Una botiga... escoltar

Un relat de: Joan G. Pons

He obert un negoci atrevit. Potser l'atreviment és que potser no és cap negoci. M'ho he gastat tot en llogar un espai i uns quants mobles.

Molt car el rètol lluminós que he instal·lat. Calia que la gent sabés de què anava la botiga. El rètol amb lletres grosses i com estirades diu: AQUÍ S'ESCOLTA.

Estimo la gent i sento pessigolles, quan escolto la trista frase de "res em fa il·lusió, vaig de tornada de tot".

I he pensat que potser aquesta frase no acaba. Continua cercant unes orelles que prestin atenció.

Hi ha mancança de temps de relació entre uns i altres. Hi ha mancança de temps per aturar-nos i escoltar-nos. Hi ha mancança de silenci per sentir la paraula.

I amb aquesta intenció he obert aquesta botiga. Dubto si és negoci. Gairebé no, entenent negoci com moviment econòmic. En canvi, estic segur que pot ser útil.

He preparat racons amb dos butaques, amb dos cadires, amb dos coixins, amb dos... si veniu ja ho veureu.

Aviat obriré i a esperar clientes i clients.

Ofereixo un racó i jo escolto. Escolto sense analitzar ni jutjar. Escolto sense opinar ni posar cullerada. Escolto oferint silenci atent, silenci interessat en el que m'expliquen.

Al finestral de la porta d'accés de la Botiga he penjat un cartell que diu:

>>> És demana personal amb experiència <<<

I l'experiència és que t'agradi escoltar.

Inicio el negoci. I amb curiositat, no sé si tindré més gent que demani ser escoltada o gent que li agradi escoltar.

Estic atent i content.

Comentaris

  • Una botiga... genial![Ofensiu]
    brins | 06-01-2010 | Valoració: 10

    Gràcies a la llista de "relats preferits" he pogut descobrir aquest relat que vas escriure abans que jo conegués RC. Tot llegint-lo he pogut trobar-hi un estil d'escriptura que ja conec, un estil que t'identifica de tan humà com és.

    Tot el missatge que conté és clar i entenedor; ens parles de la gran necessitat que tenim les persones de ser escoltades amb atenció i
    veritable interès, però vull destacar tres frases que, segons el meu parer, són tan encertades, que podrien ser el resum de tot el que ens exposes. Són aquestes:

    "Hi ha mancança de temps de relació"
    "Hi ha mancança de temps per aturar-nos i escoltar-nos"
    "Hi ha mancança de silenci per sentir la paraula"

    Aquestes tres mancances, Joan, crec que podrien ser el resum, la síntesi, de tot el que ens exposes en el teu formidable relat.

    Rep una afectuosa abraçada i el meu desig que tinguis un molt feliç 2010.

    Pilar

  • i tant que és negoci![Ofensiu]
    iong txon | 25-12-2009

    el que pasa és que plantejat de manera tan franca potser no funcionaria, malgrat la necessitat que la gent tenim de ser escoltats i de ser estimats (malauradament més que no pas d'escoltar i d'estimar). Però amb una excusa-tapadora, com ara una teràpia o una simple beguda, el negoci sol funcionar i fa temps que està inventat: és el que fan psiquiatres i psicòlegs d'una banda, i els amos de bars i cafeteries de l'altra. La seva atenció, real o fingida, és sovint el producte principal que posen a la venda, ben embolcallat en medicaments, tests, canyes de cervesa o tasses de cafè.

    M'ha agradat el relat perquè posa el dit a la nafra d'aquesta societat nostra de la pressa, on cada vegada és més difícil trobar gent que sàpiga veritablement escoltar la persona amb qui està enraonant.

    Desitjo que acabi de passar unes bones festes i bon any 2010!

    Quim

  • Si aquest relat...[Ofensiu]


    Si aquest relat és un dels teus preferits, em va molt bé per desitjar-te... Bones Festes

  • comentari a comentari[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 21-01-2008

    Escoltar és una aventura. Gràcies per la teva complicitat.

  • un altre dimensió de benefici[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 05-01-2008

    Gràcies Nina pel teu comentari. Benefici a un nivell humà. Ben cert !!!

  • m'agrada que t'agradi[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 05-01-2008

    Gràcies Joan i per la teva complicitat a estendre el "negoci". Un visca profund per les escoltadores i escoltadors.

  • M'hi apunto![Ofensiu]
    JOANPG | 04-01-2008

    Quina maravella de botiga!
    Has encertat de plè en una de les mancances més necessaries de les persones d'avui.
    I tot i tenir 63 anys o quí sap si per tenir-ne 63 et comprenc del tot i et desitjo un èxit fabulos (crec que el tens engegat ja) pel teu
    "negoci" sublim que t'has inventat.

    Téscriuré al teu mail.

    Una encaixada molt forta de JOANPG.

  • Nina Abril | 04-01-2008

    la botiga d'escoltar. És veritat, no és un negoci ja que no hi ha calés pel mig. Però si té una cosa en comú, de benefici n'hi haurà!