LA SANTA CREU DEL MUJAL, NAVÀS, BAGES

Un relat de: Antonio Mora Vergés
Quan ens aturàvem la Maria Jesús Lorente Ruiz, i l’Antonio Mora Vergés, al costat de l’església de la Santa Creu del Mujal, avui terme de Navàs, recordava la tesis que és recollia al diccionari català valència balear en relació al topònim, sembla venir d'una forma llatina *mŏdiale, derivada de mŏdius, ‘muig, mesura de grans’.



La descripció tècnica ens explica : edifici d'una sola nau amb la façana principal orientada a ponent.



La Porta d'arc de mig punt i amb arquivoltes en degradació és a la façana de ponent.

L'església fou molt modificada a mitjans segle XIXè amb l'ampliació de la nau, i la construcció del campanar l'any 1854 a ponent, aixecat a instancies de Jaume Vall, com recorda una placa.



Hom pensa que la primera església de del d'origen romànic, dissortadament la manca de restes no permeten confirmar-ho

El lloc del Mujal és esmentat en la documentació medieval, lligant-lo amb Sant Cugat del Recó i amb el Castell de astelladral.

"Muial" apareix sovint als segles XI i XII.

L'any 1358 el Mujal figura com a quadra.

El Mujalt, juntament amb altres llocs d'aquestes contrades passà al domini de la ciutat de Manresa. Així al llibre "D'Inventaris" figura que l'any 1370 "la ciutat ha venuda la jurisdicció de Santa Creu de Mujalt i de Sant Genís de Macadella a Ramon de Peguera, pel preu de 500 lliures barcelonines, les quals s'empraran per les obrers dels murs".
L'any 1632, "Muial" apareix ésser de "Baró".

L'any 1831, aquest castell pertanyia al Baró de Balsareny.

Prop de l’església, senyalada amb el número 36 s’aixeca una magnifica casa, de la que no trobava dissortadament cap dada; Navàs no disposa d’un Catàleg del Patrimoni històric.



Sou pregats de fer-nos arribar les vostres aportacions a l’email coneixercatalunya@gmail.com

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6907 Relats

1200 Comentaris

5407740 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com