EN LA CAMBRA QUE JO DORMO, SOSTRE I QUATRE CANTONS HI HA

Un relat de: J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

L'edifici forma part d'un conjunt d'antigues cases unifamiliars construïdes en filera en un cèntric carrer de la ciutat.
L'habitació principal, amb una balconada oberta al carrer, està ubicada al pis superior d'una d'aquestes cases.
Es tracta d'una cambra amplia de sostra alt amb volta catalana, de la que suspesa del mateix centre, que alhora és el punt més alt, i llueix una gran làmpada de bronze, de llurs braços hi pengen infinitat de llàgrimes i collars de vidre net i transparent, collars entrellaçats de comptes rodons i tall octagonal que alhora sostenen desenes de fulles i petites roses de cristall tallat conjunt que adorna bellament el lampadari en el que la lluminària de les bombetes que substitueixen les llànties d'oli, fan lluir-ne esplendoroses llampades.
Antigues teles amb olis religiosos i marcs policromats decoren les parets.
El terra el cobreixen grans i belles catifes de llana que nuada a mà presenten acolorits diagrames i rams florals.
Mobles centenaris de noble fusta de noguera treballada i encerada artesanalment donen al dormitori el toc auster i l'abrigall d'una estada més agradable, còmoda, confortable i càlida.
De l'alcova crida però l'atenció el fastuós capsal del llit vestit amb dolços llençols de cotó i flonges flassades que cobertes amb edredó de seda, esperen acaronar-nos el son.
Des del balcó es pot veure el tragí neguitós que es porten unes persones grans, deixades, pobrament vestides i escassament abrigades.
El baf del nas s'enlaira fumejant en la fredor per sobra de la bufanda. Alguns dits despullats surten més enllà dels guants de llana arnada.
Carregats amb grans i gruixuts cartrons discuteixen pacíficament qui ocuparà la raconada més càlida del petit espai que compartiran durant la nit en aquella cantonada, arrecerats del fred, i sota el fanal que hi ha a quatre passes del inici d'un petit carreró que neix al carrer major, just davant del balcó que em fa de llotja.
Una gent pobre que, a diferencia de l'habitació de la casa, per sostre solament tenen el firmament i el gran voladís de les velles teulades, per làmpades els estels i el fanal del carrer.
Les dos parets que constitueixen el racó que els farà d'estada resten empastifades amb quatre gargots barroers.
Per catifes les humides llambordes del terra, per escalfar-se un petit fogonet i unes flassades brutes i ratades, per llit uns cartrons i d'abrigall la càlida escalfor dels seus companys.
A la casa i en la cambra que jo dormo, a més de càlida i confortable, sostre i quatre cantons hi ha.
A fora el temps es núvol i gelat, la borrufa comença a voleiar, mentre la gent del carrer s'ajoquen sota les flassades.

12 de desembre del 2008

Comentaris

  • Encantada![Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 14-05-2009 | Valoració: 10

    de tenir notícies teves, Lluís! M'alegro molt que t'hagis recuperat, però no deixis de cuidar-te que la salut és el més important.
    Et visito per dir-te que he gaudit molt, com sempre, amb el teu relat on les descripcions em tornen a captivar, així com el fons quan ens presentes aquests dos móns tan oposats i reals, alhora. Et felicito de tot cor i gràcies pel teu elogiós comentari.
    Rep una abraçada.
    Mercè

  • El goig és meu...[Ofensiu]
    Vicenç Ambrós i Besa | 25-01-2009 | Valoració: 10

    ... en llegir-te de tant en tant, mestre! I amb relats com aquest, la delectança per la bona literatura és indiscutible! El contrast, com ja t'han avançat les altres persones comentaristes, és un dels dos eixos vertebredors del relat; l'altre és la descripció de la cambra, una habitació especial i diferent. Un escenari acollidor emmarcat per mobiliari d'època i, probablement, moltes històries enterrades en el silenci aombrat de la llar.

    Té un cert misticisme, el relat, i les descripcions encenen la imaginació envers el que es pot haver viscut entre aquelles parets...

    Gràcies, J.Lluís, per tots els teus comentaris!!! Salut i lletres,

    V

  • Desperta, amic meu, si encara dorms a la cambra...[Ofensiu]
    Unaquimera | 11-01-2009

    Bon diumenge i feliç aniversari!

    FELIÇ 5è ANIVERSARI d'RC,
    relataire!!!


    5 aniversari RC



    Si avui és diumenge 11 del 2009, avui és el cinquè aniversari d'RC. Passa pel fòrum i descobreix com pots "enganxar" en un dia com aquest Recorda: NOMÉS AVUI! T'ho perdràs?

    Una abraçada digna de la celebració,
    Unaquimera

  • Formes de vida...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 10-01-2009 | Valoració: 10

    extremes, que ens conviden a reflexionar sobre la injusticia del món. Abundància i precarietat que, com en el cas que tant bellament descrius, vieuen diàriament l'un enfront de l'altra. He gaudit molt de les descripcions que fas, tan acurades, que permeten una visió clara dels entorns que relates (la qual cosa sempre t'he admirat)
    Una abraçada

  • Perfecte[Ofensiu]
    Naiade | 28-12-2008 | Valoració: 10

    Una critica molt ben portada. Fas unes descripcions excel·lents, és com si hagués vist casa teva.
    El rerefons de la misèria humana fa estremir, ja que cada cop s'observa més a les nostres ciutats i pobles aquestes persones que no tenen on anar, ni on refugiar-se. Aquest relat fa pensar. Que injust que és el món, i més aquets dies de Festes on tothom, més o menys gasta tan o més del que té. Que bonic que seria se tots fóssim iguals.
    Et desitjo molt Bones Festes i que no se t'acabi mai aquesta gran inspiració que tens.

    Una forta abraçada

  • Esplèndid relat[Ofensiu]
    brins | 23-12-2008 | Valoració: 10

    amb acurades descripcions i amb un fons de
    crua realitat.
    Com tots els teus relats, m´ha encantat!

    Et desitjo, J.Lluís, que passis unes Festes molt
    felices i curulles d´amor.

    Pilar

  • Una lliçó plena de Nadal[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 22-12-2008 | Valoració: 10

    Al llegirte la meva pell s'ha renovat d'humanitat. Gràcies. I agraeixo els teus comentaris. De cor a cor, un Nadal ben lluminós de dins a fora i de fora ben endins.

  • Perfecta comparança.[Ofensiu]
    JOANPG | 22-12-2008 | Valoració: 10

    Amb la inspiració d'un autèntic escriptor, sensible a les incrongruències del món que ens toca viure, fas una obra d'art.
    Que el Nadal et sigui ben feliç i l'any 2009 que a tots el relataires de bona fe ens sigui pròsper.

    Una forta encaixada angelical de JOANPG.

  • Un contrast[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 20-12-2008 | Valoració: 10

    perfectament descrit de dos mons ben diferents: un còmode i gairebé luxós amb catifes, làmpades i tapissos. L'altre, no sols amb la carència de tota comoditat sinó amb la mancança del més necessari per a viure.
    Estic encantada de tornar a llegir-te i desitjo que, el proper 2009,arribi carregat de benastrugança per a tu.
    Molt bones festes i una abraçada, Josep LLuis!

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

49 Relats

588 Comentaris

96944 Lectures

Valoració de l'autor: 9.95

Biografia:
Sabadell onze de maig del 1943
Català.
Vull gaudir el present
El passat és un record
Els records els tinc endreçats en un arxiu de la memòria, d’una memòria però que camina a l’oblit.
Lluito perquè no agafi una drecera.
Entretant per qui em vulgui llegir escric aquí, a Relats en Català, i si a més em vol comentar millor.

ELS 58 RELATS PREFERITS DELS SEUS AUTORS


ELS 43 POEMES PREFERITS DELS SEUS AUTORS

Per qui el vulgui el meu correu és: llcusido@gmail.com