"Per l'estiu, pesa més la bossa que el piu"

Un relat de: rnbonet

Dedicat a 'angie', amb tot el meu respecte. Te la devia, xicona! No crec que em poses de cara a la paret. (Si així ho fas, ho tindré ben merescut).

"A L'ESTIU, PESA MÉS LA BOSSA QUE EL PIU"

I com que també assegura la saviesa popular que "A l'estiu, tota cuca viu", m'afanye a llevar la pols de les carpetes aquelles dels negatius dels fulls solts -els trobats a prestatgeries i calaixos polsosos de sagristies i cases de vila, allà per la primera joventut- i intente refer i posar en llenguatge actual alguns dels papers que trobe més interessants, per si m'ajuda amb allò de la cuca. Com aquestos d'ara precisament, de la mitjania del XV, supose.
Teníem un cisma a les portes. Eugeni IV traslladava el concili d'un lloc a un altre. Tenia por que les decisions d'aquell predominaren sobre les idees papals; el regne de Nàpols era ocupat pels exèrcits amb bandera quadribarrada, i acabava de casar-se Ausiàs March, als quaranta anys, amb Isabel Martorell. Els hendecasíl·labs feien furor.
Bo, però; anem als papers que ens interessen. Formen part d'un judici. Encara que fragmentats i molt incomplets a la primera part, ens poden resultar molt "pedagògics" en donar-nos una idea d'un ‘fet social' repetit al llarg dels temps. A mi, com transcriptor, deixeu-me lliure de culpa, si n'hi ha.
Tècnicament, veurem que les estrofes són antiquades. I no sabem si la culpa és del poeta o de l'aparell burocràtic, que sempre va cent anys per darrere. O si es tracta només de fragments d'una representació escènica. Tot cap.
El tema del primer cal endevinar-lo. Sols ens queda llegible una menudalla de fragment:

"-¿I no serà veritat
que justícia dictamina
no serà del tot fadrina
si té l'himen destrossat?
-Veritat serà, senyor!"
........

"-Però, Justícia Major,
¿com pot engolir tal dubte
si el gínjol, furgant, furgant,
ha fet feina total
dins lo forat celestial?"


Tot el segon, el tenim ben clar i net:

-Digué el Justícia Major:
Veurem la llei integral
d'aquest anys, u, quatre, tres,
i número acabat en set.
De què s'acusa al senyor?
Ah, sí!; ja recorde els fets:
una fermosa femella
presentà denúncia expressa
d'un "robatori carnal".
Ara, parle l'acusat!
-Escolte vuesa mercè:
A casa meua, jo ho sé
dos i dos ja no en fan quatre.
Que si vull portar-la al catre
s'oblida fins de sumar.
Abans, quan era fadrina
sabia multiplicar:
sis per nou, cinquanta-quatre...
I arribàvem a més comptes:
seixanta-nou, la postura,
tot allargant sis i nou.
I si no, de missioners
i quedava tot cobert...
Que ella volia, ben cert!
I engegàvem criatura!
Ara, tornes han canviat
i de comptar s'ha oblidat:
que si dos per quatre, dotze;
que si nou i sis fan quinze...
que si vaig prest a dormir;
que si em fa mal el colze,
que si el cap, que si el pastís...
I així, un dia darrere un altre;
i una nit, i una altra nit;
i un mes al darrere un mes..
I així un mil·lenni de nits!
Recollons, que ja està bé!
No creu, Justícia Major?
Que un mil·lenni en són just mil!
-Molt ben dit, senyor plebeu.
Que si és assumpte de parella
mai és mal tractar de rella,
sinó de maltractaments...
Perquè clara distinció:
¿entre marit i muller
és "acte de violència"
fotre el furó dins lo cau?
I si el caçador no el caça
-el conill, ben clar està-
la cacera fuig i volta.
Corre el perill que se'n vaja
per la muntanya perdut.
Al cel, cert, crida clemència!"
dictaminà, tota ciència,
aquell Justícia Major.

I ací acaba el que he pogut desxifrar fins ara. Potser continuarà.

Comentaris

  • felicitats amic!!! rellegir-te és un plaer!!!!!![Ofensiu]
    angie | 11-01-2009

    FELIÇ 5è ANIVERSARI d'RC,
    relataire!!!


    5 aniversari RC



    Si avui és diumenge 11 del 2009, avui és el cinquè aniversari d'RC. Passa pel fòrum i descobreix com pots "enganxar" en un dia com aquest Recorda: NOMÉS AVUI! T'ho perdràs?

  • divertit de debò[Ofensiu]
    teresa serramià i samsó | 24-08-2007 | Valoració: 10

    escrius...una passada!!

    M'ha agradat MOLT això de que en llegir-me agafes més ganes d'escriure, m'omple de joia de la bona.

    tens un sentit de l'humor sensacional!, i per tenir-lo, em sembla, que cal ser intel.ligent i valent. Perquè treure-li el suc a tot plegat malgrat les "estupideses de l'època política actual" té merit.

    cal riure molt per seguir entremig d'aquest desori nacional...En fi!, sort i rebolica!!

    una abraçada volcànica! (sóc molt exigerada, jo)

  • És molt divertit![Ofensiu]
    copernic | 20-08-2007

    Ja ho dieun per aquí: "Si vols riure, parla de la piula", amic Bonet. La picaresca que es desprèn d'aquests versos és mol plaent pel lector que gaudeix amb la terminologia i la metàfora. La idea del manuscrit trobat en un calaix plè de pols té sempre un plus que afegeix interés al relat.
    És bona vesprada, per aquí, ja?. Doncs, bona vesprada i salut i rebolica!

  • EL QUE HA ESTAT DESXIFRAT[Ofensiu]
    EULALIA MOLINS ARAGALL | 07-08-2007 | Valoració: 8

    M'HA AGRADA FORÇA, ES UN POEMA PIPARESC, D'AQUELLS QUE ES FEIEN EL SEGLE XIX, HAS LLEGIT EL LLIBRE DE "JAUME I EL CONQUERIDOR?" ES UNA OBRA TOTA VERSADA I MÉS VERDA QUE UN PRAT. FINS HI TOT L'HAN FET PEL TEATRE. DIUEN TANTS DISBERATS QUE NO ENTENS COM UNA PERSONA EN SAP TANTS A L'HORA, JA, JA, JA. UN BON HOBBY AQUEST TEU.

  • Un hobby ben entretingut[Ofensiu]
    angie | 04-08-2007

    Els desempolsaments sempre són entreteniments, oi? jeje. Aquest teu de remenar entre els paperots i fer-ne transcripcions al català d'avui, és del tot lloable per molts motius : per la temàtica, pel vocabulari i també pel joc que suposa aquest tipus de poemes.
    Què dir de la satisfacció personal?. Doncs bé saps que m'ha agradat. El "fet social" sempre ha existit, però és el primer cop que llegeixo un text que el tracti amb certa ironia (queda palès amb això de les sumes i les multiplicacions). Això és el més sorprenent, suposo que perquè en aquella època, com bé diu una de les estrofes, era impensable que la dona no estés sotmesa a la voluntat de l'home. (és quelcom que també continua existint, per pena de tots).

    Una abraçada, amic bonet!. I continua treient la pols de casa, fins que el piu no digui ni piu!jejeje

    angie

l´Autor

Foto de perfil de rnbonet

rnbonet

272 Relats

1589 Comentaris

357216 Lectures

Valoració de l'autor: 9.76

Biografia:
Tururú, turrruuuurrúrúrúrú!
ES FA SABER
A TOTHOOOM
QU' AQUEST RELATAIREEE
NO S'ENFADA NI ES CABREEJAAA
PELS COMENTARIS
ADVERSOOOS
ENCARA QUEEEE
ESTIGUEN FEEEETS
AMB MALA BAVAAAA.
Tururúu!Turrurú!

*********

rnbonet ha tingut fills i ha plantat arbres. Ara, entre altres assumptes i dèries, es torba escrivint. Punt i apart. Format en llengua forastera, "por justo derecho de conquista" i "por el imperio hacia Dios" -com tots els seus congèneres a la mateixa època-, utilitza sempre per escriure aquella que li era pròpia, -és a dir, la present- per allò de la identitat i els orígens. I possiblement -caldria un psicoanàlisi seriós- per fer la guitza a la "classe dominant" del seu País. Potser. Punt i apart. Es considera agnòstic i crític, còmic i tètric, dàtil i fútil, pràctic i teòric, bàquic i anàrquic... i tots els mots plans amb titlla que vulguen vostés, i algun que altre d'esdrúixol. Quan es posa filosòfic -cosa que sol ocórrer si li toquen els testets o les barjoles- busca amb un cresol el trellat perdut per tanta gent del país, per tal de retornant-lo al seu poble -abans de fer catúfols totalment-, i veure si aquest esdevé d'una punyetera vegada un poble normal, en un país normal. S'hi cansa aviat, però. I abandona fins l'altra tocamenta. Mentrestant, ritme, paisatge i mesura. Amb qualque excès escaient, oportú. Què li anem a fer! Som de carn! Punt final.

R en Cadena


EmmaThessaM en va 'encadenar' i jo he passat la cadena a "Ada Bruguera Riera" i a "Arbequina". I a "La banyeta del badiu", i a "Biel Martí".

(descobreix què és "R en Cadena")



*¿ I si visitàreu aquest

maridatge?

Un intent de col·laboració amb gent propera. I d'RC!