Oda a Menorca

Un relat de: F. Arnau

*


Photobucket
Illa de Menorca

I (Els vents)

Illa assetjada
pels quatre vents,
la Tramuntana
et va desfent,
mentre arrossega
els teus budells
tu vas guarnint-te
amb tots els verds.


Photobucket
Illa de Menorca (cala)

II (L'encontre)

Recorde aquell
setanta-tres
quan vaig conéixer
la teua pell,
una pell vella
plena d'esquerdes,
folrada d'herba
i amb moltes pedres.


Photobucket
Illa de Menorca (esculls)

III (Els pobles)

Tots aquells mots
a l'espinàs
del teu cos pla,
de Ciutadella
fins a Maó;
ses Ferreries,
es Mercadal
i l'Alaior.


Photobucket
Port de Ciutadella (Menorca)

IV (Els llocs)

I tots els llocs
on vaig gaudir
en aquells dies;
Cala Morell,
Santa Galdana,
Son Bou, Fornells,
Mannix, Xoroi,
Es Born i Es Port.


Photobucket
"Es Jaleo" Festes de Sant Joan (Ciutadella)

V (La festa)

Per Sant Joan
festa amb cavalls,
les avellanes,
els combinats
amb Gin Beltran,
tots aquells balls
i aquell desig
de llibertat.


Photobucket
Gin menorquí

VI (Les platges)

Les teues platges
eren salvatges,
aquelles cales
d'arenes blanques,
les aigües fredes
i les sirenes...
La plenamar
dels meus vint anys!


Photobucket
Illa de Menorca (cala)

VII (Comiat)

Quan he tornat
després dels anys
res no és igual;
ni tinc vint anys
ni el tarannà,
tot ha canviat!
Et dec un cant
i avui te'l faig.


Photobucket
Illa de Menorca (cala)


***

5/XII/2008


©Francesc Arnau i Chinchilla














Comentaris

  • Francesc!!![Ofensiu]
    Nonna_Carme | 26-11-2009

    Quina alegria tornar a rebre un comentari teu! Tenia por d'haver-te molestat amb la "poca gràcia" dels meus i per això vaig deixar de fer-ho.
    He tornat de Menorca fa dues setmanes, després de passar deu dies recorrent-la d'un extrem a l'altre. Els esquitxos de la mar enutjada ,els paisatges abruptes, les caletes, les coves m'han enamorat de nou i la teva oda m'ha fet reviure tota la seva bellesa.
    Una forta,forta abraçada.
    Nonna_Carme

  • m'has fet posar els pels de punta..[Ofensiu]
    maricel | 16-11-2009

    o com deim es menorquins " sa pell de gallina". Som Menorquina, i totes ses paraules m'han arribat a dins el cor. Es fantàstic veure com hi ha gent que tot i no ser menorquina porta aquesta illa ben dins es cor.
    Jo moltes vegades he intentat descriure Menorca, les sensacions que sa meua terra m'aporta però son tantes que nose ni per començar. Així i tot, sempre surt alguna que altre cosa. Menorca es l'inspiració feta terra.
    Per altre banda, les fotografies son espectaculars. Els cavalls , les cales, el gin...
    Una besada molt forta.
    Espero que pugui disfrutar molts cops més de Menorca, i que Menorca pugui disfrutar de vosté ;)

  • 5è aniversari!!![Ofensiu]
    Ullsblaus1 | 11-01-2009 | Valoració: 10

    FELIÇ 5è ANIVERSARI d'RC,
    relataire!!!


    5 aniversari RC



    Si avui és diumenge 11 del 2009, avui és el cinquè aniversari d'RC. Passa pel fòrum i descobreix com pots "enganxar" en un dia com aquest Recorda: NOMÉS AVUI! T'ho perdràs?

  • Aquesta fotografia[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 26-12-2008 | Valoració: 10

    d'una cala, m'ha recordat "la caleta", una platja a la que anavem quan jo tenia 10 anys i de la qual en guardo fantàstics records.
    És cert que l'home ha malmès els paisatges però també és que ha canviat el nostre esguard.
    Molt bones festes i que en el 2009 es compleixin tots els teus desitjos.
    Nonna_Carme

  • Bon Nadal!!![Ofensiu]
    mjesus | 24-12-2008

    "...Demà posats a taula oblidarem els pobres
    -i tan pobres com som-"
    I en els fons sàvies aquestes paraules d'en Salvat Papasseit.

    Moltes gràcies per la postal de Nadal!!

    I M'aturo a comentar aquesta Oda tan senzilla i sincera alhora. A vegades les paraules més properes són les que arriben directament al cor.

    Les teues platges
    eren salvatges,
    aquelles cales
    d'arenes blanques,
    les aigües fredes
    i les sirenes...
    La plenamar
    dels meus vint anys!

    De fet ja t'ho han dit els companys, no puc dir gran cosa més. I acompanyada de les imatges, aquests breus versos ens traslladen al teu paisatge, el paisatge dels teus vint anys.

    Endavant amb la poesia, company relataire!!

    una abraçada nadalenca per a tu i als teus.

    mjesus



  • Magnífic![Ofensiu]
    copernic | 21-12-2008


    En pocs versos has plasmat la bellesa que va més enllà de la natura d'aquesta illa que no coneix el pas del temps. Hi he anat dues vegades, ja amb uns quants anys més de quan tu la vas conèixer per primera vegada. Menorca et transforma, és la natura en estat pur, un retorn a la part més primitiva de nosaltres mateixos. Què es pot dir del Far de Cavalleria, per exemple, assotat permanentment per la tramuntana, amb una vegetació seca i esquifida!
    Aprofito per desitjar-te un Bon Nadal i bones festes! Rep una abraçada!

  • Meravellosa la teva composició [Ofensiu]
    Xantalam | 20-12-2008 | Valoració: 10

    d'imatges i poemes dedicats a Menorca. Amb poques paraules has dit moltes coses, profundes i belles, això és poesia per mi.
    Bo i que moltes vegades sentim enyor dels nostres vint anys, penso que la millor opció per viure és fer amb llibertat allò que desitgem; i cada època té els seus plaers i les seves recompenses.
    T'agraeixo molt els comentaris tan generosos als meus poemes.

    Bon Nadal. Els meus millors desitjos de felicitat per a tu, la teva família i els amics!

    Una abraç,

    Empar

  • Sols per la feinada[Ofensiu]
    Fidel Català | 20-12-2008 | Valoració: 10

    i per a composició del treball, aquest seguit de poemes valen un deu.

    Felicitats

  • Com un ...[Ofensiu]
    rnbonet | 20-12-2008

    ,,,captaire d'essències, fas de trovador d'una de les 'meues' illes,-i dic 'meues' peruqè com tu, també guarde uns records de jovenesa, inesborrables, sincers- exprimint tots els paràmetres escaients: els llocs, l'ambient, els pobles, l'atmosfera, les platgges i les pedres... (I en dir 'pedres' m'ha semblat veure altra vegada els monuments megalítics) .
    Que els versos i l'escriptura et facen oblidar els "ere's", almenys per aquestes dades.
    Bones festes amb salut i rebolica!

  • Menorca és preciosa[Ofensiu]
    Ullsblaus1 | 20-12-2008 | Valoració: 10

    Jo vaig anar fa tres anys i em va meravellar, és molt estiuenca ja que ésuna illa i per sort és de la nostra terra. Les aigües són transparents i pots guaitar com els peixos lisquen per les corrents. És un molt bon recull, ja que et refereixes que ho veies tot més maco abans.

    Salut, records i bon nadal!
    ullsblaus1

  • gypsy | 19-12-2008

    preciós!, un autèntic homenatge a una terra que es nota que estimes i t'apassiona.
    Felicitats pels versos, un plaer sempre llegir-te i gaudir-te.


    gyps

  • El meu comentari a la teva Oda[Ofensiu]
    deòmises | 18-12-2008

    Ja ho comentava amb la Dolça Parvati/Rosabel: la teva oda mereixia ser més reconeguda entre els relataires que van votar al RPV63, perquè és un cant bell i sincer a l'illa de Menorca. Com ja em vas comentar via correu electrònic, la meva tria t'havia "tocat la fibra". I heus ací, la meva aportació: un comentari part per part:

    I (Els vents): situes Menorca en el seu context, la de l'illa que és batuda pels vents constants, sobretot per la tramuntana que sembla acabar amb ella lentament. Però Menorca segueix mostrant "tots els verds" com si aquest desgast no exixtís.

    II (L'encontre): en aquest apartat hi entra en Francesc adolescent, amb escassos vint anys (si mirem la bio...) que queda sobtat per la bellesa de l'illa de Menorca, que és pedregosa i antiga, contrast amb tu mateix, suposo, fet de carn i jove. I aquí endegues un seguit d'apartats per cantar breument als diversos elements de l'illa...

    III (Els pobles): preciosa imatge que inicia el tercer cant ("Tots aquells mots/a l'espinàs/del teu cos pla"), i enumeres quasi tots els pobles de l'illa, els més importants administrativament i territorial, els que segurament van frapar-te més.

    IV (Els llocs): i els paisatges també tenen presència en aquest cant ple d'amor, Francesc. Fornells i el seu far, Cala Morell i l'arquitectura de Luis Rey, la forma intimista de Cala Galdana (malgrat els "monstres urbanístics"...), Son Bou, la platja més gran de l'illa, la Cova d'en Xoroi... Un cant que guanya en emotivitat vers a vers.

    V (La festa): amb el rerefons dels darrers mesos de la dictadura de Franco (1973 és l'època que ens cantes en quasi la totalitat del poema), esmentat a "aquell desig/de llibertat", l'illa segueix gaudint de la tradició i del folklore menorquí. Fins i tot hi fas aparèixer el bust del corsari anglès, amb cassaca blava i "parche en el ojo" (tot parafrasejant el meu estimat Sabina) de la Ginebra Beltran, destil·lada a Maó. I la tradició eqüestre del passat sarraí...

    VI (Les platges): en els llocs (apartat IV) he esmentat algunes platges que enumeraves. Aquí, el poema acobla les característiques de les platges (agrestes, blanques, pures, asprives) amb la "plenamar/dels meus vint anys". Devies sentir-te ple, extraordinàriament encantat per aquells paisatges nous per a tu... ho imagino, Francesc!

    VII (Comiat): i t'acomiades amb un retrobament, on sembles desangelat per allò que hi has trobat en transcórrer els anys. Suposo que ja no és tan màgic aquell paisatge ple de "maons" i d'edificis grotescos fruit de l'especulació i del boom turístic... i tampoc sembla satisfer-te que no siguis tan jove, que t'adonis que t'has fet gran... Et recomano, per acabar el meu comentari, la lectura de L'illa dels cinc fars, de Ferran RAMON-CORTÉS. Si no ho has fet ja, te'l recomano. S'hi nota la mateixa estima per l'illa que la que emanen els teus versos. Gràcies, amic i company!

    *


    d.

  • Impresionant!!![Ofensiu]
    JOANPG | 18-12-2008 | Valoració: 10

    Els records de joventut, les ànsies de llibertat encara no retrobada del tot,
    idíl·lics paisatges, companys d'aventures mai oblidades...
    Tot això, expressat amb el teu art i acomboiat per les fotografies encisadores
    que enalteixen el text, em fan esclatar de joia llegint, mirant i gaudint del teu
    poema. Felicitats company per l'obra d'art i per les festes que s'apropan.

    Una forta encaixada de JOANPG.

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de F. Arnau

F. Arnau

207 Relats

1238 Comentaris

339331 Lectures

Valoració de l'autor: 9.90

Biografia:
Foto: A la Casa Museu Pinazo (Godella, febrer del 2016).
------------------------------------------------

Us demane que no em valoreu, com ja han fet molts companys de RC...

MOLTES GRÀCIES!!!

------------------------------------------------

Sóc el Francesc Arnau i Chinchilla, un poeta autodidacte que el 24 d'Octubre del 2.006, va publicar per primera vegada a RC. Des d'aleshores he publicat gairebé 150 relats (sobretot poemes), he participat als diferents Reptes, així com als Concursos organitzats al web. També vaig assistir-hi a la Megatrobada de Premià de Dalt, amb motiu del lliurament dels Poemes Il·lustrats, on vaig tenir el plaer de conéixer a alguns dels relataires. Enguany, al mes de Febrer vaig assistir-hi a la GIGACALÇOTROBADA '09, on vam coincidir un munt de relataires (uns que ja coneixia i uns altres de nous) al voltant d'unes cebes grillades que ens guisaren al restaurant "El Nou Glop" de Barcelona. També he participat als llibres col·lectius "Contes de fantasmes" i "Relats per a llegir amb una sola mà", publicats per bubok. Finalment, el passat mes d'Agost a les Festes Patronals del meu poble es va fer la "II Nit dels Palmitos Blancs", on es va representar l'adaptació teatral d'algunes de les meues "Històries de Beniatrol", sota el títol de "Nit de brúfols", a càrrec del Grup de Teatre "Godayla", i també es va fer un recital de poemes meus amb acompanyament de música de corda. Actualment estic enllestint el llibre que el Regidor de Cultura del meu poble es va comprometre a publicar-me per la primavera de l'any vinent, i que sota el títol de "L'espill de l'orb", recollirà una antologia de la meua Poesia...

Portada
Portada del llibre "L'espill de l'orb"

Contes de fantasmes
Foto: Portada del llibre col·lectiu "Contes de fantasmes" publicat per bubok.

palmito
Foto: II Nit dels Palmitos Blancs (Godella, 15 d'Agost del 2.009)
------------------------------------------------

Hi ha una frase que defineix la meua relació amb tots els companys i les companyes de RC:

"Vosaltres m'heu fet mudar de pell..."

Photobucket
Foto: A una terrassa de Gandia (Octubre del 2.006)
------------------------------------------------

Aquesta és la meua "bio":

Vaig néixer el 10 de Novembre de 1.953 a Godella, un poble de la Comarca de l'Horta del País Valencià. Considere Vicent Andrés Estellés el meu veritable mestre, malgrat no haver-lo conegut personalment, doncs, fou al llegir el seu "Llibre de meravelles" quan em vaig sentir trasbalsat per aquest món de la Poesia. Ell va néixer a Burjassot, un poble veí del meu, i això encara em va encoratjar més...
També haig de dir que, com sóc autodidacte, les meues influències són molt nombroses, i van augmentant cada dia. Per això no vull esmentar cap autor més. Tanmateix, seria un sacrilegi si no fes cap referència a l'Immortal Ausiàs March, el més gran poeta en la nostra llengua que han parit mares.

F. Arnau "dixit"

Els meus blogs:

NOVES LLUNES

L'espill de l'orb

francescarnau@hotmail.com

©Francesc Arnau i Chinchilla

28 de Novembre del 2.009

------------------------------------------------

Casa natal de Franz Kafka (Praga)
Foto: A la casa natal de Franz Kafka (Praga, Agost del 2.009)
------------------------------------------------

Francesc Arnau recibe la Flor Natural 2003 ( El Periódico Mediterraneo - 16/03/2003 )

------------------------------------------------

Photobucket
Foto: Octubre del 2.005, al Cantàbric en Godella (Astúries)

Porto
Foto: Al riu Douro en Porto (Agost del 2.007)

Carrer de Lisboa
Foto: Carrer de Lisboa (Agost del 2.007)

Pont 25 d'Abril
Foto: A l'Estuari del riu Tajo en Portugal (Agost del 2.007)

Carrer de Praga
Foto: Carrer de Praga (Agost del 2.009). Noteu el gran paregut amb el Carrer de Lisboa...

Vista del Riu Moldava
Foto: Vista del riu Moldava (Praga, Agost del 2.009)
------------------------------------------------

"Vosaltres m'heu fet mudar de pell..."

------------------------------------------------

AGRAEIXO ELS VOSTRES COMENTARIS, SIGUEN DEL SIGNE QUE SIGUEN...
MOLTES GRÀCIES COMPANYS I COMPANYES RELATAIRES!

------------------------------------------------

Viatge virtual a Roma
Foto: Amb els meus fills Núria i Guillem, els dos millors poemes que he fet fins ara, en un viatge virtual a Roma, un dels llocs que espere visitar aviat. (Juny del 2.008) Muntatge de Photoshop: -Leti Garcia-


Foto: Amb la meua dona Isabel, coautora dels meus millors poemes... ("Els dansaires", edifici de Praga, Agost del 2.009)
------------------------------------------------

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
"ATZAR" (Bombardeig de tinta), dibuix de l'autor, de l'any 2.001, sobre el que es va realitzar el 9è REPTE POÈTIC VISUAL.

------------------------------------------------

Ametller en flor
"Ametller florit" de Josep Arnau i Xinxilla -Any 1.990- Oli sobre tela (335x270).

------------------------------------------------

Epifania
"Ja vénen els Reis!" Antonio Martínez (Godella, 1979) -oli sobre llenç- 80 x 65 cms.

------------------------------------------------