SANTA MARIA DE SALES. VILADECANS. BAIX LLOBREGAT

Un relat de: Antonio Mora Vergés

No trobava en aquesta ocasió fotos antigues de Santa Maria de Sales, en terme ara de Viladecans (grafia aglutinada de Vila de Cans); quan al topònim encara resta per esbrinar si - com sembla - prové del fet que s'hi criessin gossos de presa i caça.

Quan a dades històriques trobem :

Des del segle X el monestir de Sant Cugat posseïa al lloc de Sales un alou per donació comtal - on hi ha el cementiri actual, i l'església, que fou ermita i també santuari, de Santa Maria de Sales - , documentada el 1141.

A l'església hi havia donades el 1305, que feien vida eremítica.

Als segles XVI, XVII i XVIII tenim notícies que continuava havent-hi eremites a la Roqueta de Santa Maria de Sales.

De la parròquia de Sant Climent, d'on depenia en origen, el 1851 fou traslladada a la de Viladecans.

L'ermita conserva la nau, coberta amb volta de canó de tradició romànica, mentre que l'absis, poligonal, cobert amb volta nervada a la manera gòtica, sembla que hi fou afegit devers el 1585. L'altar barroc que hi havia va ser venut a la primeria de segle al secretari del bisbat de Barcelona.
Se'n ocupen ermitans fins el s. XlX, moment en el que es construeix el cementiri al costat de l'ermita i el mateix sepulturer se'n fa càrrec.

Sobta trobar-se una romànica totalment pintada de color blanc, fins quan com en aquesta ubicació, es pretén clarament integrar-la dins del conjunt del cementiri.

Després d'anys d'estar tancada a visites públiques el 27 de setembre de 2009 es comença a realitzar un itinerari per aquest emblemàtic edifici organitzat pel Departament de Patrimoni Local de l'Ajuntament de Viladecans.

Està en projecte la seva museïtzació.

Ah!, si teniu i/o trobeu fotografies antigues sou pregats de fer-les seguir a amora@moianes.net

© Antonio Mora Vergés

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6907 Relats

1200 Comentaris

5406956 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com