El nas i el dit

Un relat de: Josep Maria Basté Framis
Sembla tan fàcil tocar-se la punta del nas amb el dit!
Sembla tan fàcil!
Però la primera vegada que no l’encertes, veus que no, que allò només és un exemple de tota la teva vida mig ofegada per la malaltia... res no és tan fàcil. No hi ha res fàcil.
Així i tot, molts et segueixen tractant com si no passés res, com si les teves facultats no haguessin minvat en absolut. I t’exigeixen coherència, honestedat i treball. Sobretot les exigeix qui, sa però insensible, aquestes virtuts les practica ben poc. Perquè honestedat sí, tota i sempre, per això el malalt no amaga la seva incapacitat ni la seva dificultat per realitzar tasques ben senzilles, i també per això intenta ser coherent en tot el que fa i el que diu... encara que és incapaç de realitzar un treball com el dels qui estan sans.
Però aquests segueixen sense entendre als malalts, com els joves no entenen que el temps sigui finit, perquè no es tracta de saber-ho, es tracta d’entendre-ho. Et fan esperar, quan tu ja no en tens gaire, de temps, per esperar. “No passa res”, et diuen, “ningú no et fa mal” i tot es redueix a consells d’anar a la teva, de “passar” de tot i de tothom, de fer un exercici d’egoisme. I si no el vols fer aquest exercici, si no vols embrutir el món amb més egoisme, és per això que el malestar és només culpa teva! Fins i tot, qui te paraules boniques, sembla admetre que el món nou es forja només amb egoisme i insensibilitat. La insensibilitat a vegades fa més mal que la malaltia.
Per això, a vegades, els qui estan sans, imposen esperes doloroses sense adonar-se, i et fan arribar a dubtar de si demanes molt, quan, en realitat, només demanes una mica de sensibilitat. De fet, a vegades, sembla que no s’adonin de res... perquè mentre el temps passa, sembla que no saben que tu segueixes amb la teva malaltia, que no s’atura, i que segueix creixent també el sentiment agre que ella et produeix. I tot això, a més, mentre tu lluites contra aquestes limitacions que creixen. Mentre intentes conviure amb aquest sentiment el més dignament possible.
Sí, ben pocs entenen què passa de veritat quan no encertes el nas amb el dit.

Comentaris

  • finance assignment uk[Ofensiu]
    Conyjohn | 11-01-2023

    ho have cheap rates but their quality is also very cheap I am a student and I am use to take help from the different websites which are working in the United Kingdom last time I take finance assignment uk

  • masters essay writing services[Ofensiu]
    michaelpantoja | 15-04-2020

    First - and generally self-evident - is the way that you can utilize individual pronouns, for example, "I," "me," "we," and so forth. In spite of the fact that these pronouns shouldn't be utilized most proper expositions, it is normal that you will utilize them to relate your own understanding. describes it

  • billie eilish nude[Ofensiu]
    okdiopornmind | 09-04-2020 | Valoració: 10


    There is trust. Recuperation is conceivable. Addicts scarcely ever can do this by itself however and ordinarily, mediation is the most ideal approach to bring a positive change. Determination isn't sufficient shockingly particularly in the event that you have had mishaps previously. billie eilish nude The assistance and backing of those around addicts is vital for long haul results. Some tips to begin the way to recuperate

  • Good post[Ofensiu]
    itsmonika | 21-03-2020

    I never thought this could happen like this. Thinking this way is not enough for everyone. Many people are required ​PhD dissertation writing services from most qualified writers. However, there are some people like you are serving people by providing brilliant writings.

  • archery[Ofensiu]
    archeryedge | 11-03-2020

    Archery is an interesting sport. It can be amusing and pleasant whilst a person put his heart into this hobby.archery has distinct potential. It is likewise called flight archery, clout archery, fight archery and more. In truth, extra practice in archery is the primary purpose why a certain archer can be well known. Top secrets on the way to shoot higher in archery are subsequent.

  • onlinecasino[Ofensiu]
    onlinecasino | 11-02-2020

    Online casinos aren't simply famous for offering remarkable playing and betting video games, they also provide the gamers to experience the comforts of their domestic and play palms at the virtual casinos.http://starscasino.blog.shinobi.jp/%E6%9C%AA%E9%81%B8%E6%8A%9E/%E6%97%A5%E6%9C%AC%E3%81%AE%E3%83%9D%E3%83%BC%E3%82%AB%E3%83%BC

  • Graco Breaze Click Connect review[Ofensiu]
    jhonwick007 | 14-10-2019

    I extremely appreciate you for imparting such sort of information to us, Please keep offering such kind of decent content! Graco Breaze Click Connect review

  • nursing assignment writers[Ofensiu]
    davidfre | 22-07-2019 | Valoració: 9

    We, at Pro Assignment, have nursing assignment writers who will help you get the grades you want with heir great writing skills and style. You need to keep in touch with the writer during the writing process. If you don’t like anything or want any modifications, then you can ask them to do that for you. So, why wait- get our assistance today!

  • Excel.lent: [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 30-05-2019 | Valoració: 10

    Vaja, entendre als malalts! Doncs cal saber que primer és l'acció de ser humà i després el valor de la malaltia.
    Està primer el nas i després el dit i si no aconseguim aplegar amb ell, què farem!
    Molt bon relat i molt interessant, Josep Maria.
    Una salutació.
    Perla de vellut

  • profundament sensible[Ofensiu]
    Espurnes | 05-01-2019 | Valoració: 10

    Josep Maria hauriem de recuperar la capacitat de fer-nos sensibles davant l'entorn que pateix, sense enganxar-nos en el patiment, pero si amb la comprensio que dóna la sensbilitat d'una ànima gran. Gràcies per aquest relat profund és com un bàlsam per les ferides de la humanitat

  • Gràcies[Ofensiu]

    Gràcies Aleix, per aquesta lectura tan positiva.... tens raó, i el teu avi també la tenia, és clar, encara que a vegades és difícil tot plegat!!!

  • El meu avi...[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 31-10-2018 | Valoració: 10

    El meu avi era metge, d'aquells d'abans i sempre deia que el primer que s'havia de fer amb el malalt era apropar-s'hi, donar-li escalfor humana; després ja vindrien les cures. Crec que el teu relat va en aquesta dirección. I me n'alegro. Una forta abraçada.

    Aleix

Valoració mitja: 9.57

l´Autor

Foto de perfil de Josep Maria Basté Framis

Josep Maria Basté Framis

24 Relats

112 Comentaris

21566 Lectures

Valoració de l'autor: 9.63

Biografia:
Hola!

Sóc el Josep Maria, vaig nèixer el juliol de 1964 al barri de Sant Andreu, a Barcelona, on visc actualment. Llicenciat en dret i en filosofia.

Després de llegir molt, fa una mica més de tres anys, quan en vaig fer 50, em va semblar que potser també jo tenia alguna cosa per dir. He publicat des d'aquell moment alguns llibres:"Finestres d'eternitat" (2014), "Amb els ulls oberts" (2015), "El temps espiral" (2017), "La vida entre línies" (2017) i "Instint de vida" (2017) (que també ha aparegut en castellà).

A finals del 2018 m'han publicat el llibret "Viure a la intempèrie", que també recull alguns dels meus relats que hi ha en aquesta pàgina (i molt més). I avui (5 de febrer 19) ha aparegut un nou llibre (mes aviat llibret també). És ben cert que el cor sempre té nous colors i territoris que esperen ser descoberts. Es titula "Història d'una llàgrima" (Pagès Editors).

Moltes gràcies!

Aqui em podeu trobar a la vostra disposició, de veritat: jbastef@uoc.edu