Tres "REPTES" sense fortuna.

Un relat de: rnbonet

1.- REPTE XXIX

Mà de sant
(Del "Dietari -incomplet- d'un alienígena" -Full 18- 05/10/2005)

Ordinador de butxaca prest, connecte amb una colla d'obrers de vila, que treballen fent un edifici vivenda a dalt un penya-segat, prop de l'oceà. En aquest instant, un està enviant un altre, em va semblar que com a càstig, a "fer-li la mà a sant Roc". L'interpel·lat es posa roig com una tomaca.
Sortosament, ahir vaig fer un tomb per una edificació singular, "amagada de l'heura en la verdor" (Canigó IX) , anomenada "església", i m'hi vaig fixar en una imatge de fusta que representava un home barbut, amb un gosset. Em va resultar simpàtica. Demanant a una velleta, em digué que es tractava de Sant Roc, patró de la localitat. Vaig recordar que la vaig veure ahir completa (la imatge), amb les parts últimes de les dues extremitats superiors senceres. "Quina mala sort!", em dic. "Potser la fusta estava corcada, per l'ambient i l'aire resclosit que hi havia, i..." Immediatament, enfile prest cap a l'edifici església. Veig, estranyat, que la dita imatge conserva les dues mans. Espere la vinguda de l'obrer, tot el matí, per tal de fer-li les preguntes pertinents i aclarir l'assumpte. No s'hi presenta. Reste garratibat, estupefacte, decebut. Són uns informals, aquestos humans! Quina vergonya d'éssers!


2.- REPTE XXXI

El silenci dels morts

El "ti" Miquel està dempeus al mostrador de la taverna. Davant seu, un got de vi. El ti Miquel té setanta-tres anys. Sembla més vell per aquelles empremtes que els sols, les pluges i els patiments han deixat a la seua cara, talment com solcs llaurats una i altra vegada a la mateixa terra. Les busques del rellotge, entre les botelles de coloraines, senyalen les onze cinquanta-cinc. "Tarda, l'amic Toni. Havíem quedat a les onze i mitja". El "ti" Miquel no ha tastat encara el vi perquè espera el seu company. Tot dos, lluitadors per la llibertat, supervivents de les execucions a Montjuïch després de la victòria dels insurrectes.
És com un ritual. Tot els matins, se'n fan un, abans d'anar a prendre el sol. I per la vesprada, després de la passejadeta i abans de sopar, un altre. Els dos únics del dia.
Enfront d'ell, la "Quiqueta", filla del taverner. "Sap què, ti Miquel? Recorda que ahir a la nit estava ací amb el ti Toni,? Aquest matí, ell, no vindrà. Ha…" La darrera paraula ha estat ofegada per l'inici d'un soroll de campanes, greu i escandalós, tocant a mort.
Conta la "Quiqueta", a tothom que vulga escoltar-la, que el ti Miquel es quedà un moment com petrificat, immòbil. Cap gest. Després, agarrà lentament el got de vi, se'l bevé d'un cop i el deixà buit al taulell. I que, amb una veu ferma i tranquil·la, demanà: "Posa-me'n un altre!"
Les campanes continuaven tocant a mort.



3.- REPTE XXXII

Estampa de vacances

Amb el got d'orxata a la mà i asseguda a aquella gronxadora vella rebutjada de casa de ciutat per mor del corcó, es belluga la iaia al balconet de l'apartament de la platja, cap enrera i cap avant, dolçament, suau, que ja no té massa forces. I segueix, amb aquella blanor característica i flonja. Xiiiis-xaaaac, xiiiiis-xaaaac… La vigile de cua d'ull, com sempre.
És una vesprada plàcida, encara que calitjosa. La suor, apegalosa, a la pell. Un lleu vent humit de llevant ha començat a bufar fa només una estona. La meua conversa amb la veïna és animada. Els problemes comuns. Criança dels fills, feines de la casa, dificultats econòmiques, manca d'esperances de millora ... I fem broma perque la sort millore ; que ens toquen els cuponets o la primitiva.... "Almenys, una vegada, santa Rita!" " I si fos més miraculosa la Pilarica?" Jo m'encomane a..."
La gronxadora deixa de moure's. Uns crits angoixats i un ai al cor: "Iaia!, Iaia!" La velleta, amb el got d'orxata encara a la mà, pàl·lida i erta, té una mitja rialleta als llavis. No sabré mai si pel goig del refrescant ventijol, pel gustet de l'orxata o per haver-nos escoltat els darrers comentaris.
Serà sempre el meu inquietant dubte.



Comentaris

  • REPTE XXIX[Ofensiu]
    Llibre | 08-01-2006

    Encara no havia llegit cap relat teu d'aquesta col·lecció escrita per l'al·lienígena!!!

    Bé... puc dir poca cosa, la veritat, perquè només he fet una lectura d'aquest repte que ara esmento (el XXIX). Com que no sabia de què anava, m'ha sobtat el gir del punt de vista. O millor dit, la descoberta final: qui ens parla és un ésser d'un altre planeta.

    El cert és que m'ha cridat l'atenció i procuraré entrar en algun altre. D'aquest només comentar que l'anotació final és el que realment m'ha cridat més l'atenció. La narració en sí està escrita, tota ella (crec jo i potser m'equivoco) al voltant d'aquest final.

    Fins la propera,

    LLIBRE

    PS.1.- Vaig veure el teu missatge al fòrum on em parlaves dels teus renglons curts de cap d'any i el comentari que t'havia fet. Bé... quan vaig llegir el teu missatge ja havien passat un parell de dies (em sembla). Te'n vaig deixar un altre. Potser no l'has vist. En ell, i per si encara estic a temps si és que és el que cal fer, et demanava disculpes per si t'havia ofès el meu comentari. No era la meva intenció. A banda que, en realitat, no en tinc ni idea, de poesia. Amb la qual cosa qualsevol observació que jo pugui fer és purament subjectiva. I ho dic de debò.
    PS.2.- Sobre el teu comentari al meu darrer relat... Ostres! M'ha fet gràcia que m'esmentessis Ausiàs. És el meu poeta preferit! I el cert és que quan vaig escriure aquell intent de poema, el meu cap navegava entre records de poemes d'Ausiàs i de Foix. Per tant: m'alegra pensar que en algun petit detall em van influenciar (si a tu la lectura del meu relat te l'ha recordat... per a mi és bon senyal!!! Gràcies!).

  • i que n'és de dolça...[Ofensiu]
    Carme Solina i Alapont | 30-10-2005 | Valoració: 10

    ...la parla catalana de València.Tan tendra, directa, sentimental i amorosa. Quan la sento crec que sóc amb algú molt proper, de casa, un germà o una mare. El relat ens situa dins de la cambra amb la iaia i podem fins i tot senntir-la alenar.Gràcies.

  • estoïcisme[Ofensiu]
    Carme Solina i Alapont | 30-10-2005 | Valoració: 10

    I com que l'hem practicat els sobrevivents al franquisme!!

  • Doncs son molt macos i " afortunats" de que els haguis escrit i publicat.
    Un petonet.

  • Sense fortuna?[Ofensiu]
    Biel Martí | 17-10-2005

    Aquests reptes han tingut la fortuna d'haver estat escrits per tu, rn! El segon, sobretot, m'ha encantat. He de confessar que el primer i el tercer, sobretot el primer, m'han fet perdre'm una mica. És difícil compilar una bona idea en un tros tan petit de text. Els deixos de la teva llengua m'ha fet somriure, les expressions que hi fas servir, ja pal·leses (quina paraula! Pal·lès...) en d'altres relats teus, però aquí destaquen més per la poca longitud de cada fragment. T'hi hauries de presentar més, a això del repte, no se't dóna gens malament!

    Biel.

l´Autor

Foto de perfil de rnbonet

rnbonet

272 Relats

1589 Comentaris

357111 Lectures

Valoració de l'autor: 9.76

Biografia:
Tururú, turrruuuurrúrúrúrú!
ES FA SABER
A TOTHOOOM
QU' AQUEST RELATAIREEE
NO S'ENFADA NI ES CABREEJAAA
PELS COMENTARIS
ADVERSOOOS
ENCARA QUEEEE
ESTIGUEN FEEEETS
AMB MALA BAVAAAA.
Tururúu!Turrurú!

*********

rnbonet ha tingut fills i ha plantat arbres. Ara, entre altres assumptes i dèries, es torba escrivint. Punt i apart. Format en llengua forastera, "por justo derecho de conquista" i "por el imperio hacia Dios" -com tots els seus congèneres a la mateixa època-, utilitza sempre per escriure aquella que li era pròpia, -és a dir, la present- per allò de la identitat i els orígens. I possiblement -caldria un psicoanàlisi seriós- per fer la guitza a la "classe dominant" del seu País. Potser. Punt i apart. Es considera agnòstic i crític, còmic i tètric, dàtil i fútil, pràctic i teòric, bàquic i anàrquic... i tots els mots plans amb titlla que vulguen vostés, i algun que altre d'esdrúixol. Quan es posa filosòfic -cosa que sol ocórrer si li toquen els testets o les barjoles- busca amb un cresol el trellat perdut per tanta gent del país, per tal de retornant-lo al seu poble -abans de fer catúfols totalment-, i veure si aquest esdevé d'una punyetera vegada un poble normal, en un país normal. S'hi cansa aviat, però. I abandona fins l'altra tocamenta. Mentrestant, ritme, paisatge i mesura. Amb qualque excès escaient, oportú. Què li anem a fer! Som de carn! Punt final.

R en Cadena


EmmaThessaM en va 'encadenar' i jo he passat la cadena a "Ada Bruguera Riera" i a "Arbequina". I a "La banyeta del badiu", i a "Biel Martí".

(descobreix què és "R en Cadena")



*¿ I si visitàreu aquest

maridatge?

Un intent de col·laboració amb gent propera. I d'RC!