IN MEMORIAM. ALLÓ QUE EL TEMPS S'ENDUGUÉ. ROSES. L'EMPORDÀ SOBIRÀ.

Un relat de: Antonio Mora Vergés
En la recerca dels edificis escolars anteriors a la dictadura franquista, el Joan Dalmau Juscafresa demanava a l’Arxiu Municipal de Roses, dades sobre ‘ el Casino”, on per algunes fonts s’afirma que hi va haver una escola.



La resposta de l’Arxiu diu que amb la denominació de "Casino" no ha existit mai a Roses cap institució així. Evidentment, la informació que apareix a la Rosespèdia, i que en aquest cas va ser introduïda per un/a estudiant de secundària, no és correcte. De fet, l'explicació que ofereix tot seguit ja permet intuir que alguna cosa no funciona: a la planta baixa hi viuen famílies i a dalt hi ha una escola de nenes, que poden identificar com l'escola de les monges franceses que es varen establir a inicis de segle XX i que donava al carrer del Castell de la Trinitat. I on se situava el Casino, doncs?

El local que va funcionar com una mena de casino, almeys in pectore, va ser el Cafè Turró, després Cafè Badosa, que, més enllà de la seva funció de cafeteria/bar, disposava d'una sala de ball que, amb el temps, es va transformar en cinema (Cinema Roses).

Per la seva centralitat urbana, per la seva llarga trajectòria cronològica i, sobretot, per la seva transcendència social (per exemple, al pis superior hi va allotjar la seu del Comitè de Milícies Antifeixistes de Roses l'any 1936) bé es podria considerar l'autèntic casino local.
La seva situació actual és carrer de Sant Elm, números 1-5.

En referència a la seva sol·licitud d'imatges, sobre el cafè Turró/Badosa en trobarà a nombroses publicacions locals. En tot cas, li adjunto una imatge per a què en tingui una primera referència.




El nostre infinit agraïment a l’Arxiu Municipal de Roses i al seu personal.

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6914 Relats

1201 Comentaris

5429220 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com