LA TORRE DEL AMO DE LA CÒLONIA BURÉS. CASTELLBELL I EL VILAR. BAGES

Un relat de: Antonio Mora Vergés
L’Anna Mora Nogué, retratava magistralment en primer pla la Torre del Amo de la Colònia Burés, fundada l’any 1874 per l’industrial Esteve Burés Arderiu, de Manresa, que ja tenia experiència en aquests menesters perquè, anys abans, havia fet construir una fabrica de teixits a Sant Joan de Vilatorrada; en tenia arrendada una de filar a Súria i, gairebé paral•lelament a la iniciativa de Castellbell, emprengué la construcció de la fabrica del Galobart, a Navarcles.



M’expliquen que ‘la torre’ va pertànyer a Josep Maria Juncadella i Burés, el darrer representant familiar a la societat.

També que l’actual propietari és fill d’un dels antics treballadors de la fàbrica.

No disposa Castellbell i el Vilar d’un Catàleg de Patrimoni en línia, i malgrat aquesta circumstancia és dissortadament força comú en els territoris de la colònia del REINO DE ESPAÑA que els nadius anomenem Catalunya, la constatació d’aquest fet, reitera – si cap – la convicció que tothom té coll avall, que hi ha una voluntat política encaminada a deixar perdre i/o a menystenir, el Patrimoni Històric i/o Artístic de Catalunya, i malgrat això és per a molts cosa sabuda, tant almenys, com que en aquesta tasca han col•laborat – i col•laboren – si més no per omissió, autoritats civils, eclesiàstiques i àdhuc intel•lectuals, no advertim cap senyal de canvi per a millor.

Del promotor ni un mot, del mestre d’obres i/o arquitecte idèntica absència de dades, el triomf de les tesis del MINISTERIO DE INCULTURA Y ODIO RACIAL, ‘complicar les coses senzilles’ , és una pèrdua cultural no únicament d’àmbit català, sinó que té un abast clarament universal.

Ens agradarà rebre les vostres aportacions a l’email coneixercatalunya@gmail.com

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6907 Relats

1200 Comentaris

5407423 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com