IN MEMORIAM DE L’ESCOLA DEL CONVENT DE SANT JOSEP. GIRONA. EDIFICIS ESCOLARS ANTERIORS A LA DICTADURA FRANQUISTA

Un relat de: Antonio Mora Vergés
Fa anys que maldem per recuperar la memòria històrica dels edificis escolars de Catalunya anteriors a la dictadura franquista, i trobava a la publicació EL CONVENT DELS CARMELlTES DESCALCOS DE GIRONA EN EL PRIMER TERC DEL SEGLE XIX. LULTIM INVENTARI DEL CONVENT. Excel·lent treball d’investigació de la MONTSERRAT HOSTA REBÉS ( 1954 + 2013 ), i SANTI SOLER SIMON (Girona, 1959)

http://www.elpuntavui.cat/article/5-cultura/19-cultura/609786-la-investigacio-gironina-sacomiada-de-la-seva-arxivera.html

Sabem que el refetor del convent fou arrendat el juliol de 1821, un mes després que els frares abandonessin I ‘edifici, als mestres de primeres lletres Jaume Albertí i Pasqual Colle!l, pel preu anual de 192 reals, per tal donar-hi «lecciones de leer, escribir i contar, de gramatica casteIlana y catecismo de la Constitución». Aquests mestres, juntament amb el prevere Francisco Cirera, hi van impartir classes al lIarg de gairebé un any i amb una nodrida concurrència d'escolars. Ells parlen de més de 90 alumnes. Tot i la gran feina que les autoritats locals reconeixen que fan aquests mestres, la Diputació de Girona no s’està d'observar en el seu dictamen que la utilització que es fa d'aquell espai va a compte d'uns particulars, i no del mateix Estat que és a qui, en definitiva, correspondria crear un centre d'ensenyament de caràcter públic.

Malgrat això, el juliol de 1822 se'ls dona permís per continuar interinament impartint classes al refetor de convent.



Fotografia. Montserrat Anguila Presas

L’educació no ha estat mai, ni abans, ni ara, una prioritat del REINO DE ESPAÑA

Comentaris

  • Prou bé | 16-03-2023

    Pas a pas.
    Confiança i esperar que anirà bé
    Amb total cordialitat

  • Llegit[Ofensiu]
    Prou bé | 15-03-2023

    Com estàs?
    Amb total cordialitat

  • Santa paraula...[Ofensiu]
    llpages | 15-03-2023

    la del paràgraf final de la teva entrada.
    Aprofito l'avinentesa per demanar-te pel teu estat de salut, si encara estàs amb tractament i com ho portes. Una abraçada i molts ànims!

  • Bona història d'aquest Convent.[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 14-03-2023 | Valoració: 10


    Aquesta In Memoriam està molt ben dirigida i feta amb molta diligència.
    Enhorabona, Antonio, per tal narració que és i té qualitat.
    Cordialment.

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6914 Relats

1201 Comentaris

5425932 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com