Nit màgica

Un relat de: Naiade

S’acostava la nit de Sant Joan, la més curta de l’any, i els nens i nenes del meu poble “Breda”, situat al peu del Montseny, estàvem neguitosos com sempre per aquestes dates; anàvem de casa en casa a recollir mobles vells de fusta, per encendre la foguera del nostre barri, de fet a cada cruïlla se n’hi feia una.
El meu avi sempre ens ajudava a fer una bona pila, ell també en gaudia tant com nosaltres i era l’encarregat d’encendre-la.
La mares i les àvies, es passaven dies preparant coques per menjar-les en aquesta diada. Les que més m’agradaven eren les de brioix amb pinyons i fruites confitades.
En arribar el dia, els homes muntaven les taules al carrer i tots els veïns celebràvem plegats la nit més màgica de l’any. Mentre menjàvem, els grans explicaven històries antigues de tota mena d’éssers fantàstics que, segons deien, sempre rondaven pel bosc ben amagats de la gent, però aquesta nit, sortien a celebrar l’arribada del solstici d’estiu i amb una mica de sort, els podies veure i tot. Això sí, havies d’anar amb molt de compte, ja que tant n’hi havien de bons com de dolents.
A les dotze de la nit atiàvem el foc i tots ballàvem i saltàvem demanant benaurances. Més tard, amb el meu germà Joan i algun amic, solíem anar a rondar pel poble a contemplar les fogates que cremaven arreu.
Aquell any, vàrem anar-hi amb la meva amiga Clara i son germà, en Genís. Després de passar per la plaça del poble, on s’aixeca el monestir de Sant Salvador, vam seguir pel carrer que du a la riera; ens va cridar l’atenció un seguit de llums que formaven una filera pel camí del bosc; encuriosits, vam atansar-nos-hi. Un seguit de figures cobertes amb una capa llarga, amb caputxa i tot, desfilaven sostenint unes torxes enceses i cantussejaven. La Clara i jo mortes de por, vàrem dir alhora :
- Són bruixes!!
Els nois, amb un parell de senyals, ens van indicar que calléssim i els seguíssim sense fer soroll.
En un tombant, van endinsar-se en un bosc d’alzinars i suredes; van arribar a les runes d’un temple antic. Allà, es van aturar i amb silenci es van treure les capes. Ens vàrem adonar que eren dones que vestien robes lleugeres i festives. Es van aplegar en un clar del bosc. Nosaltres les observàvem sense dir ni piu, amagats darrere unes roques.
Primer van clavar les torxes al bell mig de la clariana, i van anar fent rotllana al voltant del foc. Un cant suau al qual se n’hi van sumar d’altres, va trencar el silenci fins aconseguir un murmuri cadenciós. Tot seguit, van començar a dansar seguint el ritme, semblava que flotessin. Una aureola brillant coronava el cercle tan sols il•luminat per la llum de la lluna i els reflexos rogencs de les flames. A voltes em semblava reconèixer alguna d’aquelles fesomies, però no ho puc assegurar, ja que el joc de llum i d’ombres els alterava les faccions.
En Genís que era el més assenyat, ens va dir amb posat seriós:
- Ja n’hi ha prou; és hora de tornar cap a casa.
Del retorn, tan sols en recordo una forta ventada que ens va fer caure a tots quatre a terra. En Genís va ser el primer que es va reviscolar i vaig veure com es fregava el cap i ens collia. – No us espanteu nois, que ha passat un Donyet . Davant la nostra estranyesa, ens va dir que era un follet que li agrada agafar-se a les crineres dels cavalls i gaudia fent-los córrer com el vent.
Es va sentir una riallada que semblava venir del darrere d’un roure. Vam fer un bot enrere pensant que seria una guilla, o algun animal de la zona. Ens vàrem quedar ben astorats en veure sortir un homenet diminut, vestit de coloraines i fent trapelleries tot saltant d’un lloc a l’altre amb una rapidesa increïble.
- Sóc un follet, va dir divertit, mentre entrava i sortia de la meva butxaca fent dringar unes monedes daurades amb les mans.
De sobte va dir seriós – Apa, Marina, ara desperta els teus amics que dormen aquí a terra i marxeu a casa vostra que aviat es farà clar.
Quan vam arribar a casa, els pares estaven ben espantats.
- Passeu tots a dormir, que demà ja en parlarem - ens van dir una mica enfadats.
L’endemà al matí, la mare i unes veïnes van intercanviar herbes remeieres collides la nit anterior. En alguna d’elles em semblava veure-hi el rostre de les dones que ballaven al bosc...encara que no n’estava segura del tot.
En parlar d’aquella nit amb la Clara, en Joan i en Genís no recordaven res dels follets. Vaig arribar a pensar que ho havia somiat.
La meva sorpresa va ser majúscula quan a dins la butxaca del meu vestit, hi vaig trobar una moneda daurada...

• RECORDATORI[Ofensiu]
    nuriagau | 11-12-2011

En aquesta ocasió no he vingut fins aquí per deixar-te cap comentari al relat, tan sols un recordatori. El proper 17 de desembre, a les 12 h, a l’Auditori Tecla Sala (Av. Josep Tarradellas 44 , L'Hospitalet de Llobregat) tindrà lloc la presentació del llibre Criatures Fantàstiques del que ets coautor amb aquest conte.

Un cop finalitzada, alguns dels relataires, autors o no, infants o adults anirem plegats a un restaurant que tindrem obert únicament per a nosaltres. Serà un espai fantàstic perquè les criatures lletraferides puguem compartir un dinar plegats. Per poder gaudir d’aquesta oportunitat, cal que passis pel fòrum i facis la reserva deixant el teu missatge a l’enllaç que apareix a continuació, si és que no ho has fet ja.

Per a les FÀNTÀSTIQUES CRIATURES que vulguin dinar plegades el dia de la presentació CRIATURES FANTÀSTIQUES

Ah! Cal que especifiquis el segon plat (si ets adult) o el menú sencer (si ets una criatura fantàstica).

Desitjaria que ens veiéssim dissabte vinent!

Núria Gausachs

Enhorabona!

Aquest relat, presentat al “Concurs ARC de Contes Infantils 2011. Criatures fantàstiques”, ha estat seleccionat per formar part del recull que l'Associació de Relataires en Català publicarà dins la Col•lecció Relataires (Editorial Meteora).

En breu ens posarem en contacte amb tu via correu electrònic.

Gràcies per la teva col•laboració,

Junta de l'ARC

• Entranyable[Ofensiu]
    brins | 26-05-2011 | Valoració: 10

Una nit màgica, la de Sant Joan, i un conte màgic, el teu. Fantasia i realitat es barregen perquè el lector pugui escollir on aturar-se,

M'has fet emocionar tot recordant la infantesa, quan les mares preparaven aquestes coques tan bones i tovetes de brioix amb pinyons i fruites confitades, i quan, amb l'ajuda d'algun familiar adult, muntàvem una foguera al mig del carrer; el meu pare cada any era l'encarregat de fer un gran ninot per a col.locar-lo a dalt de tot de la pila de fustes i cartrons. Aquesta celebració sempre acabava amb un recorregut final de la canalla per les fogates veïnes que ja anaven esdevenint cendra i ens n'anávem a dormir pletòrics de felicitat.

Gràcies per escriure un conte tan bonic, i gràcies pels records que m'has revingut.

Una abraçada,

Pilar

• Un relat màgic[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 25-05-2011 | Valoració: 10

com la mateixa Nit de Sant Joan. Molt ben dibuixats tots els elements que el configuren : preparatius de la foguera, criatures entremaliades, coques, bruixes, follets i , finalment , el detall últim que ens fa pensar si ha estat un somni o realitat.
    Felicitats Naiade! Un "senyor" relat.
    Una forta abraçada.

• gràcies naiade ....[Ofensiu]
    joandemataro | 25-05-2011 | Valoració: 10

una vegada més pels teus relats i els teus comentaris. No et preocupis pel tema del repte al final ha anat prou bé, segur que al proper podràs participar
    una abraçadota
    joan

• En una nit màgica tot pot passar [Ofensiu]
    Frèdia | 18-05-2011

I més la de Sant Joan, que és la nit més màgica de totes. I què seria de nosaltres sense una mica de màgia, sense la fantasia? Què seria de nosaltres si no creguéssim que el dia menys pensat les històries que inventem es poguessin fer realitat? La màgia, aquesta màgia que és la innocència dels nens, necessitem conservar-la per fer front a la vida, sobretot en temps de crisi com aquest, crisi econòmica, laboral, d'ideals... M'ha agradat molt, Naiade. Felicitats per un relat tan reeixit! Una abraçada.

• Les descripcions inicials[Ofensiu]
    Joan Gausachs i Marí | 09-05-2011 | Valoració: 10

Les descripcions inicials, senzillament m’han encantat. M’han recordat força la meva infantesa... després, ja ha vingut el conte a la vora del foc...
    —Joan—

• Nit màgica[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 07-05-2011 | Valoració: 10

Crec que la nit de Sant Joan és la més màgica de tot l'any. És la que més fantasia ens pot deixar anar, especialment quan es tenen divuit o vint anys. Tots recordem aquelles revetlles, aquelles coques, aquell cava, aquella nòia, aquella ressaca l'endemà. I si a més hi afegim els elements màgics, doncs ja tenim la coca perfecta! Records, magia i gana. Un trio fantàstic! Gràcies per fer-nos gaudir tant! Una abraçada.

aleix

• M'agia a vessar![Ofensiu]
    Unaquimera | 06-05-2011 | Valoració: 10

Aquest si que és un relat ple de fantasia i magia a vessar!
    Per si no fos prou per un infant celebrar una festa preparada amb anticipació i cura, i un cop arribat el moment allargar la nit fora de casa, rondant pel poble de “sarao” amb els amics fins ben tard, resulta que la protaonista d’aquest conte pot seguir una corrua de bruixes, observar la seva dansa entre les runes d’un temple, sentir l’efecte del pas d’un Donyet, i finalment contemplar i escoltar un follet que li deixa un regal de record, una moneda que imagino guardarà sempre com un tresor.
    Una nit màgica... i inovidable per a qualsevol!

T’envio una abraçada rodona com una moneda,
    Unaquimera

• bona narració[Ofensiu]
    Galzeran (homefosc) | 05-05-2011

un conte molt ben narrat, amb detalls ben inserits que no destorben el relat. M'hi he enganxat de seguit i l'he acabat d'una volada, m'ha passat com aquell donyet i la crinera del cavall.
    Un relat amb dues parts ben marcades, una narració vital d'una nit de Sant Joan, i tot seguit una visió enfollida de la nit més màgica, la que ve després de les fogueres, amb les dones festives, els follets i el mig son dels tres protagonistes.

Molt bo el relat, i amb un final de conte!

Ferran

• QUINA NIT!!![Ofensiu]
    uanra | 05-05-2011 | Valoració: 10

A mi em sembla que el teu conte està molt ben escrit i jo l'he entés perfectament,i mira que a mi em costa una mica entendre contes d'adults.
    uanra

• M'ha agradat molt![Ofensiu]
    joanalvol | 05-05-2011 | Valoració: 10

M’ha agradat la senzillesa en que has escrit aquest relat. M’ha agradat el ritme i com has tractat les imatges, sobretot el follet. Són elementals de la natura i a vegades es deixen veure. Són ells els que tenen por de nosaltres, els espantem. Si fóssim d’una altra mena els podríem entendre i saber de la seva feina. Tan bona, potser, com la nostra. El to en que l’has narrat també m’ha agradat, és més de respecte que de temor.
    Una abraçada d’aliança
    Joanalvol

• encantament...[Ofensiu]
    joandemataro | 03-05-2011 | Valoració: 10

comences descrivint una nit de sant joan, que són tal i com jo les vivia de petit...Després ja fas aquesta immersió en el món de la màgica nit,els bosc, les bruixes, els follets... tot plegat encantador. Et felicito.
    i t'agraeixo molt que hagis visitat el meu blog que tot just comença a caminar...
    una gran abraçada
    joan

• contes meravellosos de meravella![Ofensiu]
    Lavínia | 03-05-2011

Un conte de bruixes meravellós, Nàiade. Tens una riquesa d'imatges que s'enllaça bé amb la narració.
    un petó
    Lavínia

• Sense bruixes[Ofensiu]
    nuriagau | 19-04-2011

Una història en què els tres protagonistes viuen una nit màgica de veritat. Una nit de Sant Joan sense bruixes però que no li falta cap detall: dames d’aigua, un Donyet i un follet.

Un conte d’aquells en què el narrador fa que el lector dubti si ha estat un somni o una realitat. Suposo que aquest és el dubte que desperten tots els contes a les ments dels infants.

Ens seguirem llegint

Núria

• Recordatori[Ofensiu]

Gràcies per participar!

Recorda que el següent pas, un cop escrit i penjat el conte, és enviar un correu a l’Associació de Relataires en Català (associacio.relataires@gmail.com) tot indicant:

- enllaç directe cap a l’espai de RC on tens penjat el conte
    - nom i cognoms reals (en cas de ser menor d’edat i, per tant, no poder estar associat a ARC, cal que indiquis, a més a més, el nom del pare/mare/tutor que pertany a l’Associació)

Un cop enviat el correu rebràs la confirmació de recepció i, després de verificar que el teu original compleix totes i cadascuna de les bases del concurs (extensió, pertinença a l’associació...) passaràs a la fase de selecció.

Gràcies de nou. Cordialment,

274879 Lectures

Valoració de l'autor: 9.91

Biografia:
Fa temps que escric, necessito plasmar el que porto dins. També m'agrada pintar, pel mateix motiu.
Però escriure per un mateix no té cap gràcia, necessito estar en contacte amb gent que també li agradi i poder compartir i intercanviar opinions, consells.
Varen parlar-me de relatsencatala i aquí estic, satisfeta de formar-ne part.

R en Cadena

(fes clic a la imatge i descobreix què és "R en Cadena")

Lèvingir en va encadenar i jo he passat la cadena a orchid i entortilligat. També a gaia1, Follet, Blaumar i Atlàntida

Per qualsevol cosa aquest és el meu e-mail: