Errors freqüents en la utilització dels temps verbals

Un relat de: GrupdeSants

Quan el GrupdeSants em va proposar d'escriure algunes síntesis gramaticals, amb la finalitat d'aprofundir aspectes que a vegades no tenim prou clars, em va semblar una idea força interessant; jo era la primera persona a qui li convenia repassar la normativa.El fet d'haver de consultar gramàtiques per poder escriure posteriorment els resums m'ajudaria a reforçar l'escriptura.
Disculpeu-me si alguns compendis no són prou àgils o entenedors, i sapigueu que estan fets amb la meva millor voluntat.

ERRORS FREQÜENTS EN LA UTILITZACIÓ DELS TEMPS VERBALS

Per influència del castellà o d'altres llengües, sovint utilitzem estructures amb un temps verbal equivocat:

1. FUTURS INCORRECTES
Per expressar la probabilitat en present, no es pot utilitzar el verb en futur. S'ha de fer servir la perífrasi "deure + infinitiu" en present, o un adverbi i el verb en present.

Incorrecte:
Com ja imaginaràs, això és impossible.
Com ja deuràs imaginar, això és impossible.
En aquest moment, ja hauran arribat a casa.

Correcte:
Com ja deus imaginar, això és impossible
Com probablement ja imagines, això és impossible.
En aquest moment, ja deuen haver arribat a casa.
En aquest moment, segurament ja han arribat a casa.

2. CONDICIONALS INCORRECTES
Quan ens referim a una probabilitat en el passat, no podem fer servir el temps condicional. S'ha d'utilitzar la perífrasi "deure + infinitiu" en passat, o un adverbi i el verb en passat.

Incorrecte:
En arribar, serien les cinc de la tarda.
En arribar, ja deurien ser les cinc de la tarda.
Aquella dona rossa seria la Joana
Correcte:
En arribar, devien ser les cinc de la tarda.
En arribar, possiblement eren les cinc de la tarda.
Aquella dona rossa devia ser la Joana.

El condicional compost s'ha d'emprar per expressar una realitat que ja no és possible o el resultat d'una acció ja irrealitzable, però no podem utilitzar el pretèrit plusquamperfet de subjuntiu.

Incorrecte:
Si m'ho haguessis permès, hagués fet més coses.
Si hagués arribat més aviat, l'haguessin vist.
Correcte:
Si m'ho haguessis permès, hauria fet més coses.
Si hagués arribat més aviat, l'haurien vist.


3.FRASES ERRÒNIES AMB SUBJUNTIU:
Quan volem expressar una probabilitat futura, no podem utilitzar el subjuntiu, hem de fer servir el futur més un adverbi.

Incorrecte:
Això possiblement es faci al carrer.
Probablement la funció s'hagi de fer al carrer.

Correcte:
Això possiblement es farà al carrer.
Probablement la funció s'haurà de fer al carrer.

El subjuntiu sí que és correcte quan l'utilitzem en frases subordinades, amb la conjunció "que".

Exemples:
La funció pot ser que es faci al carrer.
És possible que la funció es faci al carrer.

4.PRETÈRIT PERFET SINTÈTIC (simple) I PERIFRÀSTIC
A vegades els utilitzem malament. Sempre han d'expressar una acció finalitzada en el passat acabat, abans del dia en què s'explica. És incorrecte fer-los servir per parlar d'un fet ocorregut durant el mateix dia en què s'explica.

Incorrecte:
Aquest matí vaig anar al mercat.
Aquest any en Joan comprà molts mobles.

Correcte:
Aquest matí he anat al mercat
Aquest any en Joan ha comprat molts mobles.

.5. ERRADES D'EXPRESSIÓ AMB EL VERB HAVER-HI

En algunes ocasions, no recordem que hem d'afegir el pronom "hi" al verb.

Incorrecte
Havia molts alumnes que no portaven bata.

Correcte:
Hi havia molts alumnes que no portaven bata


També cal recordar que aquesta forma és invariable. És a dir, que no té plural.

Incorrecte:
No hi han prou catifes.
Hi havien molts alumnes.

Correcte:
No hi ha prou catifes.
Hi havia molts alumnes.


brins

Comentaris

  • Mil gràcies[Ofensiu]
    J.Lluís Cusidó i Ciuraneta | 11-04-2011 | Valoració: 10

    Sí, mil gràcies, ja que per gent com jo aquestes son lliçons de molta utilitat.
    Lluís

  • Montserrat perez perez i nuriagau,[Ofensiu]
    GrupdeSants | 26-04-2010

    Les vostres propostes són molt interessants, l'ús de les preposicions i dels verbs ser i estar sempre ens presenta dubtes. Aviat repassarem aquests aspectes.

    Gràcies pels vostres comentaris!

  • Gràcies[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 25-04-2010 | Valoració: 10

    Per mi és un relat de gran utilitat. Per estudiar-ho i aplicar-ho. Gràcies de tot cor.

  • Ben fet[Ofensiu]
    Shaudin Melgar-Foraster | 25-04-2010 | Valoració: 10

    És una bona aportació a RC, tot i no ser ben bé un relat.
    Pel que fa al punt 4, a emprar erroniament el pretèrit perifràstic en comptes del pretèrit indefinit (present d'haver i participi), la manera més fàcil de saber si es tracta del pretèrit indefinit és pensar si la frase en passat implica l'adjectiu "aquest/aquesta": "aquest matí", "aquesta setmana", "aquest any".
    Shaudin

  • Una gran aportació[Ofensiu]
    nuriagau | 25-04-2010

    L'has escrit pensant en mi? Ha, ha, ha! crec que cometo tots els errors que has anat descrivint.

    Un article de gran utilitat, Gràcies, brins.

    Es pot fer una petició?Ser o estar? perquè amb el per/per a crec que ja desisteixo.

  • doncs mira, a mi m'anirà molt bé. Com que des dels 12 anys que ja no he anat a escola m'he hagut d'espavilar tota sola i tinc moltes llacunes d'ignorància. Ben segur que seguiré els vostres missatges

    UNA PROPOSTA (potser ja està fet)

    sento dir a la gent contínuament EN en lloc d'AMB i AL:
    viu en el carrer ...
    ell va entrar en l'edifici...
    menja en cullera

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de GrupdeSants

GrupdeSants

13 Relats

46 Comentaris

52684 Lectures

Valoració de l'autor: 9.86

Biografia:
Aquest és un grup d'autors interessats en treballar les tècniques d'escriptura. Ens reunirem cada 3 o 4 setmanes i alhora penjarem a RC les propostes, exercicis i textos que generem per tal que la resta d'autors que no poden ser-hi puguin participar-hi d'alguna manera.


blog del taller de Sants