Ser valenciana

Un relat de: AiDuS

Ser valenciana i no poder demostrar-ho.
- "Valencianos, en castellano se ha dicho!"
I tots callats o mal mirats.
Una paraula mal sonant... Sols he dit "Bon dia"
i a casa una bona s'ha muntat.
Isc al carrer, sóc valenciana...
Una valenciana entre tertúlies en castellà!
I quina és la meua llengua? Diuen que amb la que pense...
I em pare a pensar, i pense en català!
Diré que sóc catalana?
No! Em poden tirar a la foguera!
Diré que sóc valenciana?
Sí! Valenciana amb la llengua castellana.
Vull ser valenciana, valenciana de llengua,
no puc ser-ho m'ho han prohibit!
- "Senyor pirotècnic..."
Assombrada mire al balcó de l'ajuntament,
però què és allò? Dos xiquetes amb monyos i parlant català?!
No! CATALÀ mai, sempre VALENCIÀ,
un valencià pobre, buit, monòton, limitat,
inexistent, ridiculitzat, ruralitzat, mal mirat,
lleig, apitxat...
I quan el puc parlar? Mai!
Deixem-lo per a les falleres...
que a mi, no m'entenen!
- "Adiós"...

Comentaris

  • Xicona,...[Ofensiu]
    rnbonet | 02-03-2007

    ..jo també sóc valencià. I vellet: jubilat fa anys. Nascut a la Ribera i habitant de la Safor. I parlant en la meua llengua m'entenen i m'he fet entendre sempre, inclús en aquella època fatídita de prohibicions que tu, per sort, no vas conéixer.
    Deixa les falleres del valencià de pandereta i disfressa, que "ellas sólo son balencianas" per lluir la festa.
    Mesclat amb el poble; parla la llengua del poble... i escriu en la llengua que parles! Amb tots els ets i els uts!
    I si et cabreja molt alguna actitud contrària, fes-li cas al consell del païsa de sota. Què collons!
    Salut i rebolica!

  • l'home d'arena | 02-03-2007

    jo també sóc valencià, de la Marina Alta, i parle ben fort la nostra llengua tothora. Tinc educació i burrera, tot ben barrejat, i si algú em toca els collons amb lo del castell-ANO (adonat de la terminació) els engegue a prendre per allà si pot ser ben lluny, allà a fer la mà i em quede més a gust que un gíngol. Però sempre amb educació, primer em rente les mans.

    SALUT i que no t'aixafen!!!

  • Jo també soc valenciana!![Ofensiu]
    Roserdeljardi | 02-03-2007

    Hola estic açí perduda entre els teus relats, i he de dirte que jo no faig la vida a Valencia, pero si a un poble prou grandet. I parle amb un munt de gent en valencià (o català, em te igual, es tot la nostra llengua) I, si parle amb algu en castella, asolte totes les paraules que vullc en valencià. I la veritat, jo no se com pense, perque em vaig ensenyar les dues llengues a la vegada... I una cosa: Quina sort que les falleres que coneixes parlen valencia perque...

  • València...[Ofensiu]
    sucdetaronja | 24-02-2007

    Que pena València... et mirer de forma extranya si no parles llengua castellana... m'entristeix molt aquesta situació. sempre quedarà lluitar

  • Per variar m'agrada[Ofensiu]
    Bulet | 21-02-2007 | Valoració: 8

    M'encanta com escrius, no et desanimis i penja'ns tots els relats que facis!!

  • Molt acertat[Ofensiu]
    Roget | 12-02-2007 | Valoració: 9

    Està tot molt acertat Aida! és la trista realitat. A més has reflexat una de les coses que més em fot, disminuir el lèxic del valencià perque algunes paraules es poden asemblar al català, deixant un valencià, com bé dius, buit i trist...
    M'ha agradat molt xicona!

Valoració mitja: 8.33

l´Autor

Foto de perfil de AiDuS

AiDuS

68 Relats

148 Comentaris

64479 Lectures

Valoració de l'autor: 9.49

Biografia:
Perquè m'agrada escriure... Però no que em llisquen!

Albaidina amb orgull. Nascuda al 1988 i estudiant de F.Catalana a València...

Somie molt, i el que somie ho escric. Pense molt, i el que pense ho escric. Critique molt, i el que critique ho escric.
Així que tot el que llegiu ho crec, bé siga com ho he escrit o totalment al contrari...

aida_albert@hotmail.com