PIRINEU

Un relat de: J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

Des d'aquest emplaçament el paisatge és preciós, als meus peus es desploma una timba de vertigen que mor en un tarter; després s'obre una ampla vall rica en pastures que un remat de cavalls aprofiten per afartar-se mentre les egües renillen als poltres que, incansables, galopen per l'entorn.
A la meva dreta, per una llera pedregosa i de forta pendent, el riu agafa embranzida per llançar-se en desfermada cascada pel penya-segat, el soroll que fa l'aigua al caure i la boira que provoquen els milers d'esquitxos que espessos i diminuts voleien pel seu entorn, converteixen el salt espectacular i victoriós en un atractiu únic i sedan espectacle. La humitat de la boira, en caure, va amarant les petites inestables i verdes terrasses de l'entorn.
Mes enllà l'aigua dolça inunda part del tàlveg convertint-se en un preciós llac que agafa un to blau verdós dibuixant el tàlveg fins que així embassada es perd per darrera d'un turó.
Unes àguiles privilegiades, portades per les corrents, planegen silencioses i amb elegància per damunt de tan meravellosa grandesa.
Al fons altíssims i triangulars cims s'alcen impassibles, al estiu escassos en vegetació, i al hivern generosament coberts de neu; vessants de perillosos allaus.
En aquest temps la neu ja s'ha fos, sols en queden algunes congestes en les gleres més altes i ombrívoles, neus perpetues que esperen el proper hivern per refer amb les noves nevades l'espessor dels blancs coixins que les cobreixen.
Pics pedregosos, alts espadats escarpats i punxeguts, empinades i esmolades arestes sota un cel immens i majestuós d'atmosfera neta i blau intens sols tacat d'algun núvol blanc i espès.
Es meravellós escoltar com el silenci muntanyenc envaeix els racons més bonics i els cims i les valls pirinenques més encisadores.
Aquesta pobre i imaginaria descripció, ha pretès pintar amb paraules un paisatge grandiós que realment podríem trobar i gaudir en diversos entorns endinsats en la joia muntanyosa del nostre Pirineu.

08-06-2009
J. Lluís Cusidó i Ciuraneta

Comentaris

  • La nostra serra.[Ofensiu]
    Avet_blau | 04-09-2009 | Valoració: 10

    Hi ha mes varietat en les paraules
    que en els colors que descrius;
    trepitjo cada setmana, la serralada
    que separa el nostre pais,
    i sempre es descobreix
    una forma, un color, nou.
    La naturalesa es massa generosa,
    pel tracte que li donem.
    Avet

  • Una vegada més![Ofensiu]
    Joan Gausachs i Marí | 04-07-2009 | Valoració: 10

    Una vegada més he hagut d'agafar el diccionari. No crec, que mai t'agraeixi prou, la quantitat de paraules que em fas aprendre. Gràcies!
    Descriptiu, com sempre!
    - Joan -

  • Magnífica descripció del Pirineu![Ofensiu]
    príncep del país del vent | 21-06-2009 | Valoració: 10

    No tan sols descrius el paisatge, el pintes també amb els colors que sent el teu cor!

  • Bellíssim![Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 14-06-2009 | Valoració: 10

    He visualitzat la teva descripció impecable del Pirineu i també he notat el silenci, aquest silenci que s'esmuny per la imaginació i et suggereix tants pensaments bells mentre estàs en contacte amb la natura. Ets tot un mestre!
    Com sempre, m'ha encantat llegir-te.
    Rep una abraçada, Josep Lluís.
    Mercè

  • Abans[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 14-06-2009 | Valoració: 10

    m'agradava més la platja però , d'un temps ençà, prefereixo la muntanya.
    Ens fas veure tots els petits i grans detalls que amb tanta mestria descrius : la cascada, el riu els ramats de cavalls, les àligues...
    Quina delícia saber pintar la natura sense utilitzar pinzells!
    Jo també espero que ja estiguis recuperat del tot.
    Una abraçada, Josep LLuis.
    Nonna

  • Una nova...[Ofensiu]
    brins | 14-06-2009 | Valoració: 10

    meravellosa descripció de les teves.Un cant al Pirineu!

    Espero que ja et trobis completament recuperat, J. Lluís.

    Pilar

  • En aquesta ocasió...[Ofensiu]
    nuriagau | 12-06-2009 | Valoració: 10

    En aquesta ocasió ens has obsequiat amb una preciosa descripció pirinenca. Segueixo admirant la facilitat que tens per dibuixar paisatges amb paraules.

    Enhorabona per aquesta nova descripció!

    Núria

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

49 Relats

588 Comentaris

97087 Lectures

Valoració de l'autor: 9.95

Biografia:
Sabadell onze de maig del 1943
Català.
Vull gaudir el present
El passat és un record
Els records els tinc endreçats en un arxiu de la memòria, d’una memòria però que camina a l’oblit.
Lluito perquè no agafi una drecera.
Entretant per qui em vulgui llegir escric aquí, a Relats en Català, i si a més em vol comentar millor.

ELS 58 RELATS PREFERITS DELS SEUS AUTORS


ELS 43 POEMES PREFERITS DELS SEUS AUTORS

Per qui el vulgui el meu correu és: llcusido@gmail.com