Els jubilats

Un relat de: Aleix de Ferrater

Dins el metro els jubilats del xandall
Xerren i riuen i xerren i gesticulen
i xerren i mosseguen l’entrepà
de diumenge al matí, rosats de la galta
de pa amb tomàquet i petanca.
Un gallet de Vilafranca amb cresta
ben activada duu la batuta
de la cobla dels fagots rondinaires.
El solo d’un oboè el desafia
i de poc a ràpid s’inicia
el combat meridional de la xerrola.
Les ratlles del jutge reposen
els vents al compàs de la banda
i de poc a ràpid espeteguen dos platerets!
I ja hi tornem a ser, a riure,
a xerrar, a riure, a bellugar
i a riure les panxes contentes
d’olor de fuet que ens ha obsequiat
la seva esvalotada baixada.
El silenci del silenci em fa pensar
i reconec que les aromes dels altres
no sempre les accepta el meu nas,
però sí la indiscreció constant del meu llapis.

Comentaris

  • Fantàstic…[Ofensiu]
    reusenca | 01-04-2015

    M’ha agradat molt. Déu n’hi do el teu llapis indiscret! Fantàstic com saps transcriure els dolços moments de la vida quotidiana!
    Moltes gràcies pel teu comentari al meu relat: Les seves mans… Ho has encertat, fa 10 dies vaig perdre a la meva mare i sempre he pensat que les seves mans ens deien com era ella.

  • Llapis[Ofensiu]
    tapisser | 07-03-2015

    Hola Aleix

    El teu llapis, en comptes de mina, sembla que tingui un ull que tot ho veu.

    A partir d'avui, quan vagi en metro em sentiré observat.




    Una forta abraçada

  • Observar, sentir i escriure...[Ofensiu]
    brins | 17-02-2015 | Valoració: 10

    La indiscreció del teu llapis et mena a una observació serena i personal de la vida.
    Fes-li punta molt sovint, Aleix, perquè els teus lector puguem gaudir de bona literatura.

    Una abraçada,

    Pilar

  • La bona literatura....[Ofensiu]
    rnbonet | 05-02-2015

    ...és aquella que ens acosta/ens apropa a la vida, o que la descriu, i ens arriba al cor i a la ment.
    I tu ho has aconseguit en aquest meravellós poema.

    Abraçades. I salut i rebolica!

  • molt ben escrit[Ofensiu]
    montserrat vilaró berenguer | 19-01-2015 | Valoració: 10

    M'encanta ho retrates molt i molt be tambe. Gracies per la teva valoracio.
    Montse

  • Molt ben retratats!![Ofensiu]

    Molt ben retratats els avis!! A més, hi ha imatges de tots els sentits que ens arriben com si fóssim presents a l'escena. M'ha arribat, Aleix!
    I moltes gràcies pel teu comentari al meu micro "I ara què?" !

  • Observador de la vida[Ofensiu]

    Els bons poetes, com tu, a més d'expressar els sentiment que us mouen, sou observadors de tot el que passa al voltant i, ara, que ja t'has jubilat, et fixes potser més que abans en allò que fan aquells que ja han suat el sou durant molts anys i ara gaudeixen de la llibertat de fer allò que els ve de gust.
    Et felicito per la jubilació. Ja sé que encara ets molt jove, però segur que ja te'n has fet un tip de treballar i ara tens l'ocasió de viure una vida alternativa, d'escriure tant com vulguis, de passejar a poc a poc, d'anar a la biblioteca, de practicar qualsevol esport o de tocar-te els nassos si és el que vols.

    Ja saps: jubilado, jubiloso.

  • Molt qualitat i senzillesa[Ofensiu]
    rafamolero | 04-01-2015 | Valoració: 10

    M' ha agradat molt la senzillesa quotidiana que fas en aquest poema,,, és meravellós llegir un poema de jubilats on poses un gran sentit de la realitat, on altres no li donen importància... Un gran salut Aleix i que tingues un Bon any nou... 2015... de Rafael Molero Cruz

  • Prendre el bo de la vida[Ofensiu]
    Bonhomia | 04-01-2015 | Valoració: 10

    Un retrat superb de la senzillesa.


    Sergi

  • besllum | 27-12-2014

    Ens has transportat a l'instant que relates. Es pot sentir tota la bonhomia, l'anar fent, l'absència d'estrès malaltís. Escrius d'una manera que emociona.

    És un plaer venir a ca teva!

    Bones festes!

    Una abraçada, company!

  • Bon Nadal i un 2015 ple d'inspiració[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 24-12-2014 | Valoració: 10

    Aleix,

    Gràcies per aquest any de bona feina.

    Antonio.

  • Un poema deliciós[Ofensiu]
    Naiade | 23-12-2014 | Valoració: 10

    Un seguit d’estrofes ben composades amb bon ritme i musicalitat ens deixa reviure un d’aquets instants en que observem i gaudim del que veiem, del tarannà alegre i amical que predomina.I sort de tenir el llapis a punt, així no perdem l’essència.

    Bones Festes!!

  • Feia dies que no et llegia[Ofensiu]
    E. VILADOMS | 21-12-2014

    La descrius tan bé aquesta orquestra de jubilats que gairebé en podem sentir la música de la xerrameca i l'olor del fuet.
    Feia dies que no et llegia, Aleix, ja et trobava a faltar.
    Bon Nadal!

  • gypsy | 21-12-2014


    M'agrada molt la cadència del teu poema, l'anar fent, la naturalitat, la serenitat que en vessa.

    Un plaer llegir-te!

  • Observar[Ofensiu]
    Josep Ventura | 20-12-2014 | Valoració: 10


    i tenir un llapis indiscret a mes de ser un mestre, es el que es necessita per escriure poemes com aquest.
    Que tingueu un Bon Nadal i millor Any Nou.
    Una abraçada
    J.




  • Ganes...[Ofensiu]
    rnbonet | 16-12-2014

    ...de viure, gatzara, festa, alegria desbordada.
    Encara que grans - jo també- ens agafen encara il·lusions i qualque esperança.

    Salut i rebolica, company!

  • Vitalitat a dojo![Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 15-12-2014

    Un poema que respira energia, color, olor, sensacions, i , per damunt de tot, allò tan bonic que és fer pinya ( en aquest cas, però, no de color rosa, haha!) entre uns jubilats que viuen la vida com s'ha de viure: amb una vitalitat que enganxa.
    Que no cessi en cap moment aquesta energia, Aleix, energia creativa que tant ens agrada als qui et seguim llegint.
    Una abraçada ben forta, company!

  • Iaios baladres![Ofensiu]
    Jordi Baucells | 14-12-2014 | Valoració: 10

    Que n'es d'interessant observar! El que cal,però, es saber dibuixar amb traç h'abil i lleuger l'escena que tu pintes amb mestria. Molt bona la metàfora instrumental. Cony de iaios! Gent interessant i, a voltes, baladrers. Però..I com s'ho passen de bé!
    Aviat hi arribaré...ai,ai!
    Felicitats Aleix.
    Per cert, gracies pel teu comentari de fa uns dies. Ets molt amable.

  • Sensació i realitat[Ofensiu]
    Somiadora sense somnis | 12-12-2014 | Valoració: 10

    El silenci del silenci em fa pensar... molt gràfic! descrius tot detalladament, fusionant el que sents i el que és, sensació i realitat, en una simbiosi perfecta. M'ha agradat molt!

  • Alegria a dojo...[Ofensiu]
    brins | 10-12-2014 | Valoració: 10

    Aquest llapis observador i atent que tens Aleix, t'ha permès retratar altra vegada la quotidianitat de la vida amb optimisme. I això ha estat possible perquè el teu cor l'ha guiat amb goig i amb entusiasme.Tant de bo puguis sentir aquesta alegria interior durant molts anys.

    Feliç Nadal, Aleix!!!

    Pilar





  • Aroma de fuet[Ofensiu]
    franz appa | 10-12-2014

    Un llapis inquiet que explica la quotidianitat, la compon, li dóna color, vivor i fins i tot aroma. Hi ha poemes que respiren a través dels silencis i ens traslladen els mots de la descomunal xerradissa diària d'una ciutat qualsevols.
    Aquest n'és un, amic Aleix, llapis inquiet...

  • La meva ja llarga vida[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 10-12-2014

    m'ha donat l'oportunitat de conèixer jubilats de molt diferent tarannà: Ni ha d'amargats i rondinaires i d'altres que de tot en fan música, petanca i pa amb tomàquet.
    Molt bon poema, benvolgut Aleix.
    Molt bones festes a tu i l'Olga i una forta abraçada a tots dos.

  • Ja ens falta menys [Ofensiu]
    Olga Cervantes | 09-12-2014 | Valoració: 10

    Barcelona és una ciutat que acull a una societat tan variada, que per força s’han de trobar coses lletges i coses maques.
    Aquesta cantarella dels jubilats al metro es mereix un fort aplaudiment, per els protagonistes que l’han fet possible i per tu que l’has retratada.
    Un petó
    Pinya de rosa

  • Aleix[Ofensiu]
    Gabriel M. | 08-12-2014 | Valoració: 10

    Un poema brillant, preciós i ple de matisos de quotidianitat.
    Encantat sempre de poder llegir-te.
    Una abraçada.

    Gabriel Maria P.

  • Jo també[Ofensiu]
    nousica | 08-12-2014 | Valoració: 10


    Hola Aleix. Jo també estic jubilada i encara que en altres aficions reconec l'alegria . Gràcies pel teu comentari i per cert si entres a YouTube podràs escoltar una peça de l'obra del mestre i compositor Conrad Seto :" La vida almDelta". Salutacions

  • Realitat que ens envolta[Ofensiu]
    Espurnes | 07-12-2014 | Valoració: 10

    Aleix, m'agrada la planera i clara descripció que només pot fer el bon observador, perfilant aquestes lletres una realitat que ens envolta..Gràcies també pels teus comentaris, t'haig de dir que m'ajuden. Abraçada!

  • Que bonic!!![Ofensiu]
    montserrat vilaró berenguer | 05-12-2014 | Valoració: 10

    M'agradaria poder escriure bona poesia, com la teva. Es precios

  • Diumenge...[Ofensiu]
    AVERROIS | 05-12-2014 | Valoració: 10

    ...de festaa on els teus sentits poden experimentar molt més i entendre moltes coses que els altres passen per sobre.
    Poseia rodona, alegre i meditada.
    Una abraçada amic.

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Aleix de Ferrater

Aleix de Ferrater

137 Relats

2635 Comentaris

190370 Lectures

Valoració de l'autor: 9.97

Biografia:
Nascut a Barcelona el 1959, sóc periodista, encara que actualment no l'exerceixo. Resideixo actualment a Ribes de Freser (Ripollès), caminant, llegint, escrivint, vivint.
Literàriament, he guanyat el Premi Sant Joan 1995, organitzat per l'ONCE de Catalunya, el Jo Escric 2007, el Roc Boronat 2007 i el Guillem Colom i Ferrà, Vall de Sóller 2015.
He publicat els llibres "Escoltant la sal" (Fundació Cabana, Jo Escric 2007), "Arrels d'escuma" (Editorial Omicron 2008), "Flaix que enlluerna" (Editorial Omicron 2010), "Absolutament d'ànim" (Documenta Balear, 2016), "L'excés" (Ediciones Oblicuas, 2019) i "L'edat blava" (Associació de Relataires en Català, 2023). .

Aiximateix, tinc relats i poemes en llibres editats conjuntament amb diversos autors i editats per l'Associació de Relataires en Català, com "Tensant el vers" (2011), "Temps era temps" (2012), "Llibertat" (2012), "Traços de desig" (2014), "Somnis tricentenaris" (2014), "Mitjans de transport" (2017) i "Virtuts" (2018).