ORATORI DE NOSTRA SENYORA DE MONTSERRAT DE CAN BUXÓ AL VALLÈS JUSSÀ.

Un relat de: Antonio Mora Vergés
Defensem l’ús dels mots sobirà i jussà propis de la llengua catalana; això certament NO implica NECESSÀRIAMENT una condemna per als qui fan servir la traducció literal de ALTO/BAJO que se’ns imposava a sang i fetge l’any 1714. Som catalans, i per a nosaltres el DRET A DECIDIR, en això també, és del tot respectable.

Demanava a l’Arxiu Gavin , del Monestir de les Avellanes, a la Comarca de la Noguera, imatges d’aquest oratori dedicat a la Patrona de Catalunya, que va ser decorat per un fill de la casa, monjo benedictí de Montserrat , Josep Mª Gassó i Buxó, ,fill del Doctor Josep Gassó i Vidal i de la Senyora Encarnación Buxó i Torras.

Rebia unes imatges de 1971 pel que fa al portal d’accés, datat del 1946 amb dovelles i una reixa de ferro forjat.




I dues de 1984 que il•lustren perfectament el que llegíem en la descripció de la Capella :








Al centre de la pintura mural trobem una imatge de la Mare de Déu de Montserrat en un tron adornat, Jesús assegut a la seva falda, flanquejada per dos àngels, i quatre sants a ambdós costats entre palmeres; les cares de les figures són retrats de membres de la família Buxó / Gassó.

La part de baix està pintada amb una franja amb ovelles.

Les bigues de la capella i el sostre resten pintades.

Per descomptat , si és possible, m’agradaria accedir-hi per tal de retratar-la , i tornar-li la finesa al Josep Sansalvador Castellet, de l’Arxiu Gavín, en forma de fotografies en color amb la màxima resolució possible. Esperem de la gestió dels amics de Ripollet que això és faci realitat.

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6907 Relats

1200 Comentaris

5407941 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com