El que hem dit

Un relat de: franz appa

El que hem dit,
acerades paraules de retret,
burletes mots de descrèdit,
irònics comentaris descuidats,
superficials judicis sense parar esment
en el dany que causàvem.
Els gestos que hem fet,
arrufant les celles amb obstinació,
plegant mans amb gasiveria,
negant l'abraçada a l'amic
i la mà a l'enemic.
Tot el que ha quedat suspès
pendent del nostre cap adolorit,
ens ha d'enfonsar una mica més
l'esquena en la terra esquerpa.
I el que no hem dit
és que cada víctima de l'odi
i cada victimari destrossat
per la seva pròpia bomba
ens fa morir una mica també.
I així ens traïm,
i així, decandits, morim.

Comentaris

  • I també per omissió[Ofensiu]
    nuriagau | 20-06-2011

    Un cop descobreixes un autor que t’agrada, et ve de gust llegir els textos que va publicar des dels seus inicis. Això és el que m’ha passat i m’ha cridat l’atenció el títol d’aquest.

    Un poema que, amb força, expressa un sentiment de culpabilitat per allò que hem dit o fet a d’altres que els ha ferit. I com molt bé apuntes, allò que no hem dit. Aquelles paraules agradables, aquell “t’estimo” a qui estimes, aquella denúncia davant d’una injustícia...

    Ens seguirem llegint,

    Núria

  • 5è aniversari!!![Ofensiu]
    Ullsblaus1 | 11-01-2009 | Valoració: 10

    FELIÇ 5è ANIVERSARI d'RC,
    relataire!!!


    5 aniversari RC



    Si avui és diumenge 11 del 2009, avui és el cinquè aniversari d'RC. Passa pel fòrum i descobreix com pots "enganxar" en un dia com aquest Recorda: NOMÉS AVUI! T'ho perdràs?

  • El que m'has dit[Ofensiu]
    Queca | 30-10-2008

    Gràcies. Sempre que algú amb un talent més que remarcable i demostrat em comenta i no només això, sinó que a més m'afalaga, no sé... No puc evitar pensar que no m'ho mereixo...
    Però Franz Appa no és només un, oi?

    Així, sigui qui sigui, gràcies, de tot cor.

  • Contundent...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 24-04-2008 | Valoració: 10

    i savies les paraules que composen tot el poema. La naturalesa de l'ésser humà sembla força abocada a aquest fer mal sense ni adonar-se'n o fugint sempre de la possibilitat d'esmenar els errors comesos. Coincideixo amb tu en que probablement hi hauria d'`haver al menys consciència tant d'allò que em dit o fet incorrectament com d'allò que no hauriem d'haver silenciat.
    Una abraçada

  • Clarividència[Ofensiu]
    Mistela | 15-04-2008

    És el que mostra cada idea d'aquest poema: quantes vegades fem mal amb una mirada de menyspreu? Quines conseqüències poden tenir el negar suport a qui necessita rebre'l? A quin pret arribarem si ens carreguem de ressentiment? Què s'amaga darrera la facilitat amb la que eludim la responsabilitat de la infelicitat que poden provocar les nostres paraules, els nostres gestos, el que no diem o el que no fem?

    Bonica manera de fer-nos tocar de peus a terra i mirar-nos el melic, que no és tan rodó i bonic com ens podem arribar a pensar.

  • Parlant[Ofensiu]
    megane | 08-01-2008

    El que hem dit, el que hem escrit, tot són paraules.
    Gràcies per les teves. En els poemes que he llegit. En els comentaris que has escrit.
    m

  • Contundent[Ofensiu]
    Antoni Casals i Pascual | 07-11-2007 | Valoració: 10

    El que hem dit, el que hem fet. Però també el que no hem fet i el que no hem dit.
    Trobo molt encertat el ritme creixent del poema, sense concessions. I la contundència del seu contingut.

  • Paraules i actituds[Ofensiu]
    Unaquimera | 23-10-2007

    El que hem dit... i també el que hem callat!
    Els gestos que hem fet, i aquells que ens hem estalviat per evitar la presa de posició ( o per aconseguir una possessió! ), el desgast emocional que suposa imvolucrar-se, la recança que fa obrir la nostra intimitat, descuidar el nostre confort, trencar la nostra indiferència que ens salva de tants sotracs, ... tot i cadascun d'aquests moviments i les seves absències va dibuixat un perfil.

    Uns versos categòrics, un missatge concloent. Qui se senti cridat... que actuï o es tapi ven fort les orelles!

    Definitivament, avui envio una abraçada gran,
    Unaquimera

  • gypsy | 13-10-2007 | Valoració: 10

    quina brutalitat més certa.
    M'agrada la contundència reveladora de la crueltat que els humans som capaços d'exercir.
    El que hem dit, sí, el que han dit, el que diran i així la roda com un cercle inesgotable.

    Un poema amb una bellesa crua i forta, que no deixa indiferent.

    Una abraçada.

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de franz appa

franz appa

150 Relats

933 Comentaris

168364 Lectures

Valoració de l'autor: 9.90

Biografia:

Franz Appa és membre del Col·lectiu d'Antiartistes, que agrupa diversos autors compromesos amb l'art no professional.
Podeu saber-ne més al bloc antiartistes

Una part de les narracions publicades a RC, estan sent compilades i ampliades al web Històries de Tavanne , un projecte narratiu dinàmic i en evolució constant.

El Col·lectiu ha publicat també un manifest. . El podeu llegir complet a manifest antiart
Heus aquí un extracte:

(...) l'art i l'artista que proposem hauria de desprendre's de la professionalització i del reclam dels intermediaris que valorin i pregonin el seu art. En el domini de la utopia, es tractaria de pensar un món on cadascú podria obtenir les seves necessitats de subsistència pel sol fet de la seva existència, i per tant s'alliberés de la necessitat de guanyar-se el dret a la pròpia existència. En un món de la utopia marxista, doncs, no caldrien reconeixements ni professionals de l'art, ja que la dedicació sense retribució seria factible.
En l'actual món globalitzat, queden espais per a la creació artística no mercantil? Queda una possibilitat de democràcia a l'art -un art on la majoria creï i l'artista sigui un igual entre iguals? La sospita és que cada cop hi ha d'haver més marges i racons on la força del mercat es fracturi i concedeixi camp a l'autèntica creació. L'evolució de les tecnologies de la comunicació -només cal pensar en internet, en efecte-, però també el cansament i avorriment de la massa davant el producte artístic que emergeix avui del mercat, fan pensar que no estem desbarrant sobre un horitzó hipotètic però irrealitzable. Més aviat ens fa pensar que estem apuntant al que hi ha de més fecund ja en el nostre immediat entorn.
En definitiva, estem proposant un art:
-No professional, és a dir, creat per artistes que no en facin de la venda del seu producte el seu principal mitjà de subsistència
-Centrat en un medi d'intercanvi lliure de productes, fonamentalment gratuït, o en tot cas no dominat per intermediaris professionals del comerç
-Democràtic, és a dir, creat per una majoria envers una majoria.

Correu a: antiartistes@gmail.com