Generació Res

Un relat de: Dorian

Llegia un text autobiogràfic d'un escriptor. L'autor parlava de cert Charles Stewart Parnell, nacionalista irlandès recurrent en les seves obres i que va afectar part de la seva joventut. Vaig néixer al 85, l'any del Watergate. M'agrada haver nascut l'any del declivi de Nixon. És, d'altra banda, una forma de donar sentit al meu naixement. Quan cerquem aquestes coincidències històriques, la gent anònima, cerquem omplir de sentit la nostra vida. No és que el meu naixement no tingués importància per als meus pares, o per a la meva família. Es quelcom diferent. Però, en quines imatges pot la meva generació cercar sentit? A on o en qui? Aquesta empatia existencial? A on projectar-se? No em veig a mi mateix amb edat provecta dient-li a un jove "Jo vaig viure durant el tripartit" o "Vaig tenir la sort de ser contemporani del gran Montilla" o encara "El teu avi va viure durant la magnífica oferta de l'empresa X". Quan cerqui fets, personatges o circumstancies el que trobaré és un erm immens d'anodinitat supèrflua i artificial. Si l'anodínia és manca de dolor, hauríem de cercar una altra paraula... Hi ha dolor en el buit i la monotonia. Som la generació de les celebritats de plàstic encimbellades i caigudes en hores, de l'efimeritat de la fama immerescuda. Ni tant sols l'Olimp Pop em reporta herois. Era massa jove per Kurt Cobain, per The Cure, per The Smiths, per Joy Division, per Gang of Four, per The Stooges etc. Tots aquest son morts o tenen problemes d'alcoholisme o drogoaddiccions diverses, gent amb cares flàccides i ridícules de "vells joves" que viuen d'un passat mort, que no han sabut acceptar la seva edat. I els contemporanis es limiten a copiar fins a la sacietat a les velles glories que escolten els seus cosins grans, o tiets, o fins i tot pares. L'Era del Post-Post-Post.... L'acumulació d'art i coneixement. El síndrome de Diògenes a nivell de la superestructura marxiana. Realitats, totes elles, des d'una novel·la de l'Emily Brontë o de Pushkin fins a un quadre de Monet o de Titian que han perdut el seu sentit originari. Els museus son, en realitat, cementiris de cultures mortes, restes que no poden superar la contradicció amb una contemporaneïtat absolutament aliena a tot el que no sigui l'hedonisme i l'apatia de porc de porcada amb l'estomac ple que es mira encara amb enveja el pinso del seu veí. Si em demanessin: dibuixi una imatge de la Cultura. No em remetria a sílfides marmòries gregues sinó a un esser cavernari que viu a un barri marginal i acumula merda només per el plaer d'acumular-ne. De vegades desitjaria haver nascut en la França napoleònica, tot i que m'hagués matat un tros de metralla a Austerlitz i el meu cos hagués estat saquejat per bandits. Com a mínim hi ha cert pathos. Una de les nostres esperances d'insecte kafkià: esperar el cop d'escombra definitiu, que no per llunyà esdevé menys inevitable. I l'única alegria resideix en veure com escombren al del costat.

Comentaris

  • Molt d'acord[Ofensiu]
    Urepel | 12-02-2010

    amb aquest assaig teu. No és una època fàcil on enmirallar-se aquesta nostra. Contemplem un món ben hipòcrita en molts sentits. Qualsevol època passada, per dura que fos, sembla - amb totes les seves circumstàncies adverses i des de la distància de centenars d'anys on ens trobem -, molt més autèntica. Què pot un o una fer-se seu o perquè val la pena lluitar avui dia sinó seguir el corrent de la moda, del control i l'acumulació de riqueses?

    Som la generació dels "sense sentit", dels "sense referents", la generació dels còctels antidepresius i sense més valor que el posseïr per controlar. Un assaig curt, però ja l'has clavat amb el títol: "Generació Res".
    M'ha agradat molt el teu assaig, tot i que et confesso que molts dels exemples no em sonaven. No sóc gaire culte.

l´Autor

Dorian

202 Relats

102 Comentaris

139005 Lectures

Valoració de l'autor: 9.39

Biografia:
"Milions son condemnats a una encara més fosca condemna que la meva, milions es revolten silenciosament contra el seu destí. Ningú coneix quantes revolucions a banda de les polítiques fermenten en les masses de gent que poblen la Terra."

"...human beings must love something, and, in the dearth of worthier objects of affection, I contrived to find a pleasure in loving and cherishing a faded graven image, shabby as a miniature scarecrow. It puzzles me now to remember with what absurd sincerity I doted on this little toy, half fancying it alive and capable of sensation."

-Currer Bell

"Soc la més eminent de les persones. I la més indigna"

-Mao Zedong

"The art of life is the art of avoiding pain"

-Thomas Jefferson

"It is a curious object of observation and inquiry, whether hatred and love be not the same thing at bottom. Each, in it's utmost development, supposes a high degree of intimacy and heart-knowledge; each renders one individual dependent for the food of his affections and spiritual life upon another; each leaves the passionate lover, or the no less passionate hater, forlorn and desolate by the withdrawal of his object."

-Nathaniel Hawthorne

"At eighteen our convictions are hills from which we look; at forty-five they are caves in which we hide"

-F.Scott Fitzgerald

"Imanishi se hallaba obsesionado con la idea de que a menos de que llegara pronto para él la destrucción, el infierno de la vida cotidiana se reavivaría y le consumiría; si la destrucción no sobrevenía inmediatamente estaría sometido todavía más tiempo a la fantasía de que le devorara la estolidez. Era mejor verse arrastrado a una catástrofe repentina y total que carcomido por el cáncer de la imaginación. Todo ello podía deberse al miedo inconsciente a que se revelara su indudable mediocridad si no se daba fin a sí mismo sin demora."

-Yukio Mishima

"Why did his mind fly uneasily to that void, as if it were the sole reason why life was not thoroughly joyous to him? I suppose it is the way with all men and woman who reach middle age without the clear perception that life never can be thoroughly joyous: under the vague dullness of the grey hours, dissatisfaction seeks a definite object, and finds it in the privation of an untried good."

-George Eliot

" [...]It is "your" congressman, "your" highway, "your" favorite drugstore, "your" newspaper; it is brought to "you", it invites "you", etc. In this manner, superimposed, standarized, and general things and functions are presented as "especially for you". It makes little difference whether or not the individuals thus addressed believe it. Its success indicates that it promotes the self-identificacion of the individuals with the functions which they and the others perform."

-Marcuse

"[...] how the drunk and the maimed both are dragged forward out of the arena like a boneless Christ, one man under each arm, feet dragging, eyes on the aether."

-David Foster Wallace

"That's the whole trouble. You can't ever find a place that's nice and peaceful, because there isn't any. You may think there is, but once you get there, when you're not looking, somebody'll sneak up and write "Fuck you" right under your nose. Try it sometime. I think, even, if I ever die, and they stick me in a cemetery, and I have a tombstone and all, it'll say "Holden Caulfield" on it, and then what year I was born and what year I died, and then right under that it'll say "Fuck you." I'm positive, in fact."

-J.D.Salinger

“The so-called 'psychotically depressed' person who tries to kill herself doesn't do so out of quote 'hopelessness' or any abstract conviction that life's assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in who Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from buring windows. The terror of falling from a great height is still as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant. The variable here is the other terror, the fire's flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling 'Don't!' and "Hang on!', can understand the jump. Not really. You'd have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling”
― David Foster Wallace, Infinite Jest