"Sweets" Iverson

Un relat de: gypsy

La tarda queia sobre Manhattan, clarobscur de llum somorta que presagiava la fi del dia.

En el moll disset jeia un sense sostre, cabells llargs, dues camises superposades, pantalons estripats, sabates velles i gastades, voltat de rampoines de tot tipus: llaunes, cartrons, màrfegues brutes, dibuixaven un intent de llar inversemblant.

Ampolles buides d'alcohol emmetzinaven aquell espai de brutícia i deixadesa.

Ningú hauria dit que aquella resta humana un dia va ser el gran Sonny "Sweets" Iverson, saxofonista de renom i talent que havia tocat amb artistes com Charlie Parker, John Coltrane, Bill Evans i una llista inabastable de gent tocada per la màgia del jazz. Va ser una època daurada: la seva passió, el saxo tenor, èxit, llums de neó, fum, rialles, noies boniques en el "Village Vanguard"; èxtasi i bogeria.

Cada nit es retrobava amb ell mateix, mirant al cel recordava fotograma a fotograma aquella vida de somni que en res s'ha semblava a la seva. Què havia succeït per caure a l'abisme?, rumiava falòrnies que l'exculpaven d'aquella vida de misèria indigne i immerescuda.
S'emborratxava, aiguardent gorja avall per fer-se passar les cabòries. En aquest estat, un bri d'esperança romania intacte com un baluard exquisit en la memòria: el so, la màgia de la melodia indestructible, les velles cançons resistint el pas del temps com estàtues antigues, serenes, inalterables, fetes de pedra i de voluntats, per romandre, per existir, com la música del seu vell saxofon, passió i deliri abandonats com ell mateix; deixat de la mà de Déu en un racó d'asfalt infame en profunda solitud.

Va respirar a fons, la son guanyava terreny al seu cos marcit, la darrera imatge que els seus ulls entreoberts van aconseguir veure abans d'adormir-se va ser el pont de Brooklyn il·luminat, icona esplèndida de la seva ciutat,
Nova York.

gypsy



Comentaris

  • de vegades...[Ofensiu]
    Capdelin | 02-10-2006 | Valoració: 10

    fins i tot els déus cauen... el cim és un lloc de pas, la vall és per romandre-hi. Dalt ets presa fàcil per acomodar-t'hi en el luxe i la fama, però els voltors hi planegen...
    tot passa... només resten algunes cançons i la brillantor ja apagada del metall fred del saxofon...
    Un relat fred, dur i terroríficament humà.
    Una abraçada

  • Bo de debó![Ofensiu]
    Unaquimera | 01-10-2006 | Valoració: 10

    Bon relat, molt treballat!
    L'ambientació molt acurada, les referències molt ben col.locades per enmarcar el personatge central sense descuidar l'entorn.

    Ja em va agradar força quan el vaig com un repte... que vas superar amb escreix, evidentment!

    Saps retratar, estàticament, el pas dinàmic del temps de vegades cruel, sense retorn quan s'escapa o es malbarata...

    Així que no perdo ni un minut més sense enviar-te una abraçada grossa, grossa, i donada amb ganes,
    Unaquimera

  • Passava per aqui...[Ofensiu]
    Txell Pellicer | 28-09-2006

    a veure que escriu la meva encadenadora preferida ultimament i mhequedatenganxada ambaquestrelatteu queparladecaureenabismes i esunacosaqueemsona perquetotsemcaigut algunavegada omassesvegades... veuscom esticenganxada? jajaja!
    Escrius molt be en prosa, espero llegirte més perquè disfruto molt amb un relat ben fet com aquest.

    Sort,
    Pell

  • Hola![Ofensiu]
    Carles Malet | 26-09-2006

    M'atreveixo a fer-te quatre ratlles per aquest relat en prosa, doncs com ja et vaig dir fa un temps quan ens vàrem trobar per casualitat a RC, de poesia no n'entenc res.

    Tot i que aquest cop has abandonat la rima, el relat s'encomana de la teva facilitat per donar ritme i cadència als teus escrits, alhora que exhibeixes uns recursos de vocabulari envejables.

    La història està plena d'imatges nostàlgiques, però no és un relat amarat de tristor o desesperació. El saxofonista ha caigut, però al menys ell ha estat capaç en algun moment de tocar el cel. El record de l'èxit i la seva música han de romandre amb ell per sempre.

    Una abraçada i fins aviat!

    Carles

  • Hola!!![Ofensiu]
    Sol_ixent | 25-09-2006

    M'encanta com has traçat la idea, i, sobretot, que deu ser la -trista- història de més d'un. Només una "puntualització":" s'ha semblava", hauria de ser "s'assemblava". -Sense ànim de crítica, eh?-

    Abraçades!

    Sol_ixent

  • Una mirada de debò[Ofensiu]
    melassa | 25-09-2006

    M'ha impresionat la teva manera de copsar certes realitats, com tot i la misèria, has sabut plasmar l'autèntica riquesa d'una persona, al cap i a la fi és la intensitat amb que hem viscut l'únic que romandrà sempre amb nosaltres. I és que rere un panoràma cru sovint si oculten moltes històries. Gràcies pel teu relat

  • Quina fotografia més poètica...[Ofensiu]
    Arbequina | 25-09-2006 | Valoració: 10

    Aquest relat és una meravella. Està descrit amb un gust deliciós, sensible, acurat... amb una ànima poètica. A més, la munió de paraules exactes i erudites (que m'han obligat a usar de diccionari) el fan, per petit que sembli pel seu tamany, realment ambiciós i gran. M'ha encantat aquest relat. Segurament jo destacaria especialment que, malgrat la seva temàtica (si em permets aquest mot tan frívol) trista, li dones un rerefons nostàlgic, dels colors del record. També he trobat molt acertats els contrastos que crees al llarg del mini conte.

    En fi, un relat de deu, preciós, que m'ha encisat.

    Una abraçada ben forta.

    Arbequina.

  • Realitats...[Ofensiu]
    sergi monserrat | 22-09-2006 | Valoració: 10

    Bonic relat! Ai.. la linia que separa l'èxit del fracàs o la cultura dels negocis, la vida de la no vida....
    M'ha agradat aquesta història, m'ha transportat cap a escenes de whody allen o pàgines de bukowski. Endavant i força!

  • i like jazz[Ofensiu]
    Dante | 20-09-2006 | Valoració: 10

    hi ha que brindar per els perduts i no per la mediocritat dels guanyadors

  • la llum[Ofensiu]
    jaumesb | 20-09-2006 | Valoració: 10

    és el que ens queda
    és el que realment volen dir els teus dos darrers relats?
    sóc jo que et vaig demanar cinc cèntims del teu darrer poema
    de tota manera treballo molt i tinc poc temps i poc cap ara mateix.
    dormiràs molt i besaràs a la família?

  • Malauradament...[Ofensiu]
    ESPIRAL | 19-09-2006

    aquesta és la sort, la trista realitat, que pateixen molts artistes que un dia van gaudir de la fama i l'èxit i que com moltes coses en la vida, a voltes, són efímeres i només cal un cop d'infortuni per que el destí ens aboqui en aquest submón marginal dels indigents.
    Terriblement humà, trist, cru i real com la pròpia vida. M'ha encantat descobrir-te en aquesta nova faceta prosaica, espero que no sigui l'última. Gràcies. Molts petons. ESPIRAL.

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de gypsy

gypsy

377 Relats

2797 Comentaris

449971 Lectures

Valoració de l'autor: 9.89

Biografia:

Hem viscut per salvar-vos els mots,
per retornar-vos el nom de cada cosa.

Salvador Espriu