Cercador
Chaussettes
Un relat de: Magda Garcia“Som 47 mitjons que fa temps que residim aquí a Sitges, dins d’una vitrina ben confortable i el cert és que ens hi sentim de meravella. Formem part d’una comunitat i ens trobem distribuïts en tres nivells diferents. Malgrat aparentment podríeu pensar que hi vivim en parella, perquè sempre s’ha dit que els mitjons som bàsicament tradicionals i ens aparellem a la més mínima, en realitat, cadascú campa al seu aire.
Mira que ens hi fixem en els altres residents de la vitrina! Que ens mirem de cua-d’ull, per veure si trobem la nostra mitja taronja, algú que sigui veritablement la parella ideal! Però, noi, per més que ja fa temps que ho provem, no ho hem aconseguit. No hem trobat el parell ideal. Cap és exactament idèntic a un altre dels mitjons de la comunitat, per la qual cosa, ja ens hi hem fet a la idea. No ens fa res. Ens hem acostumat a la vida d’això que ara en diuen de single. Ara, això sí, som educats, disciplinats i respectuosos. Cadascú viu a casa seva i Déu a casa de tots. Ningú es fica en la vida dels altres i ens respectem amb les nostres diferències.
Per tal que us feu una idea, sapigueu que abans vivíem a París, per això tenim un nom francès: Chaussettes. De fet, en aquella època no érem ni mitjons. Aquesta és la nova identitat que tenim ara i a la qual ens hem adaptat perfectament. Abans érem làmines, cartells o anuncis. Per fer-vos cinc cèntims sobre la nostra història, podem dir-vos que en primera instància el nostre artista ens va haver de menester per fer d’altres obres. Aleshores no fèiem de mitjó. Participàvem en campanyes de publicitat i alguns fins i tot teníem projectes per formar part de murals exposats al carrer...però no acabàvem de trobar el nostre lloc. Ens sentíem perduts, i vàrem acabar arraconats dins d’una paperera, sense un projecte de vida clar ni encaixant en cap disciplina artística.
Tanmateix, la imaginació, el talent i l’excel•lent creativitat del nostre autor ens va aportar una nova identitat i ara podem dir que tenim una personalitat clara. Som mitjons únics, cadascú amb trets diferencials i singulars, tot i tenir, un cor de reclam. Que atreu l’atenció.
I com a tals, ens encanta observar i ser observats pels visitants que arriben a la Fundació. I és que només entrar ja ens veuen i nosaltres també els veiem. Som just al principi de la visita i ens fa gràcia escoltar els seus comentaris:
-Guaita quins mitjons més bonics i acolorits! No n’hi ha cap d’igual!
Des de dins de la vitrina també parlem entre nosaltres, protegits com estem pel vidre, que ens permet parlar-nos fluixet en francès i en català sense que ens escoltin. El cert és que no parem de fer observacions d’ells i també dels nostres veïns de sala. A la nostra dreta hi ha una obra que simbolitza una roda de cotxe immensa, enorme, pintada a l’oli sobre tela, que el primer dia ens va impressionar. Es diu Town & Country nº 2, feta pel propietari de la Fundació on estem. Ja hi vivia, permanentment, quan vàrem arribar. A la nostra esquerra hi tenim més obres i quan no hi ha públic al museu ens parlen molt discreta i esporàdicament cadascuna des del seu lloc. Davant per davant tenim l’obra New York d’en Piotr Kowalski, més recent, que ens permet somniar en la ciutat que no dorm mai.
Amb els que més ens fem, la veritat sigui dita, és amb els joves companys de les Bibliothèques idéales que es troben al final de la sala, a la mateixa paret, de l’artista Jean-Luc Parant. Aquesta obra es composa de dues prestatgeries idèntiques amb objectes en forma de llibres i de boles, blancs a dalt i negres a baix. També son una bona colla. Com que ja en sabem, els hi ensenyem català i com que ens costa veure’ns, quan s’apaguen els llums i tanquen el museu no parem de moure’ns. Anem amunt i avall, i si ens veiéssiu movent-nos per la planta baixa, llibres i boles, negres i blanques, i 47 mitjons acolorits, desplaçant-nos per practicar català, us en faríeu creus! Sovint acabem asseient-nos plegats a les escales, explicant-nos les novetats del dia tot comentant la jugada.
El cert és que sense voler semblar pretensiosos podríem dir que som personatges divertits i interessants i el fet d’anar-nos coneixent cada vegada més amb els companys de sala ens fa sentir que pertanyem a una mateixa comunitat artística.
Els llibres i les boles simbolitzen l’acumulació del coneixement, de les paraules, les idees i els textos de tota una vida. Nosaltres, els mitjons de colors, simbolitzem la recreació d’una nova identitat amb l’oportunitat que ens ha brindat el nostre autor, en Pavlos, “peintre sans pinceau”, pintor sense pinzell, per la qual cosa ens complementem la mar de be tots plegats. Amb la resta d’obres de la nostra sala la relació no és tan intensa, doncs no tenim tantes coses en comú com amb els companys blancs i negres de les Bibliothèques idéales.
El nostre artista, originari del Peloponès però havent treballat a Paris, ens va salvar del reciclatge plegant-nos i enganxant-nos acuradament, donant-nos formes de mitjó. Tenim companys als quals també va salvar donant-los formes de corbata, que es troben a d’altres museus i galeries d’art, per poder ser admirats per públic entès, com vosaltres. Tots li estem molt agraïts. Ara que ens hem instal•lat a Catalunya, creiem que les nostres converses i reflexions amb d’altres peces artístiques sobre la nostra realitat ens enriqueixen cada vegada més i això ens permet sentir-nos més integrats dins la Fundació.
Sigui com sigui, volem animar la vostra audiència a venir a Sitges per conèixer-nos. Som uns mitjons d’origen francès però com heu pogut escoltar estem ben integrats a Catalunya. Gràcies per donar-nos l’oportunitat de participar en el vostre programa i fins aviat”.
Agraïm als mitjons el seu testimoniatge i tornem la connexió als estudis centrals des de la Fundació Stämpfli. Un museu d’art modern ubicat al cor històric de Sitges ple de vida i amb personatges amb moltes coses a dir. Us recomanem que el visiteu!
Comentaris
-
Agraïments [Ofensiu]PERLA DE VELLUT | 08-12-2024
Hola, Magda:
Gràcies pel teu amable comentari. Me l'has comentat molt bé. Segur que se t'ha inspirat prompte, el meu poema "brindar".
Una abraçada i ens seguim llegint.
Una abraçada.
-
Bon dia, Magda: [Ofensiu]PERLA DE VELLUT | 08-12-2024
Hui m'he recordat de tu. Espere que tot et vaja bé i que la salut t'acompanye.
Si et ve de gust, ja en tinc alguna cosa editada. Quan tingues temps.
Gràcies per la teua amabilitat.
Cordialment.
-
Un relat i una visita obligada[Ofensiu]llpages | 04-12-2024 | Valoració: 10
Sitges és una vila preciosa, sempre recomanable de passejar-hi pels seus carrerons i pel llarg passeig de costa. I ara que he descobert aquesta fundació, hi tornaré, ja no tinc excusa. Aquesta crònica dels mitjons, a banda d'imaginativa, t'enganxa de seguida i no pares de descobrir-hi matisos que la fan excel·lent i divertida. Enhorabona!
-
La Fundació Stämpfli. [Ofensiu]PERLA DE VELLUT | 03-12-2024 | Valoració: 10
Un relat molt complet i amb un tema que té bones intensions sobre el tema a Sitges. Molt ben relatat en tot el seu contingut.
M'ha agradat molt com has tingut tanta paciència per a fer aquest.
Compartir és bo i dones bones informacions.
Que passes una bona nit.
Una abraçada.
Cordialment. -
Encoratjament [Ofensiu]Jordi Banyeres Barril | 03-12-2024 | Valoració: 10
Cal aplicar a la mateixa autora, una frase on descriu, en passant, una obra d’art del museu “la imaginació, el talent i l’excel•lent creativitat del nostre autor”, que en el cas que ens ocupa s’ha de substituir per “la nostra autora”.
Queda clar que la Magda Garcia ha fet un salt qualitatiu. D’una banda demostra que sap fer crítica artística, una forma d’assaig que exigeix alhora rigor i sensibilitat. D’altra banda, s’encara amb textos que no són precisament curts. Pagaria la pena que comencés a escriure relats, si pot ser de temes artística, cada vegada més i més llargs. I si estan relacionats amb l’art, millor encara. Els gaudiríem.
-
Crònica[Ofensiu]SrGarcia | 02-12-2024
He vist a Google que aquest museu es va obrir el 2006, jo, fa molts, molts anys que no em deixo caure per Sitges i no n'havia sentit parlar, potser és una bona excusa per a tornar-hi.
També he vist coses com el neumàtic pintat, però de mitjons no n'he trobat res Potser caldrà veure-ho. L'art contemporani té coses molt boniques, també algunes, com la d'enganxar una banana a la paret amb cinta aïllant, que no sé com qualificar.
Molt bonica la transcripció de la crònica radiofònica, molt original això de fer parlar les obres que es mostren al museu. -
Un museu...[Ofensiu]Rosa Gubau | 02-12-2024 | Valoració: 10
que no conec, però amb aquests mitjons xerraires i trapelles, que en faran tota l'explicació detallada del museu, i a més a més, en català, no tindria perdó si no hi anés a fer una visita.
Cultura i diversió, agafats de la mà.
Molt bo Magda.
Rosa.
Valoració mitja: 10
l´Autor
164 Relats
576 Comentaris
53446 Lectures
Valoració de l'autor: 9.66
Biografia:
Vaig néixer i visc a Rubí (Vallès Occidental). Treballo a l'administració pública catalana. He residit a França (Paris, Toulouse) i al Canadà (Vancouver, Montréal). M'agrada escriure per transmetre sensacions creant personatges que mereixen volar per sí mateixos. He obtingut alguns premis:1er Premi de microrelats de Sant Jordi del Districte Administratiu de la Generalitat de Catalunya dos anys consecutius (abril 2023 i 2024) per votació popular del personal de l'administració: "La Pedry del bar del DA" (2023) i "Minvant" (2024).
1er Premi de Narrativa del Patronat de l'Ermita dels Sants Metges Sant Damià i Sant Cosme de Sarral (Conca de Barberà) dos anys consecutius (2022 i 2023) i el 2n Premi l'any 2024: "Entrevistem a l'Ermi Puig" (2022), "No sabia què fer!" (2023) i "La descoberta de Sarral" (2024).
3r Premi Santiago Rusiñol del 5è Concurs literari de relat curt Antoni Sella i Montserrat dels Museus de Sitges i del Consorci del Patrimoni de Sitges, amb el relat inspirat en l'obra Chaussettes, de Pavlos Dionyssopoulos, que s’exposa a la Fundació Stämpfli.
Tinc contes publicats en llibres digitals a l'Argentina, al blog guimera.info i he estat finalista de diferents concursos.