Filigrana

Un relat de: Unaquimera

Dibuixet del company rnbonet:
Photobucket

Fermall de roca,
el pont embasta terres
des de fa segles.

El riu arriba,
passa mansoi i canta
sota l'arcada.

Per l'ull de pedra
dura, rugosa, freda,
s'enfila l'aigua.

L'aigua que avança
tèrbola, inquieta, fresca,
cus el paisatge.

Cus amb puntades
corbes, humides, vives,
de filigrana.

Torres altives
broden puntes de blonda
dalt la barana.


Unaquimera

Comentaris

  • Senzill i molt complert[Ofensiu]
    Gemma Matas Gustems | 08-06-2012


    M'agrada molt Maite.

    Fas servir paraules senzilles que li donen un toc de frescor, però en realitat el veig profund de contingut i amb vocabulari ample i expert.

    Per rematar, el dibuix és preciós.

    Una abraçada fresca com el teu relat!

    Gemma

  • Què t'haig de dir?[Ofensiu]
    Josoc | 24-01-2011

    Senzillament: ho has brodat!
    Referent al teu últim comentari et puc dir que el proper mes d'abril tornaré escriure sobre la Moreneta i Sant Jordi, com cada any. Em penso que serà en prosa i parlant de rivalitats. No ho comentis a la competència!

  • PRECIOSOS HAIKÚS[Ofensiu]
    Anna Rispau | 08-11-2010 | Valoració: 10

    Gràcies Unaquimera per llegir els meus haikús i valorar-los tan generosament quan tu ets capaç de fer filigranes com aquesta.
    És un recull preciós, un sargit sublim, un cosit magnífic.
    Moltes felicitats i gràcies per ajudar-me a caminar en l'aprenentatge dels haikús.

  • poema molt rítmic[Ofensiu]
    joandemataro | 28-10-2010 | Valoració: 10

    i ben brodat

    abraçada
    joan

  • ja ho han dit tot,[Ofensiu]
    panxample | 06-06-2010 | Valoració: 10

    que hi puc afegir? res.
    Una veritable filigrana.
    Paisatge deliciós tranquil i fresc.
    un plaer.
    avant.

  • Haiku[Ofensiu]
    joanalvol | 03-05-2010 | Valoració: 10

    Els conrees tal com m'ho van ensenyar. Jo no hi entenc massa, però el: 5-7-5 i acabat cada vers en paraula plana em va semblar que ja n'hi havia prou.
    La dificultat del haiku no és en la tècnica, sinó que com en tota poesia és fer de la tècnica un poema.
    La sensibilitat de debò es mostra tothora, en tot moment, car és un atribut intern, és l'equilibri entre el pensament i el sentiment, allò que es veu i s'analitza, allò que no es compren però que t'atrapa. Aleshores és quan hem de posar de la nostra part tot allò que som, car és de l'ésser que es tracta.
    I tu, ho fas bé... molt bé... excel·lent! Te'n surts, doncs ets mesura!

    Una abraçada intensament breu com un poema haiku.

    Joanalvol

  • Un poema delicat[Ofensiu]
    Naiade | 21-10-2009 | Valoració: 10

    Potser diferent al que t'he anat llegint fins ara, però sens dubte amb el teu segell.
    Una bella filigrana que és va cosint pas a pas com el curs del riu. Coronat amb el detall tan bonic d'en bonet.
    Moltes felicitats pel teu tercer aniversari i et desitjo que segueixis brodant relats com fins ara.
    Enhorabona pel llibre, segurament el fruit que has anat madurant durant aquets tres anys.

    Una forta abraçada

  • Veus...[Ofensiu]
    llamp! | 11-06-2009


    Aquest m'agrada, és breu i les paraules llisquen com el riu creua sota el pont. Molt bé, molt bé... fins la propera, Unaki!

  • Ho trobo curiós [Ofensiu]
    J.Lluís Cusidó i Ciuraneta | 06-06-2009 | Valoració: 10

    això de recordar-se de quant hom va publicar el seu primer relat, i celebrar aquest aniversari. Jo he tingut d'anar al meu primer relat publicat i amb sorpresa m'he adonat que el passat dia 1 de maig vaig complir el meu segon aniversari, ara potser ja he aprés a caminar entre les lletres, però amb dos anyets no puc haver anat gaire lluny, i això m'alegra ja que estan a prop et puc acompanyar, encara que amb retard, en aquest tercer aniversari. PER MOLTS ANYS UNAQUIMERA I QUE EN COMPLEIXIS MOLTS MÉS!!!.
    Dels teus versos que en puc dir si no que son un bombó de la literatura?, també es molt ferm el dibuix amb que t'ha obsequiat en rnbonet, jo ho faré amb una abraçada virtual carregada d'afecte.

    J. Lluís Cusidó i Ciuraneta

  • Gràcies...[Ofensiu]
    onatge | 22-05-2009 | Valoració: 10

    Per convidar-me a taula amb el teu poema. Els ponts sempre m'han fascinat, tenen un encant especial, uneixen una riba amb l'altra..., o sepraren per sempre més. El teu pont m'uneix a les teves paraules, a la teva mirada de mar, que em mires mentre estic escrivint des de la teva biografia.

    Salut.
    onatge

  • F. Escandell | 13-05-2009

    A través de les teues paraules sembla que sigui una goteta més de l'aigua d'aquell riu.

    Gràcies pel teu comentari, i també gràcies per passar pel meu blog. Pots entrar-hi quan vulguis, sempre s'agraeixen visites!

    Una besada!!!

  • preciós[Ofensiu]
    ESTEL | 26-04-2009 | Valoració: 10

    preciós el poema, i preciós el detall mutuu, de regalar un dibuix i de dedicar un poema per aquest dibuix. Em sembla una complicitat molt maca, denota l´entusiasme en que s´escriu, es dibuixa, es comparteix allò estimat.
    Aquest poema és d´aquells en que t´he imaginat dalt l´entarimat i recitant-lo.

    Un petó molt gran, que com sé que t´arribarà segur, imagina les filigranes (per l´espai) que ha de fer aquest

  • Una abraçada[Ofensiu]
    katya | 26-04-2009

    Gràcies per la benvinguda.
    Ara que ho dius, si que és vera això de les coincidències, he anat llegint un parell dels teus treballs i a més d'agradar-me molt hi ha coses que em recorden bastant a mi mateixa. Serà cosa de les fades. Ja, ja, ja.

    T'agrairia que em corregissis si veus que puc millorar d'una o altre manera.

    Estam en contacte. Una abraçada des de la roqueta.

  • de la mar vestirs de sal[Ofensiu]
    lluis perealbert | 24-04-2009

    molt maco i original, vist desde una foto.garcias pels comentaris

  • Un poema diferent[Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 19-04-2009 | Valoració: 10

    M'ha semblat que, en aquesta filigrana , l'utilització de la rima i del vers curt la fa més cantadora i fresca, com l'aigua que s'enfila per l'ull del pont.
    Contingut i forma s'agermanen perfectament en aquest poema que transpira poesia tradicional.
    Molt xulo, buena mujer.
    Petons

  • diaclau | 19-04-2009

    Realment...feia temps que no visitava el teu món...i he de dir que no ho tornaré a fer, perquè he reviscut moltes coses, he recordat i he rigut.
    Només volia dir-te que els teus versos inspiren...ho sento, unaquimera, però t'estimo...les teves paraules m'enamoren!

    Ara, sincerament, vals molt i val la pena llegir-te.

    Diaclau

  • M'has inspirat :[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 18-04-2009 | Valoració: 10

    Mots que dibuixen
    aures encisadores,
    els teus poemes.

    Gràcies pels teus comentaris, Maite.
    Un petó.
    Nonna_Carme

  • mmm...[Ofensiu]
    Thyst | 17-04-2009 | Valoració: 10

    que agradable...

    una abraçada bressolada a la japonesa

  • Teixint haikús amb fils d'or.[Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 17-04-2009 | Valoració: 10

    Bell regal el que et va fer en Bonet. Preciosos haikús que tu li retornes. Una combinació meravellosa de dos grans artistes d'RC.
    Felicitats a tots dos, si em permets, Unaquimera.
    Rep una abraçada ferma com el pont i fresqueta com l'aigua que hi davalla.
    Mercè

  • Delicadesa[Ofensiu]
    Valentí Valent | 17-04-2009 | Valoració: 10

    Un bon dibuixet i uns bons haikús plens de delicadesa.
    Cap puntada de les que cusen el paisatge fa mal ni fa sagnar la terra el fermall del pont.

    Per ponts i rieres, paisatges de terra o de mar, endavant!

  • Una lliçó[Ofensiu]
    megane | 15-04-2009 | Valoració: 10

    d'observació: bona costura, que m'agrada i m'asombra.
    m

  • Dibuix i haikus en companyia[Ofensiu]
    Txell Pellicer | 15-04-2009 | Valoració: 10

    Els haikus encaixen en el dibuix com el fil en el forat de l'agulla, o el el dibuix aculleix els haikus com el forat acull el fil.
    Fos el que fos el primer, tots junts es fan bona companyia.
    Sort amb les companyies, que siguin bones!

  • de qualitat[Ofensiu]
    Aquarela | 14-04-2009 | Valoració: 10

    No he provat mai a fer haikús, més llegint els teus semblen tan evidents, tan senzills són, que em fan pensar que deu resultar terriblement difícil aconseguir tal qualitat, que ho és donar la impressió de que no es pot dir d'una altra manera.

  • Bonica filigrana,[Ofensiu]
    Xocolatina | 14-04-2009 | Valoració: 10

    que corre fresca davant dels ulls i canta,
    que canten els haikus amb veu fresca,
    com la de l'aigua.

    Una llepadeta refrescant
    d'una que no està inspirada!

  • La cadència de les ones.[Ofensiu]
    JoanaCarner | 14-04-2009 | Valoració: 10

    La teva poesia té molt sovint la cadència de les ones. És l'aigua que dansa ara al mar, ara al riu. I jo segueixo veient les imatges que ens regales.

    En certa mesura, i salvant distàncies, coincidim una altra vegada:

    Cus amb puntades
    corbes, humides, vives,
    de filigrana.

    Torres altives
    broden puntes de blonda
    dalt la barana.

    Recordes el meu Vindràs?:

    La llum amiga i tèbia de la tarda
    enfila la cortina
    i, generosa,
    fa de puntaire sobre la paret blanca.
    És el per sempre.

    M'agrada que coincidim de tant en tant en temes, etc.

    No sé si t'agradarà que t'ho digui, però el ritme d'aquests versos em recorda a Garcia Lorca i al Rafael Alberti de l'època bona. Haig de dir que tots dos m'agraden molt (no l'Alberti de l'època política).

    Desitjo que l'esperit alegre i sensual de la primavera et posseeixi.

  • Ponts[Ofensiu]
    franz appa | 13-04-2009

    Sobre el pont d'Elx trenes una virtuosa filigrana d'exquisit ritme i ordit dekicat, quasi inapreciable de pur lleuger i gràcil.
    Algunes descripcions arriben a un punt de vivesa tal que irradien universals, sense èmfasi ni recargolament. Potser és l'única maner, d'arribar-hi. Així pots adonar-te que el riu cus el paisatge, en la seva pacient i esforçada tasca mil·lenària, mentre les petjades de l'home, orgulloses, els seus ulls de pedra, les seves altives torres, són accessoris, properes víctimes de la malvestat del temps. El temps que el riu marca, que el mateix riu ignora, a pura força d'haver-hi perseverat des de les més remotes eres, abans del primer ésser viu i molt abans del primer home constructor d'artefactes (eines, pintures, poemes) que anomenin aquest caos i aquesta cerimònia que és la trama del brodat inestable i efímer que llepen les tranquil·les aigües.

    Una abraçada,
    franz

  • La musicalitat...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 11-04-2009 | Valoració: 10

    i la descripció d'aquest pont i el seu entorn, en frases tan curtes i senzilles, li dona, al meu parer, una elegància i un ritme que fan d'aquests haikus una meravellosa lectura.
    Una abraçada

  • Sí, una filigrana[Ofensiu]
    nuriagau | 09-04-2009 | Valoració: 10

    Has cosit sis haikus farcits de metàfores, personificacions i d'encertats adjectius, per tal de descriure'ns, amb pinzellades, un dibuixet que buscava versets.

    Ens seguirem llegint!

    Núria

  • Bellíssim poema, Maite,[Ofensiu]
    brins | 07-04-2009 | Valoració: 10

    La natura, el paisatge... t´estima. El saps valorar, apreciar i descriure amb paraules riques, curulles d´amor.

    Una forta abraçada,

    Pilar

  • Filigrana[Ofensiu]
    domi1 | 07-04-2009 | Valoració: 10

    Et felicito amb quatre paraules has fet unes bonìques filigranes.
    Domi

  • El pont[Ofensiu]
    Cendra de flor | 07-04-2009 | Valoració: 10

    Genial, em fascina i admira comprovar la facilitat que tens per escriure sobre qualsevol tema d'una forma tant precisa.
    Cendra de flor

  • No puc fer altra cosa...[Ofensiu]
    Joan Gausachs i Marí | 06-04-2009 | Valoració: 10

    No puc fer altra cosa que dir que m'agrada.
    Continuo dient que no hi entenc un borrall en poesia, però, aquestes frases enllaçades em transmeten alguna cosa.
    - Joan -

  • Igor Kutuzov | 06-04-2009

    Bona contenció, és un poema magnífic, que m'ha dut enrere, no només al paisatge en concret.

  • Haikus del pont[Ofensiu]
    F. Arnau | 05-04-2009

    Amiga Maite!
    Després diran que els Haikus no donen joc, però ací has demostrar que tan sols d'un pont es poden fer uns quants...
    Ara bé! També és cert que era un dibuix del ... I això són paraules majors!
    Una abraçada!
    FRANCESC

  • decorant el camí[Ofensiu]
    Avet_blau | 05-04-2009 | Valoració: 10

    Els ponts uneixen llocs separats,
    per espais inabastables.
    Però aquí es un marc que decora un camí :
    El del riu, que uneix mes que mai,
    vores germanes

  • Si aquest...[Ofensiu]
    rnbonet | 05-04-2009

    ...pont d'Elx fóra capaç de llegir amb els seus grans ulls la 'filigrana' que li has dedicat al paisatge, segurament es faria més gran que el seu germà parisí, aquell Pont dels Arts.
    Extraordinaris haikús, quasi-paisana!
    Salut i rebolica!

  • Una autèntica filigrana aquests haikús! [Ofensiu]
    Núria Niubó | 04-04-2009 | Valoració: 10


    Estic segura que en el l teu saber fer són perfectes en la forma , que tot i que no en sóc experta ho he captat només llegir-los , són per el meu desig d'aprendre'n a fer, un bell exemple .
    He trobat des del començament fins al final un ritme i una musicalitat que fa de la seva lectura un plaer.
    Els teus petits poemes són ferms i ben travats com el pont, àgils com el riu , delicats com l'aigua i emotius en tal manera, que em fan sentir que sóc allí gaudint de tanta meravella.

    Sempre m'han agradat aquells petits ponts dels poblets de muntanya !

    una càlida abraçada,
    Núria

  • els detalls[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 04-04-2009 | Valoració: 10

    Tant el títol com el text m'ha suggerit la riquesa complerta dels detalls. Molt enriquidor.

  • M'agrada.[Ofensiu]
    jos monts | 04-04-2009 | Valoració: 10

    Hola unaquimera m'ha agradat que més et puc dir-te, que ja no tu hagin dit tot amb aquest i altres.
    Ets bona escriptora, però per mi una mica enrevessada literalment.
    Segurament he començat una mica tard, en aquest món literari.
    Però que sàpigues que et segueixo llegint.

  • Quins haikus![Ofensiu]
    Ullsblaus1 | 04-04-2009 | Valoració: 10

    Són uns haikus meravellosos, les paraules que els formen semblen reflectir el paisatge que descrius. El dibuix de rnbonet, decora molt bé aquest poema.

    Salut i records!
    ullsblaus1

  • Bonic el dibuixet, boniques les paraules[Ofensiu]

    M'ha agradat força, especialment això de l'aigua que cus el paisatge: "Cus amb puntades/ corbes, humides, vives/ de filigrana". Gràcies per un relat ple d'encant. I una bona primavera a tu també!
    Shaudin

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Unaquimera

Unaquimera

111 Relats

5300 Comentaris

584170 Lectures

Valoració de l'autor: 9.95

Biografia:
Vaig néixer un 8 de novembre fred (sóc escorpí i fredolica des de llavors!) en un lloc diferent d'on visc ara, però sempre he viscut a prop del mar. Penso que a la meva sang porto gotes d'aigua salada. I a la pell, alguna escata...

La mar de blau, per moments tan ombrosa;
la mar de verd, tan bella i perillosa;
la mar de gris, que es veu majestuosa;
la mar d'acer, tan entremaliosa...

El futuro es una acuarela y mi vida un lienzo que colorear...

La vida és bonica, però de vegades complicada.

Gracias a la vida que me ha dado tanto... Me ha dado la risa, y me ha dado el llanto: así yo distingo dicha de quebranto, los dos materiales que forman mi canto. Me ha dado la marcha de mis pies cansados: A quien quiera acompañarmela, por favor vayamos pasito a paso, si hemos de ir mejor de la mano...

He viscut un llarg viatge i encara em queda coratge per avançar... amb les cartes de la vida jugo la seva partida: no em rendiré! Un altre dia ha començat!

... no vale la pena andar por andar, es mejor caminar pa'ir creciendo: volveré a contarte que he soñado colores nuevos y dias claros.

I per uns breus moment una estona de cel, ja no importa el demés, una estona de cel i per un instant tot s'haurà aturat.

Me niego a vivir esclava de mis heridas.

Hi ha dies en què, entre la gent i els crits, sense motiu i estúpidament, crec que sóc feliç. Tinc ganes de cantar i cridar, de saltar i de riure sense cap perquè... Vull estar contenta! Per això m'enfronto al cada dia, sense motius i estúpidament, amb un gran somrís!

Tu sonríe y verás como todo parece que brilla! Los ratos oscuros se harán de colores mientras sobre alegría y no falten canciones. A poquito que sonrias llegará la alegría, de los ratos peores germinan los buenos: sonreir no se compra, no vale dinero. Ei! Sonríe!

Desitjo somriure sense crosses, sense pautes, sense haver de demanar permisos i poder parlar sense estrafer la veu, ... si no us sembla massa.
Duc llunes i cançons per arracades!
El vent, cruel i savi, s'enduu les cançons dels dies que deixo enrere. I per fi, trobo el descans en els somnis perduts i retrobats, en qualsevol revolt del camí que continua.

Per contactar: unaquimera@hotmail.com

Si desitges deixar un comentari, ENDAVANT!
Estaré encantada de llegir-ho i saber de tu: la teva opinió, les sensacions que t'ha provocat un relat, qualsevol aspecte que facis constar, el suggeriment que et sembli més oportú fer serà ben rebut i RESPONDRÉ A TOTHOM més aviat o més tard!

Sóc en aquest web per aprendre, experimentar amb noves propostes, col•laborar amb altres autors i participar en qualsevol fet que ajudi a mantenir viu RC, l'espai que compartim i del qual en gaudeixo:

- Concurs de Microrelats de l'ARC: Secrets. Participant amb relats seleccionats: Dins i fora i Filla.

- Concurs ARC de Poesia Social 2011: Vaig participar amb Ara no sé, publicat al llibre col.lectiu "Tensant el vers".

- Projecte Barcelona, t'estimo: Relataire participant el 2008 i 2011 amb COR A COR, PAS A PAS.

- Gimcana Virtual Literària ARC 2010: participant i Guanyadora! No va ser fàcil, però ja que sap que som una colla de "bojos per les lletres" ;-))

- Poemes il•lustrats: Vaig participar en el concurs, on van seleccionar Enfiladisses.

- Poesia eròtica: Ho vaig intentar i ara alguns dels meus versos són al llibre "Erotisme som tu i jo": AMB, Joguines de dona, SENSE, Xàfec.

- Microrelats: Vaig respondre a la convocatòria, trobant-me entre els autors del volum "10x10 Microrelats" amb Condemnats veïns! (Culpa).

- Reptes del fòrum:
* Repte en prosa, el "clàssic" : He participat com a reptaire i jutgessa.
* Conte, un repte llarg: He participat com a contaire i jutgessa.
* Nanorepte: Nanoreptaire en pràctiques.
* MiniRepte: He participat com a minireptaire i organitzadora.
* Repte Poètic-Visual: He participat com a poetaire i organitzadora.
* MeloRepte: He participat meloreptant i proposant melodia.

- Propostes del Fòrum:
* Taller literari: Relataire participant. Va estar bé mentre va durar... http://es.geocities.com/tallerrelats.
* Interrelat: Relataire participant. Intent de novel.la col.lectiva... http://es.geocities.com/qwark79/principal

- Celebracions col.lectives a RC:
R en Cadena
Els senyors Angel Negre i Gerard Vila Nebot em van encadenar i jo he passat la cadena a: Alícia Gataxica, buscador, estrangera i mjesus.

* 5è ANIVERSARI d'RC!
Vam celebrar-ho a la nostra "enganxosa" manera...
Photobucket