VULL ESCRIURE UNA NOVEL·LA HISTÒRICA

Un relat de: Calderer2

*

Escriure una novel·la històrica, aquest és el meu desig de fa més de dos anys, des que vaig llegir "El pont dels jueus". En acabar aquesta obra, molt decebut perquè em semblava que l'autor havia perdut l'oportunitat d'escriure una obra mestra, vaig pensar que jo podia crear alguna cosa semblant. Potser no millor, el posat pretensiós que a vegades gasto és una façana, però sí equivalent. I m'hi vaig posar una nit insòlita d'aquelles que la família se'n va a dormir d'hora i jo no estic gaire cansat. Tenia un inici al cap, una escena que podia enganxar al lector, o que, com a mínim, m'havia enganxat a mi. I vaig començar, unes deu ratlles escasses abans no em vaig adonar de la gran dificultat que representa la ficció històrica. La forma de parlar els personatges, el vestit, el nom... després d'aquella mitja pàgina em vaig adonar del poc que sabia de l'època en qüestió, de tot el treball de documentació que precisava, de les moltes decisions que havia de prendre (com havia de ser el lèxic, com havien de parlar els personatges, els tractaments, per exemple). Vaig començar pel més fàcil, trobar nom per als dos personatges de la primera escena. El primer, el protagonista de la novel·la de seguida el vaig batejar, Guillem. El segon, el seu sergent d'armes, un fill de família camperola que s'havia dedicat a la milícia, ja va ser més difícil i a data d'avui encara no té nom. Perquè, quins noms tenien els pagesos d'aquella època? Noms de reis i nobles, de monges i de priors, fins i tot d'alguns jueus notables, tots aquests els tenia a l'abast, només calia girar-me, buscar el llibre adient entre els de les lleixes que cobreixen tot el pany de paret a la meva esquena i fullejar una mica. Guillem, Bernat, Ató, Riquilda, Almodis, Ermessenda, Blanca, Arnau... El nom de tota aquesta gent ha quedat documentat; però el dels pagesos, els dels pastors o els de la tropa que formava les mesnades no es troba ni al primer ni al segon intent de recerca.

Com que sóc cabut de mena vaig dedicar unes hores a imaginar quina informació em calia per escriure l'obra. Havia de conèixer el segle XI però no sols el nom dels reis i les nissagues, no sols les batalles i els pactes; em calia conèixer la vida quotidiana d'aquella gent. Vaig obrir una fitxa per a cada tema: alimentació, roba, equipament militar, noms, costums, festivitats, calendari, agricultura, ramaderia, comerç, religió, malalties i remeis, supersticions, arquitectura, castells, estratègies militars, dret, organització familiar, moneda, camins, paisatge,... Tot això per al comtats cristians del que era l'embrió de Catalunya (ni el nom existia, llavors) però també per a les taifes sarraïnes i per als jueus. Un treball meticulós i extens que per una banda m'atreia i per l'altra em desanimava abans de començar.

Ara, passats dos anys, no puc dir que hagi fet tot el treball de documentació ni molt menys. Però alguna cosa he llegit i alguna cosa sé de la vida de la gent de l'època. Tinc una llibreta amb una pàgina plena de noms ordenats per categories (nobles, religiosos, jueus, comerciants...), altres pàgines amb apunts sobre els conreus i l'alimentació, dates de batalles i successions, arbres genealògics, descripcions d'armes i equipaments... I moltes, moltes notes sobre els castells, que constitueixen un punt cabdal de l'esdevenir tant històric com quotidià de l'època.
Puc dir, doncs, que conec força com vivien aquella gent.
També he de dir que l'època concreta, aquests 60-70 anys d'història, no són casuals. M'he enamorat d'aquesta cruïlla històrica que comença amb la presa de Barcelona per Almansur (985), continua amb les guerres civils a l'Andalús i l'expedició catalana a Còrdova (1010), assoleix el punt més important amb les disputes entre la casa comtal i els pagesos lliures per una banda i la noblesa per l'altra i acaba amb l'acord (cap al 1050) entre els nobles i el Comte en prejudici dels drets i llibertats dels pagesos.

També conec bé, o potser intueixo, un personatge: en Guillem de Montespluga. Segon fill d'una família noble, criat amb l'avi (Bernat el de Còrdova), dedicat després a la vida monàstica. Al cap de deu anys de monacat durant els que té el privilegi de conèixer i servir l'abat Oliva en els seus darrers anys és cridat pel seu pare (Bernat el Fort o el Tort) al seu costat, coma successor ja que el seu germà gran ha mort en una batalla amb un clan rival. És un personatge, doncs, contradictori, fill del seu temps en molts trets però estrany i sempre desplaçat en la seva nova vida de noble i militar. Culte però no refinat, com a bon monjo detesta els plaers i el luxe, amb grans prejudicis contra els que són diferents (jueus i musulmans,sobretot), addicte als comtes de Barcelona però presoner de la política equívoca del seu pare, piadós i luxuriós, solitari, humil alhora que desitjós de fama i honors encara que no ho vulgui reconèixer, intel·ligent, a vegades ingenu, acostumat a la disciplina interior, indiferent per a molts fets del món.

I així, presoner d'aquest personatge (i del pare i l'avi) li he d'escriure unes aventures i un esdevenir. En aquest punt és on estic encallat, construir una trama, alguna cosa prou complexa i interessant per enganxar al lector però que no resulti falsa o pueril i que permeti al bo de Guillem transitar per l'escenari i ser l'heroi de la història. Guerra, poder, amor, desig, interès i avarícia, violència, aquests serien els temes.

Encara un pensament més. Novel·la històrica, per què? O potser: per a què? Motius per no embolicar-me en una empresa com aquesta n'hi ha uns quants, però amb dos que us expliqui ja n'hi haurà prou. El primer ja l'heu llegit, una novel·la històrica requereix una feinada increïble. El segon és una mancança personal: mentre que tinc una certa aptitud per al contes encara no he descobert (o no he après) com crear la trama d'una novel·la. Llavors. repeteixo, per què? La resposta si he de ser sincer és que porto molts mesos enganxat d'un personatge, d'una nissaga i d'una època i sento que ja és inevitable que ho intenti, que l'única manera de deslliurar-me'n és escriure la història.

I per acabar, a la pregunta per a què?, he trobat una resposta molt interessant: per a mostrar com eren de diferents aquella gent i, alhora, com n'eren de semblants a nosaltres. Aquest és el repte que em plantejo.

Lluís

Comentaris

  • La mateixa empresa[Ofensiu]
    natxocris | 20-02-2012


    No sé si has dut endavant l'obra; el cas és que jo em trobo en un cas semblant, semblant de debò.
    Fa temps que em vola pel cap de fer una història que barregi els fets coneguts amb altres de ficció, de manera que es pugui reviure un període del segle XI, des de l'any 1009 fins al 1060, ambientada a la comarca de l'Alt Maestrat.

    Tot comença al voltant d'un castell defensiu on viuen vuit famílies. El primer personatge serà un nen de dotze anys que assisteix al soterrament d'un militar àrab, mort mentre feia un viatge, de pas per aquell escarpada contrada. L'amistat del jove amb un dels guàrdies del castell, coneixedor de la inestable situació políticosocial anirà forjant en ell el desig de conéixer més enllà de les seves valls. Hauran de passar els anys, l'adolescent es fa un home i es casa amb una jove del veïnat. Al cap de poc de casat sorgeix l'ocasió de provar de negociar amb el ramat i de fer un viatge cap a una ciutat pròspera del sud. L'aventura del viatge crea expectatives al jove i decideix abandornar amb la família els barrancs i el castell on s'havia criat i s'estableix en l'alqueria pròxima més poblada on fa mercat. El desig de conéixer l'enrola en un nou viatge, ara cap al nord a Tortosa, ciutat que viu l'esplendor de la taifa. Les novetats agrícoles, la ramaderia transhumant, el comerç rural, la indústria doméstica del ferro, han de dibuixar la vida de la comarca. Tot un petit món angoixat pels tributs desconcertants dels successius governs de les indefinides taifes, el pas de sanguinaris cavallers perduts en el trànsit de València a Saragossa i Tortosa, les amenaces de les expedicions catalanes.
    Es la primera vegada que escric el que he de ser part de la trama. Fins ara no he fet més que llegir i documentar-me i no voldria perdre'm en el bosc de les dades històriques.
    M'agradaria saber com va la vida del segle XI en el teu món.

  • Enhorabona per les teves...[Ofensiu]
    Romy Ros | 03-08-2010

    reflexions que tan ben estructurades ens dones a conèixer les teves inquietuds i tan sols em queda animar-te a que tiris endavant el projecte: és una gran feinada però intueixo que estas prou enganxat al personatge com per seguir posant fill a l'agulla sobre aquesta novel.la històrica. Jo vull encoratjar-te per que ho tiris endavant!

  • Ai, xicon! Una altra 'confensió'. Jo també volia![Ofensiu]
    rnbonet | 31-07-2010

    I en vaig començar una farà uns quaranta anys. Tractava dels contactes d'una tribu ibèrica -els lacetans- amb els altres móns de l'entorn mediterrani. Tenia tots els 'preparatius' fets: fitxes del que llavors es coneixia dels ibers; influències de fenicis, grecs...; possibles personatges -el 'prota', jovenet en principi, fill de terrisser-;... Vaig arribar al capítol tercer...
    I ací estem, ancorats a la sorra de les tècniques novel·lístiques, sense cap àmfora amb un líquid 'narraire' que ens tregui... Els mateixos entrebancs que els teus! Ja en som dos, almenys!
    Potser també sóc poc constat. Ho reconec. Tu, 'tira-li'... i a veure si s'accompleix el desig!!!
    Salut i rebolica!

  • em reconec [Ofensiu]
    Shu Hua | 30-07-2010

    A mi em va passar igual, vaig tenir el mateix desig. Tot va començar per un carrer travesser del de Petritxol: Perot lo Lladre. Buscant, buscant, em vaig enamorar de bandolers i bruixes. Incapaç de fer una novel.la històrica, vaig decidir escriure una història i, entre capítol i capítol, encabir-hi contes de bandolers i bruixes. Ara, això sí, cadascun dels capítols em va costar més que la història actual. Però al final, en Perot, en Capablanca, en Tocasons, na Roma, na Pellisona, na Angela Parolera... van descansar una mica més en pau... al fons del calaix. Mai no m'he animat a publicar, és que no sé ni per on començar. O potser és que el fet d'escriure en si mateix ja és prou enriquidor per a mi.

    Més endavant vaig voler fer una novel.la més històrica, barrejant temps actual amb temps antic. Sobre la deessa i l'era del matriarcat. Em vaig quedar a la pàgina 20... i ara, què? Vaig decidir que no en sabia prou. I vaig començar a llegir... i a llegir... i a llegir. Finalment se'm va esvanir el propòsit inicial d'escriure la novel.la i em vaig queda empressonada de la deessa, les deesses, les verges negres, els templaris... Ara estic mandrosa i no escric ni els contes per ma filla.
    Però em sento enriquida i entenc que la búsqueda no va ser casual i que algun dia tornaré a escriure. Potser quan tingui més temps lliure.

    Encantada de llegir-te i de ser llegida per tu.

    Glòria

  • Si vols... pots![Ofensiu]
    Grocdefoc | 29-07-2010

    Després de llegir-te, penso que, amb les teves reflexions i la feina de recerca que ja tens feta, ja tens molt d'avançat. Però tot vol el seu temps i el seu procés de maduració.
    Després de la investigació, suposo que deu venir la recerca d'idees, de fets, de situacions, d'anar formant les peces d'un trencaclosques que al final encaixaran perfectament. Quan ja es veuen clar els decorats, el llenguatge, els costums, la manera de pensar i de viure en una determinada època, deu ser quan la imaginació comença a treballar de valent, i la inspiració (jo hi crec molt) de sobte apareix amb una bona història de la mà, coherent amb l'època que s'ha triat i en la qual situes els personatges.
    Crec important que, des del principi, se sàpiga qui explica i com s'explica la història.
    Llegint-te, m'ha vingut a la memòria un llibre que fa bastants anys vaig llegir: Cercamon, de Lluís Racionero. Una història que avarca els anys 967-1264 i que comença així: "Tot va començar quan els terrors de l'any 1000"
    També he pensat en un altre llibre que admiro: Memòries d'Adrià, de Marguerite Yourcenar. És magistral. Però clar, és l'obra de tota una vida. Pel que sé, Yourcenar va començar a imaginar i pensar aquesta novel·la històrica l'any 1925, va estar uns 23 anys pensant-hi i recavant informació; la va començar a escriure el 1948 i va estar tres anys. Es publicà el 1951. Una de les seves característiques és que el protagonista és el mateix narrador, a través d'un llar soliloqui dictat a mena de cartes.
    El que jo tinc clar, és que si el vol escriure el millor possible i del que som capaços, requereix una dedicació quasi completa. Admiro les persones que emprenen projectes com el que tu tens. Només em queda desitjar-te ànims i que una història humana que hagués pogut passar als anys 1000, sigui encara capaç de dir-nos moltes coses en aquests temps que ens ha tocat.

l´Autor

Calderer2

4 Relats

11 Comentaris

5923 Lectures

Valoració de l'autor: 5.00

Biografia:
M'he creat un nick paral·lel per publicar reflexions entorn a l'escriptura, comentaris de llibres que he llegit i altres textos diversos, tots, però, a manera d'articles.