ELS TRESORS DE L’ORTA DE SANT JOAN. LA TERRA ‘NOBLE’. TARRAGONA. CATALUNYA

Un relat de: Antonio Mora Vergés
Indubtablement Orta és un poble amb molt de passat, fet que li hauria de garantir un esplèndid esdevenidor si es consoliden activitats com el turisme rural, cultural i esportiu, i arrelen ; la contemplació de la natura dels Ports, l’augment d’usuaris de la via verda, i l’assistència als concerts, conferències i exposicions, que es duen a terme en el marc incomparable del convent de Sant Salvador, i la visita històrica del nucli que s’alçava a la baixa edat mitjana, i al començament de l’edat moderna, i del que m’enviava unes bellíssimes imatges el Joan Serra Saún.





A l’entorn del segle XIV, s'organitzà Orta , a partir de la plaça de l'església, que actua com a ròtula que enllaça amb tres carrers paral•lels: de Santa Anna, de Baix i de Picasso. Altres carrers transversals superen els desnivells del terreny: carrers de l'Hospital, Grades o la Cruera, és en aquest segle, durant el regnat de Pere el Cerimoniós, quan es construeixen les muralles d'Horta, que possiblement envoltaven tota aquesta zona. En aquest sector es conserven els edificis i els espais públics més emblemàtics de la població: l'església parroquial -edifici gòtic dels segles XIV-XV- les places de l'Església i de Sant Salvador, l'ajuntament i la casa de la comanda o del Delme -edificis renaixentistes del segle XVI o XVII- l'hospital, separat ja dels edificis més significatius, i moltes cases d'aspecte senyorial fetes amb carreus de pedra picada i elements de pedra treballada: portals adovellats, ràfecs, llindes de finestres, porxos.





Picasso va tenir amb l’Orta de Sant Joan, dues relacions breus però intenses, en el sentit que el captivarien fins al punt de traslladar l’experiència a la seva obra; la primera, convalescent, a partir de l’estiu de 1898, invitat pel seu amic Manuel Pallarès i Grau , estada que es va perllongar fins el febrer de 1899, i la segona durant el període de maig-agost del 1909, en companyia de Fernande Olivier.



Ens agradarà rebre les vostres aportacions a l’email coneixercatalunya@gmail.com

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6907 Relats

1200 Comentaris

5406875 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com