Ús correcte de preposicions-1

Un relat de: GrupdeSants

De moment deixarem de banda els verbs, ja els tornarem a veure més endavant. Avui repassarem l'ús de les preposicions, un altre aspecte gramatical que també ens proporciona molts dubtes.


LA PREPOSICIÓ "A" DAVANT EL COMPLEMENT DIRECTE

Habitualment, el complement directe s'introdueix sense preposició (Acompanyo la mare)

Excepcions:

1. Quan el CD està format per un pronom personal fort (mi, tu, ell, ella, nosaltres, vosaltres, ells, elles, vós, vostè, vostès, si)

El van saludar a ell / T'han vist a tu.


2. En casos de reciprocitat.

Es miraven l'un a l'altre.


3. Quan el CD es troba desplaçat a l'esquerra podem triar entre posar la preposició o no posar-la.

A la Mireia, no la vol ningú /La Mireia no la vol ningú.


4. En casos d'ambigüitat.

El Barça es classificarà si guanya al Sevilla.


5. Davant un pronom relatiu o interrogatiu (qui, el qual, la qual, etc.)

A qui saludes? / He vist l'escriptor al qual han premiat


Si no hi ha ambigüitat, es pot construir sense preposició.

L'escriptor que coneixem ha estat premiat.


La preposició "a" és admissible davant dels pronoms "tothom, tots i ningú"

Estima a tots.
No crida a ningú.
Saluda a tothom.


El complement indirecte sempre porta preposició "a" o "per a"(Dóna'l a la Carme/ He comprat joguines per a les nenes.)

El principal dubte que solem tenir, potser, és el de reconèixer si el verb és transitiu o no ho és, o sigui si el complement que volem escriure és directe o indirecte. Per distingir-los ens pot servir d'ajuda transformar la frase en veu passiva. (Rebo els clients/Els clients són rebuts per mi) però tot i això, hi ha alguns verbs que quan tenen un CD referit a persones ens fan confondre molt sovint.
Us n'escric uns quants que a mi m'han fet dubtar moltes vegades:

Cridar - Crida el metge!
Saludar - Saludo el teu company.
Acompanyar- Acompanyo els estudiants.
Atrapar- Ha atrapat el lladre
Esperar- Espero el marit de l'Antònia.
Avisar- Avisa la teva nora.
Rebre - Rebo la directora.
Veure- Veig la presidenta cada dia.
Detenir - Han detingut els lladres.
Escoltar- Escolto les alumnes.
Mirar - Sempre mira les dones.
Ovacionar- El públic ovaciona l'actor.
Conèixer - Coneixes el Joan?
Estimar- En Joan estima molt la seva mare.
Odiar- Aquesta noia odia el sogre.
I molts més....


LOCATIUS AMB "A"

Davant els topònims, s'ha d'utilitzar sempre "a".

Es trobaran a Bigues.
Viuen a Mollet
És a París

En els altres casos, és opcional l'ús de la preposició "a" o "en", tot i que s'aconsella utilitzar "a" davant els articles definits.

Els he vist al parc.
Els he vist en el parc.
L'ha trobat al jardí.
Hi havia una mosca al got.


LOCATIUS AMB "EN"

Davant de l'article indefinit, l'adjectiu indefinit "algun" i els demostratius "aquest/aquell, és preferible l'ús de la preposició "en", en lloc de la preposició "a".

Viuen en una casa molt petita.
Seu en una cadira de palla.
Ho faran en algun altre lloc.
Ho buscava en aquest calaix.

Cal usar també "en" davant de substantius indeterminats.

Viuen en pisos petits.

PREPOSICIONS "AMB"/"EN" + MITJÀ DE TRANSPORT

El mitjà de locomoció amb què ens desplacem tant es pot introduir amb la preposició "amb" com amb la preposició "en"..

Farem la volta a Catalunya amb bicicleta / Farem la volta a Catalunya en bicicleta
Anirem a Granollers amb tren /Anirem a Granollers en tren.



Encara ens queden bastants més usos de preposicions per repassar...però, de moment, ja en tenim prou. Ara és l'hora de sortir al pati.


brins

Comentaris

  • Nonna_Carme | 24-05-2010 | Valoració: 10

    seguidora fidel de les vostres lliçons. Tot i així imagino que, moltes vegades ,cometo faltes involuntàries. Prego, a qui me'n trobi i si no és demanar massa ,m'ho faci saber.
    Gràcies.

  • Sort que ho has copsat, rnbonet![Ofensiu]
    GrupdeSants | 06-05-2010

    I tant que és un exercici d'aquells que fem a gust! De la mateixa manera que fem de gust les poesies, els relats, els nanos... Tot el que té relació amb la llengua ens agrada.

    Au! Salut i rebolica, company!

  • I ai!, 'brins', perdona'm! Ja he copçat que sols es tracta...[Ofensiu]
    rnbonet | 06-05-2010

    ...d'un 'exercici' d'aquells que feu de gust!!!

  • Útil, molt útil! (I sense ànim de polèmica)[Ofensiu]
    rnbonet | 06-05-2010

    Però espere amb impaciència 'aquells orígens no gramaticals'!!!
    Voleu dir que no hi ha 'gramàtiques a l'ús' que ens expliquen el mateix que vosaltres? Potser una mica més complicat...però la mateixa cançó! (És que a mi, si el 'fa' és fa bemol o sostenutto...'me la bufa'!
    Au! Ja m'he 'desvirgat'! Salut i rebolica, amics!!!

  • Molt correcte[Ofensiu]
    llamp! | 06-05-2010 | Valoració: 10


    Trobo molt útil l'explicació. Jo mateix tinc molts dubtes al respecte de l'ús de les preposicions "a" i "en", sobretot davant l'article i alguns determinants.

    Gràcies brins!


    Centellejant!


  • doncs, em va molt bé. Ho llegeixo, ho estudio i procuro recordar-ho. Gràcies pel vostre esforç!.

l´Autor

Foto de perfil de GrupdeSants

GrupdeSants

13 Relats

46 Comentaris

52677 Lectures

Valoració de l'autor: 9.86

Biografia:
Aquest és un grup d'autors interessats en treballar les tècniques d'escriptura. Ens reunirem cada 3 o 4 setmanes i alhora penjarem a RC les propostes, exercicis i textos que generem per tal que la resta d'autors que no poden ser-hi puguin participar-hi d'alguna manera.


blog del taller de Sants