Ràtzia

Un relat de: Carles Ferran


—El dia setè d’agost de l’any mil tres-cents deu de Nostre Senyor, de matinada, les torres de guaita van encendre los focs que avisaven de vaixells pirates barbarescs enfront de Begur.
Ho relatava un home magre, abaltit, corbat, vestit de parracs, amb un turbant per protegir-se del sol. Unes úlceres als turmells pel contacte dels grillons mesuraven les penalitats que havia passat.
—I què vau fer? —demanà el monjo que li guaria les nafres.
—Ans de res, conduir la meua muller e les meues filles endins lo bosc, pregant-lis que correguessen lo més lluny possible e s’amaguessen molt bé.
—I després?
—Aprés vaig tornar al lloc per unir-me a la resistència. Però só fet pres e em van portar, amb d’altres hòmens infortunats, encadenats als rems fins ací. D’açò en fa ja quatre anys. Qualcuns van morir, de les ferides o la mala salut, d’altres intentant fugir, com lo pobre Tomàs des Molí, que’l van trobar al desert mort d’insolació e set; només tenia setze anys. D’altres van poder pagar lo seu rescat.
El monjo s’incorporà, es tragué un rotlle de paper fet a mà de dins de la sotana i llegí: (...) us envio aquesta lletra des del meu captiveri a Alger, per dir-vos que só viu e que el Bei ha disposat lo meu alliberament a canvi d’un rescat de cent monedes d’or. (...) que tinc por de no resistir gaire més...
—El vostre escrit va arribar. Vejau la resposta de la vostra família —el monjo li lliurà una carta que duia en un sarró amb d’altres: Estimat espòs e pare, estam impacients per veure-us, e també los vostres pares. La Santa Ordre mendicant dels Trinitaris, que capten donatius per a pagar los rescats dels captius, ens han dat esperances. Us esperam.
El monjo somrigué:
—Pujau a bord, Bernat. Salparem en ser-hi tots.


Any del Senyor mil tres-cents quinze, deu d’abril. Em dol comunicar-vos que, vuy en jorn, lo vostre marit, afectat de febres e les penalitats d’un mal viatge, finà al port de València. Havent rebut los Sants Sagraments, fonch enterrat al nostre convent local. Fra Cassià, monjo.




El meu agraïment al Raül Torrent (Rautortor), per la seva valuosa orientació sobre el llenguatge.



Comentaris

  • Invitació[Ofensiu]


    Benvolgut autor/a,

    Com a finalista del IV Concurs ARC a la Ràdio 2013-2014
    l'Associació de Relataires en Català (ARC)
    es complau a convidar-te a l'acte de lliurament de premis
    i a la presentació del llibre
    "Colors"

    T'esperem el dissabte 11 d'octubre de 2014, a les 12 del matí,
    a la Biblioteca Sagrada Família (Carrer Provença, 480, Barcelona)



  • Enhorabona ![Ofensiu]

    Benvolgut/uda relataire:

    Enhorabona! El teu relat ha estat seleccionat, pel jurat d’autors i autores, com a finalista del Concurs ARC de Microrelats a la Ràdio “Colors” i per formar part del volum recopilatori amb totes les obres finalistes.

    És per això que, en haver quedat seleccionat/ada en la convocatòria d’aquest mes, i per tal d’anar avançant feina, t’agrairíem que ens fessis arribar l’autorització perquè sigui inclòs al recull.

    Només cal que ens enviïs per correu electrònic a l'adreça (concursos.arc@gmail.com), el text que adjuntem al final d’aquest comentari amb l’assumpte AUTORITZACIÓ PUBLICACIÓ COLORS, tot fent un copiar i enganxar, i complimentant les teves dades personals.

    Cordialment,
    Comissió Concursos

    - - - - -

    AUTORITZACIÓ PUBLICACIÓ COLORS

    En/na .........................................................................................................
    amb DNI. número ......................................................................................
    data de naixement .....................................................
    i nick relataire ............................................................................................
    AUTORITZO a l’Associació de Relataires en Català (ARC) a incloure el microrelat ...................................................................................................
    seleccionat del mes de MARÇ 2014,
    del qual en sóc autor/a, en el recull de microrelats “Colors” que s’editarà a finals de 2014 mitjançant una plataforma digital de publicació.

    En el llibre vull constar amb el nom d'autor/a: .............................................

    Així mateix també atorgo el meu consentiment per incloure qualsevol altre microrelat seleccionat al llarg de la present convocatòria i del qual jo en sigui l’autor/a i a difondre el seu contingut (en part o totalitat) pels mitjans habituals de l’ARC.

    Data ......................................

  • Diàleg curt...[Ofensiu]

    Diàleg curt, ras, directe, angoixant...
    He de reconèixer, Carles, que ets un d’aquest autors d’RC que vaig “descubrint” a poc a poc.
    Bona feina!
    —Joan—

  • Bon diàleg[Ofensiu]
    Galzeran (homefosc) | 09-03-2014

    i ben trobat fer-ho en un català arcaic que ens ha situat més en el lloc i en el temps dels fets.
    Un micro històric fins en la lletra, molt original, al meu entendre i molt ben portat el tema dels captius, com el mateix Ramon Llull, que en va ser-ho també.

    Felicitats Carles per un relat tan reeixit!

    Ferran

  • Alça qui, quina feina![Ofensiu]
    David Gómez Simó | 08-03-2014

    La meva més sincera enhorabona per haver aconseguit un relat totalment creïble que es llegeix amb interès fins el final.

  • Una de pirates[Ofensiu]
    E. VILADOMS | 08-03-2014

    Una de pirates he pensat en començar a llegir el relat, no, m'he equivocat, una de captius. I amb un final força trist i que segurament devia arribar sovint.
    Gràcies pel relat, Carles!

  • Feina[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 08-03-2014 | Valoració: 10

    Felicitats Carles per la feina d'aquest relat que ens has regalat. Felicitats també a en Raül per la seva col·laboració lingüística. Realment ets un mestre del bon escriure i aquest relat n'és una gran prova. Que no se m'acut res més. Una abraçada.

    Aleix

  • Ufff![Ofensiu]
    Edgar Cotes i Argelich | 07-03-2014 | Valoració: 10

    Només veure aquest vocabulari tan ben treballar ja veig la feinada que t'ha portat aquest relat. Tot i així, crec que aquesta feinada ha estat fructífera, perquè ha quedat un microrelat molt creíble i de gran qualitat. Felicitats!
    Edgar

  • una lliçó triple Carles[Ofensiu]
    joandemataro | 07-03-2014 | Valoració: 10

    d'història, de llengua i d'escriptura. Són treballs com aquest que li donen gran qualitat a RC.
    Felicitats per la feina i gràcies per compartir-la amb nosaltres Carles !

    records
    joan ;-)

Valoració mitja: 10

l´Autor

Carles Ferran

34 Relats

394 Comentaris

51941 Lectures

Valoració de l'autor: 9.88

Biografia:


Carles Fernández Serra (Barcelona, 1948). Llicenciat en Medicina. Especialista en Cirurgia Plàstica. Poeta i músic per vocació. Resident a Reus, Lleida i de nou a Barcelona. Gran part dels meus poemes acaben sent cançons.

Desitjo i agraeixo que em valoreu, però no em cal que em puntueu. Simplement, deixeu-me un comentari, bo o dolent. Això em fa millorar.

Si voleu escoltar cançons meves i del Raül Torrent (Rautortor), entre d'altres, aneu a Youtube Can64 Cantordelleida


Podeu saber més de mi a option=com_content&view=article&id=52&Itemid=222>Carles Ferran


Per si voleu contactar: fernandezserra@gmail.com

El dibuix és del genial Quino. L’aquarel•la meva.