IN MEMORIAM. SANTUARI DE LA MARE DÉU DE MONTSERRAT, I DE LA MARE DE DEU DE LORETO DE CAN LLOREDA. SANT ANDREU DE LLAVANERES. EL MARESME

Un relat de: Antonio Mora Vergés
  El Joan Dalmau Juscafresa , autor del bloc “ Llocs de Catalunya “ em feia arribar un enllaç en el que apareix informació del Santuari de la Mare de Déu de Loreto , avui en ruïnes , al terme de Sant Andreu de Llavaneres, prop del limit amb Dosrius, al peu del camí ral, dins de la propietat de Can Lloreda.En tenim referències des del segle XVI, tot i que probablement sigui anterior.L'edifici, amb detalls del segle XV, es troba en un estat lamentable tot i que encara resten dempeus bona part de les seves parets.Fotografia de Joaquim Graupera i Graupera ( Mataró, 25 de març de 1963 )Estava administrada per l'Ajuntament de Llavaneres des de 1628 per mediació de un ermità que vivia en les dependències annexes a l’ermita Cada any s'hi celebrava un aplec on pujava tota la població.En les visites pastorals del segle XVIII és considerada com "ermita del comú", probablement pel fet d'esser administrada per l'ajuntament i no pels propietaris.Al segle XIX el metge barceloní Francesc Colom va comprar can Lloreda i va iniciar un plet per tal de fer fora l'ermità, en 1829 l'Ajuntament va haver d'entregar les claus de l'església i de l'habitatge i es traslladen el retaule i la imatge a la parròquia del poble.Trobava una font que explica que la família Lloreda va ésser propietària de terres, casa i ermita de Lorita, fins a les darreries del segle XVIII, en què la pubilla Teresa Lloreda va donar el santuari a la Congregació de Sant Felip Neri de Barcelona, que posteriorment el va vendre al metge Francesc Colom de Barcelona, al que li dedicaven aquests versets :“Tenint alas de Culomhats bolat a LlavanerasEncenent novas teyerasal despich de tot lo mon.Si tens vergonya Culomte aconsello que ala malaltdeslliurant hi pots del malfotis el camp de presapues yasaps non interesalo soroll de ton tabal.Que lo poble hats disgustaty la Verge de Luritaho sap la tia Julitay la pusma del beynatyt diem de veritatlos behins de Llevanerasy malas manyas de obrartotas vindran a pasarfins las nostras ratoneras”https://quimgraupera.blogspot.com/2009/09/la-capella-de-la-mare-de-deu-de-lorita.htmlMarià Ribas i Bertran (Mataró, 23 de juny de 1902 - 11 de setembre de 1996), afirma; el santuari fou aixecat sota l'advocació de la Mare de Déu de Montserrat, tal com consta en alguns mapes i en ressenyes d'excursionisme.Més tard s'hi adjuntà l'advocació a la Mare de Déu de Loreto. Les dues advocacions eren divulgades, simultàniament, en els darrers temps.https://core.ac.uk/download/pdf/39100434.pdfhttps://ajllavaneres.cat/ARXIUS/ANY2012/POUM/05_Cataleg_bens.pdfIntuïm que Francesc Colom va tenir ocasió al llarg de la seva vida de penedir-se de la seva obcecació de “recuperar” la titularitat dominical del Santuari. Ens agradarà però, tenir-ne noticia a l’email coneixercatalunya@gmail.comcastellardiari@gmai.comQue la Mare de Déu intercedeixi davant l’Altíssim perquè s’aturi aquesta sindèmia en la que segonsles dades de les funeràries facilitades per Salut, 15.318 persones han mort a Catalunyades de l’inici de la pandèmia fins al dijous 19.11.2020.Cuideu-vos molt, ja sabeu que els atacs contra Catalunya i els catalans, o contra la seva llengua i la selva cultura, encara els surten de franc als seus autors.

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6907 Relats

1200 Comentaris

5406818 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com