L'Hereu Gençana

Un relat de: Naiade

Corria l'any 1905 al poble de Sant Martí de Torroella, ara anomenat Sant Joan de Vilatorrada quan l'Emili Gençana un vidu entrat en anys i sense fills que pertanyia a una de les famílies més nobles i adinerades de la comarca del Bages, va contraure matrimoni en segones noces amb l'Assumpta una noia jove,innocent i bonica de la localitat. L'Emili feia temps que buscava esposa a fi de que li dones descendència i quan la seva mare l'Agnès de Ros i de Vilana li va trobar aquella noieta, sana i de família nombrosa, va pensar que era el que necessitava.
El casament va ser un èxit, no hagués pogut trobar una noia millor, però els fills no venien. A l'Agnès li ressonaven les paraules que el Doctor li havia dit quan l'Emili havia passat aquelles galteres tan fortes. - el seu fill té moltes possibilitats de quedar estèril! Ella no s'ho va creure i va acomiadar enutjada al metge. Ara s'adonava que era cert, però no es va donar per vençuda i no va parar fins a trobar una solució. L'Assumpta sentia com mare i fill discutien a porta tancada, però ella prudent, no volia ficar-s'hi. Fins que un bon dia, li van donar la noticia que va fer que perdés tota la seva candidesa i se li obris la caixa de pandora que duia a dins fent esclatar tota la seva fúria i indignació. Li van dir que tenia que tenir un fill, necessitaven un hereu, costes el que costes i per tant li havien buscat un bon semental, el majordom de la casa, que a més de tenir molts fills, mai no els trairia. L'Emili, no hi estava d'acord del tot, però el domini de la seva mare hi va poder més.
Al cap de poc va néixer en Genis, ja tenien l'hereu. Amb els anys es va convertir en un noi atractiu,però també intolerant i aviciat. L'Agnès i l'Emili van morir feliços quan els va arribar la seva hora. L'Assumpta patia amb silenci la tirania del seu fill, que mort el seu pare va acomiadar al majordom, que ja era vell i segons ell no servia per res. Un cop morta la seva mare, va trobar i llegir esgarrifat el seu diari.


Comentaris

  • Testimoni social[Ofensiu]
    Unaquimera | 13-02-2011 | Valoració: 10

    El microrelat presenta, de manera molt resumida per força de la seva limitada extensió, una forma de pensar que de segur va ser predominant durant molt de temps en molts llocs de la nostra geografia... de la geografia del nostre planeta, vull dir, ja que aquesta mentalitat no va ser exclusiva del món rural, ni de Catalunya... ni de les famílies benestants, ni de les terres de la península Ibèrica... ni de les mares dominants, els fills que han patit galteres o les casades joves i tímides...

    Per sort per a tots nosaltres, algunes maneres de pensar que en el seu moment van imperar, a poc a poc van desapareixent o essent substituïdes per altres més assenyades, més raonables podríem dir.
    Però és clar, també es pot parlar de noves modes absurdes o tendències innovadores però negatives...

    En resum: és un microrelat costumista, que funciona com a testimoni social d'un estil, un status i una època determinats.

    T’envio una abraçada cent per cent positiva,
    Unaquimera

  • Ara que funciona RC...[Ofensiu]
    nuriagau | 07-12-2010 | Valoració: 10

    M'he decidit tornar a passar per al teu espai. M'ha sobtat trobar-me amb un microrelat, ja veig que no deixes de sorprendre'm i vas conreant tots els gèneres i subgèneres a què Rc ens repta.



    Una història que, si bé és inventada, és molt versemblant. Quantes famílies tindran secrets com aquest per les zones rurals, i les urbanes, també.



    Ens seguirem llegint!



    Núria



    PS: Estic fent una prova amb unes etiquetes amb "p", espero que quedi bé el comentari. Sembla que cal que aprenguem una mica més de llenguatge HTML per poder navegar per aquesta nova pàgina d'RC.

  • Recordatori[Ofensiu]


    Benvolgut/da relataire:

    Recorda que, a més del Concurs ARC de Microrelats ARC A LA RÀDIO 2010, també tenim en marxa aquestes altres activitats:

    - Gimcana Virtual Literària ARC 2010: enllaç

    - Concurs ARC de Narrativa Breu 2010 "Barcelona, t'estimo": enllaç

    - Loteria de l'ARC: enllaç

    - Club de Lectura Virtual ARC: enllaç

    Participa-hi!

    Gràcies,

    ARC


  • M'ha intrigat[Ofensiu]
    joanalvol | 01-11-2010 | Valoració: 10

    M'ha fet pensar que la infidelitat del fill pot venir tant per part del majordom com de la mare. Encara que els gens no determinen el caràcter del psiquisme. Aleshores, amb qui se sembla el noi? Qui està segur de la certesa en el món?
    Ni física ni psíquicament, sabem en realitat qui som.
    Quants fills de majordom hi hauran escampats pel món? Quanta gent presumirà de la seva estirp, sense saber-ne la veritat!
    Una abraçada sens dubtes de l'amistat. Fes-la extensiva per al Lluis
    Joanalvol










  • L'hereu per damunt de tot![Ofensiu]
    Núria Niubó | 20-10-2010 | Valoració: 10

    Un relat engrescador des de l'inici al final.
    Un secret que en els anys en que ens el situes podia ser ben be cert, tenir un fill hereu passava per damunt de tot.
    M'agrada el final, més que pel fet de que el fill se'n assabentés , pel que representa de com va portar l'Assumpta el no poder explicar-ho i sentir la necessitat de deixar-ho escrit en el seu diari "secret". Inconscientment ella sabia que algun dia s'havia de saber.

    En aquest relat ens deixes ben palès el valor de la paraula escrita.

    Una càlida abraçada ,
    Núria

  • M'encanten les històries de secrets familiars![Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 19-10-2010 | Valoració: 10

    Jo crec que en totes les famílies hi ha coses que s'han amagat i que han acabat per descobrir-se amb gran sorpresa per parts d'alguns. La teva història està molt ben relatada i té interès fins al final, que ha estat sorpresiu. Es podia esperar la traició del pare, però no la del fill.


    Bon relat! Et seguiré llegint

  • Ei, Naiade![Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 18-10-2010 | Valoració: 10

    Quina història rural més colpidora! De ben segur que, per tal de tenir un hereu al mas que no venia mai, s'han fet al llarg de la història muntatges diversos, com el que expliques, per assegurar la continuïtat de les possessions familiars.
    Un secret revelat a través d'unes cartes que deixen l'hereu amb un pam de nas.
    Molt bé, Naiade! Ja tenia ganes de visitar-te. Tot un plaer llegir-te!
    Un petó ben fort, maca!

    Mercè

  • F. Arnau | 16-10-2010

    Sembla que els nostres relats tenen punts en comú...
    Sobretot la figura de l'hereu, que cadascú ha retratat de manera distinta...
    Salut!
    FRANCESC

  • Emocionant![Ofensiu]
    brins | 10-10-2010 | Valoració: 10

    Quina història tan interessant, Montserrat. Podria ser un bon guió per a una pel.lícula. Moltes felicitats!

    Com va la pintura? Ja la comparteixes amb els relats?

    Rep una abraçada molt cordial,

    Pilar



  • ja veus[Ofensiu]
    Galzeran (homefosc) | 07-10-2010

    alguns secrets no s'haurien d'amagar tant de temps, que ja veus com acabes, de ser el pare, a quedar acomiadat de la casa pairal pel propi fill.
    Un bon relat Montse.

  • Ben relatat[Ofensiu]
    jos monts | 07-10-2010 | Valoració: 10

    Caray quines histories tenim al Bages, m'ha agradat!
    No en saps cap mes?

    Josep

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Naiade

Naiade

246 Relats

1711 Comentaris

273814 Lectures

Valoració de l'autor: 9.91

Biografia:
Fa temps que escric, necessito plasmar el que porto dins. També m'agrada pintar, pel mateix motiu.
Però escriure per un mateix no té cap gràcia, necessito estar en contacte amb gent que també li agradi i poder compartir i intercanviar opinions, consells.
Varen parlar-me de relatsencatala i aquí estic, satisfeta de formar-ne part.

R en Cadena



(fes clic a la imatge i descobreix què és "R en Cadena")


Lèvingir en va encadenar i jo he passat la cadena a orchid i entortilligat. També a gaia1, Follet, Blaumar i Atlàntida

Per qualsevol cosa aquest és el meu e-mail:

mlloretp@gmail.com