Cercador
IN MEMORIAM. ESGLÉSIA DE SANT LLORENÇ DE CAMPDEVÀNOL - KANTA-BANDA-LE - . EL RIPOLLÈS
Un relat de: Antonio Mora Vergés Veia una imatge – intueixo que del Fonts, Estudi de la Masia Catalana – ,
de l’església de Sant Llorenç de Campdevànol que retratava Cèsar August Torras
i Ferreri (Barcelona, 5 de juliol de 1851 - 22 de juny de 1923).https://www.facebook.com/photo?fbid=1089222115202882&set=gm.1331740693957933https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/4836/rec/4
Cèsar August Torras i Ferreri (Barcelona, 5 de juliol de 1851 - 22 de juny
de 1923)
https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/4836/rec/4
aquella església romànica (segle XI), amb un petit campanar de torre, ampliada
entre el 1671 i el 1674, fou incendiada el 1936, en els dies foscos que seguien
a l’alçament armat dels militars feixistes encapçalats pel general Franco
contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC – l’únic que ha conegut aquesta
dissortada terra – de la II República.
No ha estat restaurada i hom ha fet una església provisional al seu costat.
El Manuel Anglada i Bayés , l’Antoni Pladevall i Font
(Taradell, Osona, 1934 /, lla Maria Lluïsa Cases i Loscos
, el Joan-Albert Adell i Gisbert i la Mireia Teixidor i Murlà, ho expliquen
abastament a :
https://www.enciclopedia.cat/ec-catrom-1007801.xml
Procedent de l’església de Sant Llorenç de Campdevànol, el Museu Episcopal
de Vic conserva des d’abans de l’any 1983 un encenser d’aram esmaltat, el qual
és catalogat amb el núm. d’inventari 194.
Aquesta peça, que fa 11,50 cm de diàmetre per 15 cm d’alt, de
característiques romàniques, té una tapa cisellada i calada amb dos pisos
d’arquets, de perfil de ferradura, separats per un replà decorat amb una
sanefa. El terç superior d’aquesta part és notablement treballat amb ornaments
consistents en vuit angles aparellats, gravats en metall vist, i inscrits
—separadament— dins uns ovals tangencials, alternant amb uns elements circulars
embotits amb uns relleus calats, on figura una au fantàstica, sense esmaltar.
La part superior de la peça acaba amb una petita esfera que presideix l’espai
circular de la cúspide, ornamentat amb motius fitomòrfics. A la caldereta s’hi
pot veure un bonic tema vegetal, en baix relleu i en metall vist, que
originàriament devia ésser completament acolorit amb esmalt del tipus champlevé.
A la zona on s’uneixen els dos cossos, s’hi poden contemplar encara les anelles
per a sostenir les cadenes de suspensió.
Aquest encenser, avui molt malmès en les parts esmaltades, originàriament
devia ésser un objecte d’una gran vistositat. De la paleta de colors només
resta clarament la tonalitat turquesa i, potser, algun vestigi de vermell. Pel
que fa al treball de repussat, cisellat i gravat, és acurat en els perfils dels
relleus i molt fi en els espais gravats.
Com en la majoria d’aquests objectes, és difícil de poderne determinar una
filiació concreta i una cronologia exacta. Tanmateix, per llurs
característiques estilístiques, podria ésser situat en el marc cronològic del
final del segle XII, o del començament del segle XIII, dins la tradició de l’escola
llemosina
De la “ nova església “ n’escrivíem a :
http://coneixercatalunya.blogspot.com/2009/10/sant-llorenc-de-campdevanol.html
Ermessenda de Valrà, ja deia allò de “Déu escriu dret amb ratlles tortes”. Poseu Campdevànol , el Ripollès, Catalunya , a la vostra agenda.
de l’església de Sant Llorenç de Campdevànol que retratava Cèsar August Torras
i Ferreri (Barcelona, 5 de juliol de 1851 - 22 de juny de 1923).https://www.facebook.com/photo?fbid=1089222115202882&set=gm.1331740693957933https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/4836/rec/4
Cèsar August Torras i Ferreri (Barcelona, 5 de juliol de 1851 - 22 de juny
de 1923)
https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/4836/rec/4
aquella església romànica (segle XI), amb un petit campanar de torre, ampliada
entre el 1671 i el 1674, fou incendiada el 1936, en els dies foscos que seguien
a l’alçament armat dels militars feixistes encapçalats pel general Franco
contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC – l’únic que ha conegut aquesta
dissortada terra – de la II República.
No ha estat restaurada i hom ha fet una església provisional al seu costat.
El Manuel Anglada i Bayés , l’Antoni Pladevall i Font
(Taradell, Osona, 1934 /, lla Maria Lluïsa Cases i Loscos
, el Joan-Albert Adell i Gisbert i la Mireia Teixidor i Murlà, ho expliquen
abastament a :
https://www.enciclopedia.cat/ec-catrom-1007801.xml
Procedent de l’església de Sant Llorenç de Campdevànol, el Museu Episcopal
de Vic conserva des d’abans de l’any 1983 un encenser d’aram esmaltat, el qual
és catalogat amb el núm. d’inventari 194.
Aquesta peça, que fa 11,50 cm de diàmetre per 15 cm d’alt, de
característiques romàniques, té una tapa cisellada i calada amb dos pisos
d’arquets, de perfil de ferradura, separats per un replà decorat amb una
sanefa. El terç superior d’aquesta part és notablement treballat amb ornaments
consistents en vuit angles aparellats, gravats en metall vist, i inscrits
—separadament— dins uns ovals tangencials, alternant amb uns elements circulars
embotits amb uns relleus calats, on figura una au fantàstica, sense esmaltar.
La part superior de la peça acaba amb una petita esfera que presideix l’espai
circular de la cúspide, ornamentat amb motius fitomòrfics. A la caldereta s’hi
pot veure un bonic tema vegetal, en baix relleu i en metall vist, que
originàriament devia ésser completament acolorit amb esmalt del tipus champlevé.
A la zona on s’uneixen els dos cossos, s’hi poden contemplar encara les anelles
per a sostenir les cadenes de suspensió.
Aquest encenser, avui molt malmès en les parts esmaltades, originàriament
devia ésser un objecte d’una gran vistositat. De la paleta de colors només
resta clarament la tonalitat turquesa i, potser, algun vestigi de vermell. Pel
que fa al treball de repussat, cisellat i gravat, és acurat en els perfils dels
relleus i molt fi en els espais gravats.
Com en la majoria d’aquests objectes, és difícil de poderne determinar una
filiació concreta i una cronologia exacta. Tanmateix, per llurs
característiques estilístiques, podria ésser situat en el marc cronològic del
final del segle XII, o del començament del segle XIII, dins la tradició de l’escola
llemosina
De la “ nova església “ n’escrivíem a :
http://coneixercatalunya.blogspot.com/2009/10/sant-llorenc-de-campdevanol.html
Ermessenda de Valrà, ja deia allò de “Déu escriu dret amb ratlles tortes”. Poseu Campdevànol , el Ripollès, Catalunya , a la vostra agenda.
l´Autor
6914 Relats
1201 Comentaris
5424785 Lectures
Valoració de l'autor: 9.72
Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com
Últims relats de l'autor
- SABOTATGE
- Meigas habelas, hainas
- LES DADES DELS PACIENTS DE LA SEGURETAT SOCIAL SON CONFIDENCIALS?
- PONT DE BOLASSELL. BEGET. CAMPRODON, LA GARROTXA SOBIRANA/ EL RIPOLLÈS
- REPARTIR-SE EL PASTÍS
- MOLI DE QUEROL. CASTELLAR DE LA RIBERA. EL SOLSONÈS
- CAPELLA DE SANT JOSEP DEL COL·LEGI COR IMMACULAT DE MARIA. SENTMENAT. VALLÈS OCCIDENTAL
- LOBBYS
- IN MEMORIAM DE LES CASES VALENCIANES DE L’HERMENEGILD MIRALLES ÀNGLÈS. SARRIÀ. LA BARCELONA QUE EL TEMPS S’ENDUGUÉ.
- LA PLAÇA DE BANYOLES QUE RETRATAVA L’ANY 1912 EL JOSEP SALVANY BLANCH. EL PLA DE L’ESTANY
- Diumenge 25.2.2024, Passada en record i memòria de sant Antoni Abat
- TENIU DADES DE L’ADVOCACIÓ QUE TÉ/TENIA LA CAPELLA DE LA RICARDA. EL PRAT DE LLOBREGAT.
- CAN BARRAU I LA SEVA CAPELLA ADVOCADA A LA SAGRADA FAMILIA. TIANA. EL MARESME
- IN MEMORIAM. CAN ALÒS. L’HOSPITALET DE LLOBREGAT QUE EL TEMPS S’ENDUGUÉ
- PARLEM D’AIGUA.ALGUNES REFLEXIONS