Paraula

Un relat de: Xantalam
Mai no ha estat trobada,
no deixà cap petja, cap senyal
ni marca
sobre el caos de la pedra.
Ningú, ni el paleontòleg, viurà l’excitació
de la descoberta;
no amoixarà mai el fòssil
de la paraula primera,
la fràgil ossada, el so primigeni
gravat a la sorra de l’aire.

Desconeixem com sona;
si brota de la paüra en la nit fera,
en la foscor de la cova,
o del crit de la tempesta
quan la pluja a raig ressona a la boca.
¿Neix potser enredada en una carícia,
treu cap entre els dits, per art de màgia,
o els amants la masteguen al uníson
gitats a la llera de l’alba?

La paraula primera, origen,
llum i bressol,
roman a l’obaga de les paraules.

La cerca del foc, l’espetec i la flama,
despunta el so als llavis,
un bri de música neix dedins la gola,
creix mestissa, impura,
rodola segles pel camins polsegosos,
conviu promíscua,
s’atura, reprèn la marxa,
s’abreuja, la rompen, s’allarga,
muda la pell a trossos...,

i ens arriba novella i flamant,
en el balbuceig d’un nen,
obrint-se pas a quatre grapes.


Comentaris

  • cap més paraula.[Ofensiu]
    Oluronbi | 08-01-2012

    no tinc millor a dir que no hagis aconseguit tu. Cap més paraula.
    Un somriure clar i tendre se'm dibuixa al llegir-te. Plaer que endevino rera cada vers. M'ha agradat molt.

  • L'he trobat preciós...[Ofensiu]
    leonardo | 30-06-2011 | Valoració: 10

    ... felicitats pel poema i pel premi. Un poema que la teva filla guardarà com un bell tresor, perquè la primera paraula sempre neix del cor....

    Una abraçada estiuenca


    leonardo

  • Que bonic![Ofensiu]
    Albarcoc | 23-01-2011

    Dius que et declares fascinada per la llengua catalana, i jo et dic que fascines amb ella. Enhorabona.

  • Obra d’art[Ofensiu]
    Naiade | 12-01-2011


    Bella i complerta descripció d’un mot corrent amb una poesia que no en te res de corrent . És una obra d’art que ja va captivar-me quan encara no sabia que era teva .
    Premi ben merescut.

    Una forta abraçada

  • Fantàstic ![Ofensiu]
    J.Lluís Cusidó i Ciuraneta | 10-01-2011 | Valoració: 10

    Estic segur de que el poema ha sigut el just guanyador doncs no crec que cap altre el pugui superar.
    Les estrofes exactes i ben concebudes, els versos justos i excel•lents troballa que als paleontòlegs tampoc els va passar inadvertit.
    Felicitats pel poema i per l’any que tot just ha començat.
    Una abraçada
    J.Lluís

  • un bri de música[Ofensiu]
    franz appa | 09-01-2011

    Segurament, diuen els experts, el primer llenguatge va ser melòdic. En les variacions tonals dels llenguatges més primitius ho podem trobar.
    Però la primera paraula -s'apunta amb intuïció certera a la darrera estrofa- és en el balbuceig del nen. Les primeres paraules es repeteixen quasi intactes en tots el milers d'idiomes de la Humanitat, i tots els nenes les canten en els seus molt variats bressols.
    La poesia neix de la màgia, o millor dit, de l'astorament davant la màgia, i el seu qüestionament i la seva indagació és la llavor, en efecte, dels poetes. i dels fills dels poetes. Els poetes del demà. Perquè portem en la memòria de l'espècie els orígens de la llengua i cada nen pot reproduir-los, però sense el contacte amorós i permanent de la mare, el pare i els altres propers, no podria desenvolupar-los.
    Salutacions i bon any, per a tu i la teva família.
    franz

  • Quina meravella de poema ! [Ofensiu]
    Núria Niubó | 03-01-2011


    La primera vegada que el vaig llegir, vaig saber que guanyaria, i jo el vaig votar en primer lloc!
    Vaig estar molt contenta en saber que era teu, és una preciositat, en tot, en la forma i en el fons, cada estrofa, cada vers, cada paraula, ens regala els sentits i ens dóna la justa mesura del seu valor.
    Una gran troballa el teu poema, una gran explicació per al teu nen, un tresor que segur guardarà sempre.

    FELICITATS Empar, un premi molt merescut!

    Una gran i càlida abraçada i que aquest nou any us sigui molt venturós!
    Núria

  • Sensacional[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 03-01-2011 | Valoració: 10

    Paraula, Expressió, Gest, la primera..... repeteixo, Sensacional. !!!

  • molt bonic poema empar[Ofensiu]
    joandemataro | 03-01-2011 | Valoració: 10

    com sempre, et felicito.
    Espero que els reis et portin molta alegria
    fins aviat, una abraçadota des de mataró
    joan

  • Bon any 2011!!![Ofensiu]
    F. Arnau | 02-01-2011

    Empar!
    Magnífic el poema i ben merescut el premi de "Lo Càntich"...
    Et destige tota la inspiració pel 2011
    Una abraçada!
    FRANCESC

    PS Salutacions als homenots!!!

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Xantalam

Xantalam

100 Relats

591 Comentaris

140855 Lectures

Valoració de l'autor: 9.96

Biografia:
Conservo en aquest web, com la llibreta vella que no tinc, els primers poemes (manquen una bona colla de poemes inèdits de la darrera època). Tots ells m'han dut a la publicació del primer llibre "Dona i ocell" en la col·lecció de Poesia Edicions de la Guerra de l'Editorial Denes.

Aquest llibre ha estat guardonat amb el XXXIè Premi de Poesia Manuel Rodríguez Martínez - Ciutat d'Alcoi . Editorial Denes, 2014.





El meu segon llibre, "Quatre arbres" rep el XXXIXè Premi de Poesia Catalana Josep Maria López Picó dels Premis Literaris Vila de Vallirana el 2015 (Viena Edicions, 2016)




***

Nascuda a França per "accident" i anatomopatòloga de professió, són algunes de les dades més originals. Pel que fa a la resta, bastant més corrent... Potser el meu interès per la poesia, i les arts en general, m'ajuda a deslligar-me del més quotidià en l'intent de crear quelcom bell. La meva professió m'ha deixat poc temps lliure que dedico fonamentalment a la família i a llegir. Aquest és el primer pas per aprendre a escriure, però sospito que puc quedar atrapada en la xarxa dels lletraferits.

Maig, 2008

xantalam@gmail.com


Bloc de poesia Enfilant finestres

Bloc del grup de poesia Reversos Reversos grup poètic