Les claus del Gernika

Un relat de: F. Arnau

*


Les claus del Gernika
"Gernika" Picasso, (oli sobre llenç, 777 x 349 cms.), any 1.937. Museu d'Art Contemporani "Reina Sofia" de Madrid.
----------------------------------------------------------------------------------------------

Lectura iconogràfica del quadre, de dreta a esquerra...

"The Gernika is symbolic...
allegoric. That's the reason I've
used the horse, the bull..."

(Resposta de Picasso a Kanhweiler -1.945-)



L'esclat del bombardeig a la finestra,
Europa que fuig espaordida,
enlairant les mans a un cel en flames,
i Venus brandant el cresol,
mentre la Fúria increpa al déu del Sol,
un Hèlios amb pupil·la de bombeta
com el Déu de l'Antic Testament
que tan sols era verb i tot ho veia...

El cavall de la Batalla d'Anghiari
que Rubens va copiar de Leonardo
travessat per la llança d'un soldat,
la mort de l'Art amb un gest terrible
com un gegant ofegat al Gran Diluvi
i el negre brau, el símbol de la guerra,
amb la cua que sembla el Vesubi,
carn de dol, d'espant i de misteri...

I la mare, amb el fill mort en braços,
tanca el quadre i la porta de l'esquerra,
mira el cel mentre cerca consol,
i de la nafra terrible del cavall
sortirà un ocell que, en el futur,
esdevindrà l'ànima d'Euskadi.

***

Francesc Arnau i Chinchilla 17-03-2008 22:01

Comentaris

  • em remeto al [Ofensiu]
    ANEROL | 16-04-2008 | Valoració: 10

    comentari que t'he fet al teu últim poema "Arbres".

  • Fidel i enriquidor[Ofensiu]
    Unaquimera | 13-04-2008 | Valoració: 10

    Un poema que impressiona, fidel al poder de sacsejar ments, sensibilitats i cors del quadre.
    Has utilitzat curosament els referents, de tal manera que els versos enriqueixen l'observació i al mateix temps has deixat anar una certa dosis de passió, que no arriba a desbocar-se i per tant no crea ombres damunt la pintura.
    Ben fet!

    Per cert, respecte al teu darrer comentari: He tingut la doble sort de conèixer personalment al teu homònim i a més, de tenir-ho com a professor en un monogràfic... A mi també m'agrada la poesia de Parcerisas!
    I també conec en Xulio ( encara que, en aquest cas, el mot "conèixer" resulta escàs i estret... però és el que utilitzem convencionalment! ), els poemes del qual em sembla que et complauen.
    Ja els preguntaré a veure que opinen sobre el pes de la filosofia personal a sobre de la poesia; em sembla un tema interessant i li dono voltes.

    T'envio una abraçada amb colors de diumenge,

    Unaquimera

  • gypsy | 06-04-2008 | Valoració: 10

    a mi em sembla magnífic tan en la forma com en el contingut. Sens dubte, ets un gran poeta i un regal per als qui et llegim.

    Una abraçada!

    gyps

  • rnbonet | 05-04-2008

    No, millor, impressionant!
    Perquè l'ànima de lluita està present al poema, com al quadre. I els referents literaris i pictòrics s'hi materialitzen... i el poeta surt i s'eixampla en aquestos versos -que són més que 'renglons curts'!-.
    Xicon, farem País, malgrat la 'majoria'!
    Salut i rebolica!

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de F. Arnau

F. Arnau

207 Relats

1238 Comentaris

339271 Lectures

Valoració de l'autor: 9.90

Biografia:
Foto: A la Casa Museu Pinazo (Godella, febrer del 2016).
------------------------------------------------

Us demane que no em valoreu, com ja han fet molts companys de RC...

MOLTES GRÀCIES!!!

------------------------------------------------

Sóc el Francesc Arnau i Chinchilla, un poeta autodidacte que el 24 d'Octubre del 2.006, va publicar per primera vegada a RC. Des d'aleshores he publicat gairebé 150 relats (sobretot poemes), he participat als diferents Reptes, així com als Concursos organitzats al web. També vaig assistir-hi a la Megatrobada de Premià de Dalt, amb motiu del lliurament dels Poemes Il·lustrats, on vaig tenir el plaer de conéixer a alguns dels relataires. Enguany, al mes de Febrer vaig assistir-hi a la GIGACALÇOTROBADA '09, on vam coincidir un munt de relataires (uns que ja coneixia i uns altres de nous) al voltant d'unes cebes grillades que ens guisaren al restaurant "El Nou Glop" de Barcelona. També he participat als llibres col·lectius "Contes de fantasmes" i "Relats per a llegir amb una sola mà", publicats per bubok. Finalment, el passat mes d'Agost a les Festes Patronals del meu poble es va fer la "II Nit dels Palmitos Blancs", on es va representar l'adaptació teatral d'algunes de les meues "Històries de Beniatrol", sota el títol de "Nit de brúfols", a càrrec del Grup de Teatre "Godayla", i també es va fer un recital de poemes meus amb acompanyament de música de corda. Actualment estic enllestint el llibre que el Regidor de Cultura del meu poble es va comprometre a publicar-me per la primavera de l'any vinent, i que sota el títol de "L'espill de l'orb", recollirà una antologia de la meua Poesia...

Portada
Portada del llibre "L'espill de l'orb"

Contes de fantasmes
Foto: Portada del llibre col·lectiu "Contes de fantasmes" publicat per bubok.

palmito
Foto: II Nit dels Palmitos Blancs (Godella, 15 d'Agost del 2.009)
------------------------------------------------

Hi ha una frase que defineix la meua relació amb tots els companys i les companyes de RC:

"Vosaltres m'heu fet mudar de pell..."

Photobucket
Foto: A una terrassa de Gandia (Octubre del 2.006)
------------------------------------------------

Aquesta és la meua "bio":

Vaig néixer el 10 de Novembre de 1.953 a Godella, un poble de la Comarca de l'Horta del País Valencià. Considere Vicent Andrés Estellés el meu veritable mestre, malgrat no haver-lo conegut personalment, doncs, fou al llegir el seu "Llibre de meravelles" quan em vaig sentir trasbalsat per aquest món de la Poesia. Ell va néixer a Burjassot, un poble veí del meu, i això encara em va encoratjar més...
També haig de dir que, com sóc autodidacte, les meues influències són molt nombroses, i van augmentant cada dia. Per això no vull esmentar cap autor més. Tanmateix, seria un sacrilegi si no fes cap referència a l'Immortal Ausiàs March, el més gran poeta en la nostra llengua que han parit mares.

F. Arnau "dixit"

Els meus blogs:

NOVES LLUNES

L'espill de l'orb

francescarnau@hotmail.com

©Francesc Arnau i Chinchilla

28 de Novembre del 2.009

------------------------------------------------

Casa natal de Franz Kafka (Praga)
Foto: A la casa natal de Franz Kafka (Praga, Agost del 2.009)
------------------------------------------------

Francesc Arnau recibe la Flor Natural 2003 ( El Periódico Mediterraneo - 16/03/2003 )

------------------------------------------------

Photobucket
Foto: Octubre del 2.005, al Cantàbric en Godella (Astúries)

Porto
Foto: Al riu Douro en Porto (Agost del 2.007)

Carrer de Lisboa
Foto: Carrer de Lisboa (Agost del 2.007)

Pont 25 d'Abril
Foto: A l'Estuari del riu Tajo en Portugal (Agost del 2.007)

Carrer de Praga
Foto: Carrer de Praga (Agost del 2.009). Noteu el gran paregut amb el Carrer de Lisboa...

Vista del Riu Moldava
Foto: Vista del riu Moldava (Praga, Agost del 2.009)
------------------------------------------------

"Vosaltres m'heu fet mudar de pell..."

------------------------------------------------

AGRAEIXO ELS VOSTRES COMENTARIS, SIGUEN DEL SIGNE QUE SIGUEN...
MOLTES GRÀCIES COMPANYS I COMPANYES RELATAIRES!

------------------------------------------------

Viatge virtual a Roma
Foto: Amb els meus fills Núria i Guillem, els dos millors poemes que he fet fins ara, en un viatge virtual a Roma, un dels llocs que espere visitar aviat. (Juny del 2.008) Muntatge de Photoshop: -Leti Garcia-


Foto: Amb la meua dona Isabel, coautora dels meus millors poemes... ("Els dansaires", edifici de Praga, Agost del 2.009)
------------------------------------------------

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
"ATZAR" (Bombardeig de tinta), dibuix de l'autor, de l'any 2.001, sobre el que es va realitzar el 9è REPTE POÈTIC VISUAL.

------------------------------------------------

Ametller en flor
"Ametller florit" de Josep Arnau i Xinxilla -Any 1.990- Oli sobre tela (335x270).

------------------------------------------------

Epifania
"Ja vénen els Reis!" Antonio Martínez (Godella, 1979) -oli sobre llenç- 80 x 65 cms.

------------------------------------------------