The Grapes of Wrath, John Steinbeck

Un relat de: Dorian

Advertència: es comenten parts de l'argument de l'obra.

Abans de començar, i per no tenir que dir-ho mes, a Steinbeck l'hi van donar el Pullitzer per aquest llibre. Bravo! Els seus ossos deuen de sentir-se mes còmodes a la tomba per aquest fet.

Que dir d'aquest llibre. Doncs alguna cosa ja que en cas contrari podria estar fent quelcom productiu. Cercant una cura per el càncer o completar la teoria de l'univers d'Einstein. Es clar, escriure es productiu si ets Ken Follet i produeixes merda pseudo-històrica en quantitats semblants a les que defeca un elefant adult. I la resta te les compra amb idèntica voracitat que el citat paquiderm. Substitueix Ken Follet per qualsevol altre.

Em va saber greu acomiadar-me dels Joad. The Grapes of Wrath relata l'odissea particular de la família Joad, d'Oklahoma, que davant l'avenç de la maquinaria agrícola a principis del XX perd les seves terres i s'embarquen en un periple per la carretera 66 en cerca d'un futur millor en direcció a Califòrnia, la seva Itaca particular. Perdoneu la comparació amb Homer però sempre queda be citar als grecs. Els grecs son com l'oli d'oliva de la Literatura, mai estan de mes. Steinbeck aconsegueix una novel·la que definiria com tosca però profundament humana. No te la bellesa de Zola o Hugo, aquesta bellesa de la misèria, ni el cinisme de Dickens, aquest àcid corrosiu en forma d'escriptor. Però a falta de tot l'anterior Steinbeck et situa al costat de la família Joad, derrueix les barreres entre obra i lector i et fa partícip, un membre mes de la misèria diària dels Okies*.

John Steinbeck va fer una recerca acurada sobre el tema. Va visitar camps d'immigrants de l'Est dels EEUU, tenia un amic filantrop -Thomas Collins- dedicat a l'assistència d'aquets en campaments governamentals que inspirà un dels personatges i ell i la seva primera dona van realitzar el viatge que seguien les corrents migratòries de famèlics Okies. El marc històric es l'onada migratòria produïda per la Dust Bowl o Dirty Thirties epítet força èxplicit. Resumidament: l'agricultura descontrolada a les planícies yankies seguida d'onades de sèquies va produir que milers de kilòmetres quadrats de terres fèrtils esdevinguessin erms, fet agreujat per l'introducció progressiva de maquinaria agrícola. D'aquestes terres depenien centenars de milers d'individus que es veieren sense aliment i així s'iniciaren massius èxodes dels que formen part la família Joad.

Pots sentir el vent contra el rostre sobre una vella pick-up, la pols a la boca, l'olor a cafè en un campament, el sofriment i l'angoixa, la mort i la fam... Com he dit quelcom es perd en deixar a la família Joad. Tant endins t'arriben. Pocs llibres ho aconsegueixen. Evidentment el llibre fora condemnat per "comunista", evidentment, en una mostra del filisteisme característic d'aquell país.

No puc deixar de citar a Upton Sinclair, un altre muckracker**, un altre comunista. No obstant en aquest cas l'adjectiu si que correspon al personatge. Els llibres de Upton Sinclair reflexen també realitats socials que no apareixen en els discursos americanofils. La brutal industria cárnica de Chicago a The Jungle o l'origen de l'especulació petrolera a Oil!. No obstant, Upton mostra clarament la seva aposta, els seus personatges parlen per ell en favor de la revolta, del socialisme, dels germans russos que han netejat de tsarisme i burgesos el seu país. Steinbeck es limita a mirar-s'ho tot des de fora, i a reflexar la realitat, que per la seva duresa esdevé innecessària de melodrames.

*Okies: una majoria d'immigrants de la Dust Bowl eren d'Oklahoma, d'aquí que els californians, que reaccionen defensivament front l'immigració, crearen l'insult d'Okie. Es a dir brut immigrant que vol treure'm el lloc de treball...us recorda a quelcom?

**Terme primerament emprat per Franklin Delano Roosevelt per referir-se a tots aquells escriptors que denunciaven la corrupció política o social o la cara oculta del somni americà. Literalment va emprar la bonica expressió "those who scraped up the filth of America" "aquells que rasquen la merda d'Amèrica"

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Dorian

202 Relats

102 Comentaris

139013 Lectures

Valoració de l'autor: 9.39

Biografia:
"Milions son condemnats a una encara més fosca condemna que la meva, milions es revolten silenciosament contra el seu destí. Ningú coneix quantes revolucions a banda de les polítiques fermenten en les masses de gent que poblen la Terra."

"...human beings must love something, and, in the dearth of worthier objects of affection, I contrived to find a pleasure in loving and cherishing a faded graven image, shabby as a miniature scarecrow. It puzzles me now to remember with what absurd sincerity I doted on this little toy, half fancying it alive and capable of sensation."

-Currer Bell

"Soc la més eminent de les persones. I la més indigna"

-Mao Zedong

"The art of life is the art of avoiding pain"

-Thomas Jefferson

"It is a curious object of observation and inquiry, whether hatred and love be not the same thing at bottom. Each, in it's utmost development, supposes a high degree of intimacy and heart-knowledge; each renders one individual dependent for the food of his affections and spiritual life upon another; each leaves the passionate lover, or the no less passionate hater, forlorn and desolate by the withdrawal of his object."

-Nathaniel Hawthorne

"At eighteen our convictions are hills from which we look; at forty-five they are caves in which we hide"

-F.Scott Fitzgerald

"Imanishi se hallaba obsesionado con la idea de que a menos de que llegara pronto para él la destrucción, el infierno de la vida cotidiana se reavivaría y le consumiría; si la destrucción no sobrevenía inmediatamente estaría sometido todavía más tiempo a la fantasía de que le devorara la estolidez. Era mejor verse arrastrado a una catástrofe repentina y total que carcomido por el cáncer de la imaginación. Todo ello podía deberse al miedo inconsciente a que se revelara su indudable mediocridad si no se daba fin a sí mismo sin demora."

-Yukio Mishima

"Why did his mind fly uneasily to that void, as if it were the sole reason why life was not thoroughly joyous to him? I suppose it is the way with all men and woman who reach middle age without the clear perception that life never can be thoroughly joyous: under the vague dullness of the grey hours, dissatisfaction seeks a definite object, and finds it in the privation of an untried good."

-George Eliot

" [...]It is "your" congressman, "your" highway, "your" favorite drugstore, "your" newspaper; it is brought to "you", it invites "you", etc. In this manner, superimposed, standarized, and general things and functions are presented as "especially for you". It makes little difference whether or not the individuals thus addressed believe it. Its success indicates that it promotes the self-identificacion of the individuals with the functions which they and the others perform."

-Marcuse

"[...] how the drunk and the maimed both are dragged forward out of the arena like a boneless Christ, one man under each arm, feet dragging, eyes on the aether."

-David Foster Wallace

"That's the whole trouble. You can't ever find a place that's nice and peaceful, because there isn't any. You may think there is, but once you get there, when you're not looking, somebody'll sneak up and write "Fuck you" right under your nose. Try it sometime. I think, even, if I ever die, and they stick me in a cemetery, and I have a tombstone and all, it'll say "Holden Caulfield" on it, and then what year I was born and what year I died, and then right under that it'll say "Fuck you." I'm positive, in fact."

-J.D.Salinger

“The so-called 'psychotically depressed' person who tries to kill herself doesn't do so out of quote 'hopelessness' or any abstract conviction that life's assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in who Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from buring windows. The terror of falling from a great height is still as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant. The variable here is the other terror, the fire's flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling 'Don't!' and "Hang on!', can understand the jump. Not really. You'd have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling”
― David Foster Wallace, Infinite Jest