas és que el control de l'Estat en segons quins països és aclaparador i molt pitjor del que hom pugui imaginar en un text. Un relat que fa posar els pèls de punta pel simple fet que sembla que ens hi acostem cada vegada més els que, sortosament, encara gaudim de certes llibertats. Enhorabona!

  • Control absolut[Ofensiu]
    Xavier Valeri Coromí | 31-10-2025 | Valoració: 10

    El missatge del relat per a mi és que la vigilància dels ciutadans sotmesos a un règim autoritari amb IA pot ser terrible. Pel que fa al dels ciutadans disconformes ja pot ser un ofegament total. Molt bé la idea de la protagonista de fer servir la cançó “El vestit d'en Pasqual” per contactar amb els catalans del camp de concentració. L'ambientació del relat està inserida en una època futura de domini de les idees, ara, liderades pel president dels Estats Units Donald Trump i que son compartides per altres mandataris de les dretes mundials.

  • Un relat embrollat... [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 30-10-2025

    Perquè les màquines poden fer de tot sense l'home, perquè la tecnologia no té fi per la recessió. Ets un fenomen per atrevir-te a fer un relat així com aquest.
    Realment la clau del món serà destruir...
    Cordialment.


  • La resistència[Ofensiu]
    SrGarcia | 29-10-2025

    La clau és la manera de desxifrar el missatge. Aquí és tan enrevessada que ni "Enigma" s'hi acosta.
    Presentes una distopia on no pots ni parlar amb altres catalans.
    Ho has de fer de manera xifrada, com amb la cançó humorística de la Núria Feliu (però no li diguis Nuri, home).

    Bones referències: les cançons, la màquina que ho controla tot, el macartisme, els camps de concentració, el Sinaí i les taules de la llei, el servei Mossegat, suposo que el Mosad, el ritme de "tots som pops" com una altra clau que la màquina no pot reconèixer.

    El relat és una crítica al poder tecnològic i polític i al mateix temps una defensa de la cultura com a resistència.