Els estils de comunicació (reflexions opinables)

Un relat de: Joan G. Pons
Som éssers comunicatius. Tant a nivell de parella, grup familiar, grup o colla d’amics, altres col•lectius.

Sense marcar cap posició doctrinal, describeixo unes quantes formes de comunicació habituals i que animen a una certa revisió o consideració.

• La Comunicació-Diàleg. Parlo i Escolto. Participo d’un intercanvi enriquidor.
• La Comunicació Aplanadora. Tot el que dic i comunico és. Una comunicació prepotent, aixafadora. No connecta.
• La Comunicació Escoltadora. Comunico i escolto preferentment les aportacions del que he comunicat. No és tant important el que dic, sinó la reacció de la persona o de les persones que reben el missatge curt i concret.
• La Comunicació absoluta. Jo dic i punt. Semblant a la comunicació aplanadora. La veritat comunicativa que transmeto no dona opció ni revisió. No invita a la participació.
• La Comunicació passiva. Llegeixo un text, a vegades massa llarga. La resposta del que escolta és silenci i bellugar-se a la cadira amb ganes de marxar.
• La Comunicació participativa. Un estil de comunicació ideal. Exposes i suggereixes. Provoques una certa complicitat de l’altre o del grup. El missatge interessa i enganxa. Diàleg enriquidor i estimulant.

Em sembla adient i molt relacionat en les accions de comunicació el fenomen de la “interrupció”. És un tall.

Unes idees:

Al voltant d’interrompre...

Algú ha trucat. He obert la porta de casa i he trobat somrient, com sols ell sap fer-ho, el meu bon amic el Follet.

- Hola
- Hola, Joan
- No t’esperava.
- Estàs molt pensatiu i he vingut, almenys perquè sentis, almenys, companyia vestida de silenci.
- Doncs mira estic capficat amb el tema de la comunicació i les mancances de diàleg.
- Quines mancances ?
- Les d’interrupció.
- Explica’t.
- Parlo amb una persona.... i abans d’acabar el que vull explicar, em talla i m’explica la seva història, que pot semblar que hi té relació... però jo no he decidit que en tingui.
- Ho dibuixes com una usurpació.
- Sí.
- T’explico unes idees que em fan mal....
• Usurpació del temps de comunicació.
• Trenca el missatge de la persona que vol comunicar.
• Precipita el meu pensament-opinió, esquinçant el que es rep de l’altre.
• Trepitja un dret.
• Absència del desconnectar.
• Absència de “no saber escoltar”.
• Un robatori de la paraula comunicativa de l’altre.
• Prioritzar el meu sobre el teu.
• Manca d’interès.
• Manca de valoració del que transmet l’altre.
• Absolutisme precipitat de les meves opinions.
• Manca de valoració de l’impacta d’un diàleg positiu d’intercanvi i d’enriquiment.

- No opino.
- Gràcies.

-----------------------------------------------------------------------------------------


Comentaris

  • és difícil el tema joan...[Ofensiu]
    joandemataro | 03-01-2012 | Valoració: 10

    hi ha persones amb les quals no hi ha comunicació, un ho nota de seguida... i d'altres amb les quals hi ha una sensació de connexió, que no vol dir coincidir en tot...
    el tema de la interrupció sí que coincideixo amb tu, quan en una conversa la gent es trepitja i s'interrromp es perd la comunicació, es talla.

    salut joan !
    j.