Els sentits

Un relat de: J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

--Sento cantar les caderneres, però no puc veure el bonic color del seu plomatge.
**Des del silenci, veig les caderneres voletejar pels arbres fent-se el niu.
--Per l'aroma del vent sé que els camps ja estan florits.
**Puc contemplar davant nostre uns preciosos camps clafits de flors multicolors.
--Des de la foscor, escolto la fressa de les fulles mogudes pel ventijol que puja del barranc impregnat d'olor d'herba fresca.
**Acompanyat pel silenci més absolut contemplo com el verd impecable del prat cobreix el fons de la fresca vall.
--Des de la ceguesa, sento el plor i les estrebades d'un gos lligat alhora que de lluny m'arriba el bordar enamorat de la gossa en zel, que imagino tancada en un estable.
**Puc veure però no escoltar, com un gos lligat salta i estira esverat el lligam que l'empresona alhora que mira atentament un cobert llunya.
--Sento el brunzi de les abelles però mai veure un eixam ni el seu buc.
**Veig com un eixam de milers d'abelles entren i surten de l'arna però mai sentiré el seu brunzi.
--Sento la fina carícia i la tendra veu de l'amor, però mai li veure la cara.
**Veig com el meu amor m'acaricia amb tendresa però mai escoltaré la seva veu.
--La foscor dels meus ulls no em permeten gaudir de la bellesa primaveral.
**El silenci del meu oïda no em permet escoltar el concert primaveral.

--Assegut vora el mar escolto la seva remor, noto en la pell els frescos esquitxos de l'aigua i pel seu brogir, sé quan es produeix l'ona que arribarà a mullar-me els peus; tot seguit gaudiré de l'aigua fresca acariciant-me les cames i escoltaré la fressa que fa mentre s'enfila sorra amunt, sentiré després com xuclada pel mar l'aigua recula, però no conec el mar.
Escolto els crits dels infants quan l'embranzida del mar s'endu els seus castells.
Sento com l'escalfo del sol em crema la pell.
Visc la vida processat el so, doncs les tenebres dels meus ulls neguen mostrar-me tanta bellesa.

**Assegut en la platja, observo com de cada ona salten milers de gotes i com l'aigua fresca, transparent i tot banyant-me els peus s'enfila sorra amunt; veig llavors com retorna al mar arrossegant un núvol d'espuma i sorra, però no conec la seva remor.
Joiós contemplo com uns infants enfadats alcen els braços i com d'altres, enrabiats, llencen els seus fòtils enlaire quan l'embranzida del mar desfà els seus castells.
Veig com la gent nua es bronzeja estesa al sol.
Però el meu oïda sols pot copsar el soroll del silenci absolut, ni agut, ni greu, sols persistent.

Jo, benvolguts companys, sóc l'agraciat posseïdor dels sentits que us manquen, malgrat això no he sabut apreciar, i menys dissociar, el que veig o miro del que escolto o sento

20 de juny del 2008

Comentaris

  • En rebre el teu comentari...[Ofensiu]
    brins | 15-05-2009 | Valoració: 10

    he tingut una gran alegria. Feia bastants dies que no m´escrivies i no sabia per quin motiu no publicaves nous relats. Sento que fos per motius de salut i espero que ja t´hagis recuperat totalment. El bon temps i RC segur que t´ajudaran a sentir-te ben fort.

    Encara no havia llegit aquesta prosa poètica, i m´ha encisat com tot el que escrius. Fas un bell cant als sentits i al goig de poder gaudir-los.

    Rep una molt càlida abraçada,

    Pilar

  • Bon dia[Ofensiu]
    ESTEL | 11-01-2009

    FELIÇ 5è ANIVERSARI d'RC,
    relataire!!!


    5 aniversari RC



    Si avui és diumenge 11 del 2009, avui és el cinquè aniversari d'RC. Passa pel fòrum i descobreix com pots "enganxar" en un dia com aquest Recorda: NOMÉS AVUI! T'ho perdràs?

  • ... olfacte i tacte[Ofensiu]
    evivol | 18-10-2008 | Valoració: 10

    M'ha agradat moltíssimaquesta reflexió escrita en prosa poètica.

    De tot el text em quedo amb aquestes paraules:

    "Jo, benvolguts companys, sóc l'agraciat posseïdor dels sentits que us manquen, malgrat això no he sabut apreciar, i menys dissociar, el que veig o miro del que escolto o sento"

    Els sentits que comparteixen ambdues perspectives són l'olfacte i el tacte. Dos sentits força oblidats per les persones que vivim a la ciutat.

    Et seguiré llegint.

  • Sensibilitat...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 08-10-2008 | Valoració: 10

    en estat pur. Crec que només així es pot arribar a experimentar i explicar després les sensacions que es desperten quan manca algun sentit i se'n desenvolupen d'altres. Ho descrius tant intensament que fins i tot ens facilites que poguem apropar-nos, ni que sigui una mica, a la vivència que descrius tant magníficament. Des del meu punt de vista, un relat magnífic, J. Lluís.
    Una abraçada

  • Entendridor relat.[Ofensiu]
    JOANPG | 08-10-2008 | Valoració: 10

    És un relat encisador i ple de sentiment i poesia.
    Saps ficar-te dins els personatges com si fossis tu
    mateix el que viu aquests moments tant tendres.
    El felicito de veritat.
    Veig que has baixat de la llista, i jo també.
    Això no ens ha d'importar gens ni mica.
    El veritablement important és que gaudim
    escrivint, llegint i comentant els autors que ens
    envolten i fruir de la veritable literatura.

    Una forta encaixada de JOANPG.

  • Per celebrar el meu relat núm. 350[Ofensiu]
    deòmises | 25-09-2008

    ARQUITECTURA VERBAL













    C
    E U
    R

    assenyalant l'inici de la balaustrada

    A


    (Descens per la mirada de l'ànima policromada






    N

    Edifici dels somnis


    La veu del temps ressona


    En l'Arc de Sant Martí


    De les seves parets

    Construeix els murs


    De la il·lusió


    Amb noves resquícies


    Plenes d'utopia

    T


    a la recerca dels ulls profètics del geni, els





    O

    N

    I

    G


    ulls que imaginen els somnis i els tornen reals





    A

    U

    D

    Í


    les utopies carregades de dificultat capten l'atenció








    La trencadissa


    Serveix per a la forma


    De les idees








    C
    A


    S
    A







    B
    A
    T



    L
    L
    Ó





    Neix en el vidre


    La inspiració lúcida


    Pedres del geni





    de l'argila i s'endinsen pels túnels laberíntics





    Riu del silenci


    L'aigua profunda


    Esdevé pedra


    Torrent del geni

    Existir per a que l'obra dins teu vagi creixent,


    Escoltar-la, estimar-la, deixant-se endur per ella.


    Potser regeix la vida amb dolor i sofriment


    -El turment necessari per a que sigui bella- ?

    Dóna'm els mots


    Buits del silenci


    Seran els murs


    De la celístia


    de la febril creació refusant tots els límits)


    43















    O


    N

    Engendra la llum


    En les teves mans


    Després de la mort,


    La glòria segueix

    C


    O

    M

    E

    N

    Ç

    A

    La gota


    De la rosada


    En clara


    Harmonia

    E

    L

    mot


    llum


    cos


    veu

    S

    O

    M

    N

    I

    La bellesa


    És teva:


    Parets


    D'ombra clara

    D

    E

    La vida de fum


    En el descans


    Del teu record


    El geni pateix

    L

    '

    H

    O

    M

    E

    ?


    Arran de terra, l'admiració en les boques obertes de qui el descobreix



    d.

  • Sentit i sensibilitat[Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 11-07-2008 | Valoració: 10

    al més alt nivell literari.
    He llegit el teu relat tres vegades no pas per manca de comprensió, sinó per gaudir de les teves paraules tan ben dibuixades. Per a mi és com si hagués contemplat un quadre d'aquells que no et canses de contemplar.
    M´alegro que passessis una estona agradable llegint-me. Els relataires ens fem uns regals mutus
    que no tenen preu.
    Encantada de saludar-te.
    Mercè.

  • Sentir els sentits[Ofensiu]
    Nubada | 10-07-2008

    És veritat que els que els agraciats posseïdors dels cinc sentits no sabem apreciar "el que veiem o mirem del que escoltem o sentim". De fet, no podem , precisament perqùè no ens manca cap sentit que ens ajudi a desenvolupar-ne un altre, però sí que podem, com tu, intentar imaginar-nos aquestes sensacions.
    Tinc dos amics cecs, i una companya de feina sorda, i trobo impressionant el que arriben a percebre amb els altres sentits.
    El teu escrit ens fa conscients que hem de gaudir i aprofitar el que tenim, i que més sovint ens hauríem de posar a la pell dels altres.

  • Company,[Ofensiu]
    Vicenç Ambrós i Besa | 07-07-2008 | Valoració: 10

    o hauria de dir mestre? Quin relat més ben enfocat! Dues maneres ben diferents d'expressar les sensacions de la vida diària, i has sabut posar-te a la pell de cadascun dels personatges. La meva enhorabona pel relat, per la conclusió, ben certa, i pel llenguatge planer i distès que fas servir, idoni per copsar tot el relat des de la primera a l'última frase!

    No sé pas si és cert això de la perfecció en la mètrica que m'has indicat al poema Microcosmos, però el que sí es cert és que Els sentits és un relat magníficament literari, permanentment d'actualitat i profundament reflexiu. Ens aboques la visió polièdrica des d'uns angles que nosaltres, les personques que gaudim dels cinc sentits, no tenim tan desenvolupats com les persones que s'han vist privades d'algun dels sentits.

    Salut i lletres, J. Lluís, i gràcies pels teus comentaris!!!

    V.

  • Envians relats teus a : tribuna@guimera.info[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 02-07-2008 | Valoració: 10

    Hola;

    Els de www.guimera.info tenim una llarga trajectòria com "editors".

    Ara la pàginas tècnicament està al primer nivell mundial.

    Ens agradarà publicar històries teves, amb o sense imatges.

    Envia-ho a tribuna@guimera.info

    Com un arxiu de word annex a l'email.

    Abans però dona una ullada a www.guimera.info

    Una salutació molt cordial.

    Antonio Mora Vergés

  • M'agradaria[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 26-06-2008 | Valoració: 10

    trobar un epítet diferent, que m'ajudés a fer-te saber tot el que penso dels teus relats, però , de moment, et diré que aquest es delicat, profund, exquisit, senzillament deliciós.
    De tot cor gràcies per escriure.

  • la teva sensibilitat[Ofensiu]
    ANEROL | 25-06-2008 | Valoració: 10

    i la teva experiència i saviesa és ben pales en aquest relat

  • Aliats[Ofensiu]
    SensExamens | 25-06-2008 | Valoració: 10

    Torno a ser jo.M'agradaria fer un comentari una mica més currat, però encara no sé, em vaig fixant com ho feu, és el segon dia que entro.

    Em sembla un relat per fer valorar el que tenim, parlant del que no tenen alguns.
    Sempre és una bona lliçó.
    Molt de gust, d 9!!
    Manel

  • Els sentits...aquests grans desconeguts!!![Ofensiu]
    DANA | 25-06-2008 | Valoració: 10

    REalment encisador el teu relat! La seva lectura captiva i et submergeix, sense voler-ho, dins d'aquest etern, desconegut i mal valorat món dels sentits.
    Felicitats!!!
    Dana

  • Quanta raó![Ofensiu]
    bocidecel | 25-06-2008 | Valoració: 10

    Gràcies per aquest esclat de bellesa descrita i dissociada a través dels sentits de l'oida i la vista!

    És cert que els que podem sentir i veure no valorem, no aprofitem, no assaborim el tresor que tenim. Les nostres limitacions ens ensenyen la vàlua real del que som, del que tenim o podem fer encara. És una llàstima no descobrir-ho abans.

    Una abraçada.

  • Molt bé.[Ofensiu]
    Ullsblaus1 | 25-06-2008 | Valoració: 10


    Els sentits són el brot de vida, sense nas no podriem olorar, sense orelles no podriem escoltar, sense ulls no podriem veure, sense boca no sentiriem el gust i sense tacte no podriem tocar res.

    Com molt bé has expressat en el relat, no li donem importància als sentits fins quetrobem a faltar algun.

    Et seguiré llegint, escrius diferent als altres. Gràcies he gaudit molt.

    Un salut d'ullsblaus1

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

49 Relats

588 Comentaris

97165 Lectures

Valoració de l'autor: 9.95

Biografia:
Sabadell onze de maig del 1943
Català.
Vull gaudir el present
El passat és un record
Els records els tinc endreçats en un arxiu de la memòria, d’una memòria però que camina a l’oblit.
Lluito perquè no agafi una drecera.
Entretant per qui em vulgui llegir escric aquí, a Relats en Català, i si a més em vol comentar millor.

ELS 58 RELATS PREFERITS DELS SEUS AUTORS


ELS 43 POEMES PREFERITS DELS SEUS AUTORS

Per qui el vulgui el meu correu és: llcusido@gmail.com