Les auques i la seva història

Un relat de: Maria Pilar Palau Bertran

Les auques són uns fulls de gran format que porten impresos quaranta-vuit quadradets distribuïts en vuit rengles de vuit quadrades cada un. Tenim raons per creure que les auques en els seus inicis podia haver estat un joc d'atzar, possiblement molt semblen al joc de l'oca del qual va heretar el nom. És de remarcar que les figures de les auques semblen tenir caràcter simbòlic.
El tipus d'auca més antic no passa més enllà del S. XVII i les figures que hi són representades són tancades dins d'una rodona i això ens acosta més al joc de l'oca.
A les darreries del s. XVII o als inicis del XVIII troben una altre auca en la qual troben que les imatges ja es troben emmarcades dins d'un quadre rectangular. En aquesta època troben auques primitives, per exemple del sol i la lluna aquesta disposició ha motivat que aquests tipus de dibuixos que es repeteixen sovint fos batejades amb el nom d'auques del sol i la lluna.
En aquella època les auques eren mudes sense text que aclarís el significat dels gravats ni donés cap mena de detall sobre el joc al que anaven destinades.
L'auca dels baladres o marxants dels venedors ambulants és un punt de partida per les auques escrites o amb símbols. En aquest sentit val a dir que els quadres dels personatges eres emmacars com a rajoles es posava el número dels gremis perquè tothom que feia una activitat es veia obligat a estat associat al gremi.
Els gravadets es retallaren un a un i ben cargolats formant un rotlle o rodoli, el dia de dissabte Sant a les 10 del matí al tocar l'Al·leluia eren llançat pels balcons i recollits per l'amainada que en gran munió es reunien els carrers,
I d'aquí bé el nom de rodolins.
També no deixen d'anomenar el famós romancer, que normalment dient de quan una cosa no ens fa goig ...Vés que no estic de romanços.
El romancer portava una pancarta grossa i amb un punter a la ma explicava totes les desgracies que passaven per tot el país. Podem citar un: l'historia de D. Gil Blas de Santillana, D. Quixot de la Manxa, una sagrada escriptura o la vida de sants com a S. Isidre llaurador.
Així la constitució de 1812 a l'entrada de Carles III a Barcelona amb la beatificació de S. Josep Oriol i fets de Napoleó etc. Ocuparen un lloc preferent i extens les vides i histories de personatges imaginaris i novel·lescos.
Ben entrat el S.XIX les auques passen a tenir una altre caire ben remarcable havia pres un altre caràcter ja no era un tros de paper amb múltiples gravats sense ordre ni concert . L'auca havia passat a ser un document infantil conservant el seu antic caràcter de joc de rifa. En molts casos, els versos eres plens d'una gràcia captivadora i ingenuïtat molt a la bast de la mainada.
També volem no deixar de citar uns baladrers que era corrent que passessin a l'inici de la primavera, eren els safranaires que venien de Múrcia i portaven safrà per poder ensafreinar els bon dinars de les festes majors, que s'iniciaven al bon temps de primavera. Eren tinguts com les flors dels marxants ambulants, perquè la seva mercaderia era molt estimada. Es deia que quan tornaven a casa duien la bossa, que havien dut el safrà, plena d'onzes d'or. Arribaven a oferir el seu article fins a França, Constantinopla i Itàlia, anunciaven el seu gènere simplement cridant .....El safranaire !!


Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Maria Pilar Palau Bertran

Maria Pilar Palau Bertran

225 Relats

507 Comentaris

313772 Lectures

Valoració de l'autor: 9.74

Biografia:
Hola soc la Maria Pilar, he dedicat tota una vida al negoci de les antiguitats, si algú vol visitar la meva web: http://www.antiguitatsvila.com/.
Suposo que alguns de vosaltres em deveu conèixer, doncs ja fa gairebé un any que volto per aquí. M'agrada escriure temes més aviat populars i costumbristes, alguns d'ells són records de la meva vida des de la infància, també podeu trobar algun tema d'antiguitats i d'art en general que fa anys que alegren la meva vida. M'agrada dibuixar i tinc una bona colla d'auques fetes. Estic preparant un llibre que recollirà relats, auques i dibuixos, com és la primera vegada que ho faig i vaig una mica despistada, si algú hi està interessat que m'ho demani per correu i ens posarem en contacte.

El meu e-mail es: adema1820@hotmail.com