TERTULIA RADIOFÒNICA...

Un relat de: jomagi
TERTULIA RADIOFÒNICA...
Un dia de maig del 2015. Vaig despertar-me suat i neguitós. Tenia la boca seca com si hagués mastegat cotó fluix impregnat d’amoníac...
Agafo l’obsolet mòbil Nokia que encara hi puc escoltar la ràdio, i entro a la dutxa.
Escoltar, que no és el mateix que sentir aquells concurrents pagats i reverenciats (la majoria d’ells son periodistes, llicenciats, catedràtics amb doctorats, escriptors mediàtics, polítics casposos aprofitats; tots son “populars” en un lloc o altre... Però molts d’ells (no tots), fisiològica i genèticament parlant (sembla mentida) son actius elements quintacolumnistes, fills d’aquell nefast 18 de juliol del 36... pertanyents a dia de avui dels poders fàctics espanyols “encastats” a Catalunya (és fàcil identificar-los, la majoria es diuen Juanjo, Pedro, Luis, José Antonio, Leonardo o Marco o Nacho... Aquests elements discordants, sempre me’ls he imaginat amb camises blaves de colls eixamplats i punys blancs com una hòstia consagrada d’aquelles que expedeix la Conferencia Episcopal Espanyola. Molts d’aquests contertulians provocadors i negatius, tot i que les ones radiofòniques no ho poden transmetre, me’ls ensumo vaporosament curulls de perfums de marca, amb rellotges, i braçalets més cools que l’hotel Vela o el TRAM... A mesura que avancen les quasi dues hores del programa matinal (líder d’audiència) parlen i parlen, rebaten, contrasten, s’insulten, primer subtilment després amb odi i un mal gust visceral... sobre el futur nefast d’una Catalunya independent. Per uns, la majoria, és quelcom negatiu, horrorós i impossible, ja que trenquen la unitat sagrada d’Espanya... Mentre que per altres, amb respecte i arguments curulls de sentit comú, demostren que és més que necessari... (Mentrestant haig d’empassar-me sentencies quasi militaristes. Ens tracten de NEONAZIS, DE TRENCAR ESPANYA; FINS HI TOT ENS TRACTEN DE TERRORRISTES... QUE S’HAN DE CATALANITZAR ENS NENS CATALANS... (el passat eslògan típic, tòpic i tant suat del “problema catalan”, es queda ridículament curt) Maleïts siguin. És horrorós i fastigós sentir-los!... Per uns moments penso (no puc evitar-ho) quan els assassins de l’ETA, GRAPO i d’altres mataven a tort i ha dret...; van ser-ne quasi 900 o més. Imaginem-nos per uns moments veure prop de mil nínxols de cinc pisos d’alçada; tots plegats farien una superfície mural de més de 200 metres quadrats!... Hi no passa res!... Allò mai va ser considerat un problema polític!!!
Fa uns poc dies en un congres a Madrid, vaig observar l’estima i confraternitat que sempre han tingut als bascos. Tot eren abraçades amb escandaloses picades d’esquena, típiques dels madrilenys: qué, qué, qué dicen estos vascos, los sanfermines?..., los chipirones, el bacalao a la vizcaina!... Mentre, els quatre gats catalans, érem marginats, despreciats com si fóssim portadors de la sífilis o la lepra...
Sempre aquest odi visceral d’Espanya contra Catalunya. També crec que a l’inrevés, nosaltres, amb més bonhomia cultural, típicament diferenciada i justificada; fèiem defensivament i educadament el mateix. Bé, com deia, en aquest congres, nosaltres els torracollons catalans, varem ser bombardejats de mirades d’autosuficiència, de fàstic i menyspreu... (Parlo de fa escaig d’un any i mig...).
Tornant a la tertúlia; em venen basques de sentir-los. No puc escoltar aquests personatges paratirosos en extrem ofenosos i violentament discordants. A fe de Déu, crec que és veritat; els nostres enemics vertaders, els més letals, els tenim aquí dintre, dins de casa mateix... Fan molt mal. Tant, que crec que no ens en sortirem. Tanco la ràdio, m’eixugo amb tristor i surto a fer el cafetó amb l’excusa de llegir el diari. La mestressa per cert força maca (sempre he sospitat que és romanesa) amb un català perfectíssim, em diu que a partir de demà la Vanguardia l’haurà comprar amb castellà... La majoria dels clients es queixen de que sigui en català...
*2015 (comença la campanya electoral per les municipals...).

Comentaris

  • RECTIFICACIO.[Ofensiu]
    jomagi | 24-05-2015

    Demano disculpeu l'errata: "CATALANITZAR els nens...", ha de dir "ESPANYOLITZAR"
    Gràcies-jomagi.

  • Tertulians a sou[Ofensiu]
    jovincdunsilenci | 23-05-2015 | Valoració: 10

    Hola. Jo visc a València i comprenc el que dius. A mi em tenen fins al cap i,de vegades, em venen ganes d'escridasar-los a ells. Soc valenciana, però ací és com ser marciana. A mi, per fer servir el valencià m'han arribat a insultar. per a ells parlar català és sinònim de terrorista i poc espanyol. I, com podràs entendre, molts estem farts. Ens diuen maleducados. Es insoportable i, cada vegada més, em sent estrangera en la meua terra i el pijor de tot ésque no sé si açò té remei. Estic fins alcap d'Espanya. Soc molt pessimista en quant al futur del català a València. Faig el que puc, però aquesta gent de les tertulies, valencians i catalans renegats, ho posen molt difícil. Jo no em puc sentir espanyola de cap manera. La seua intolerància arriba a estrems que clamen al cel.

  • La pura realitat[Ofensiu]
    Gardenia | 21-05-2015 | Valoració: 10

    Em fas gaudir. Els teus relats son magnífics.
    Llàstima que te'ls llegeixin tant poc. Amb sap greu. Una abraçada.!!!

  • Per què els escoltem?[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 21-05-2015 | Valoració: 10

    He sigut periodista, he treballat en dues emissores de ràdio serioses i encara em pregunto per què s'escolten certes coses. Tenir la ràdio encesa és com tenir al bar la tele encesa. Però haig de reconèixer que la r'adio s'escolta més que no pas es mira la tele al bar, tret del futbol. Per què totes les emissores catalanes tenen un o dos tertulians espanyolistes i les espanyoles, gairebé ni un catalanista im molt menys, independentista? Aquesta bonhomia és difícil d'entendre. Una abraçada.

    Aleix

Valoració mitja: 10