El meu català

Un relat de: Marc Freixas

Sóc aquí per dir-te que el meu català no està fet per anar a cap guerra...

perquè malauradament, ja la van patir a les seves carns tots els nostres antecessors,
i encara ara, avui, podriem dir que la patim d'una manera psicològica diria jo.

Però deixeu-me que us digui el meu català amb tendresa;
deixeu-me que us apropi els mots d'una parla que em deixa ser qui sóc,
i que em deixa escriure plàcidament al meu aire, tot el què em vé de gust escriure...

i no penseu amb un futur massa negre,
on no hi ha cap llum encès que us il·lumini de ple a la cara;
penseu que vosaltres sóu els principals partíceps d'una llengua encisadora,
i que l'esperança que ens pertoca, s'encarregarà conjuntament amb el nostre suport, de posar-la al lloc que es mereix.

Perquè el meu català camina ben ferm de Fraga a Mahó, i de Salses a Guardamar;
perquè quan arribis de lluny als Països Catalans,
recorda que tinc una parla que em deixa ser qui sóc...

però recorda sobretot :

que sóc aquí per dir-te que el meu català no està fet per anar a cap guerra.

Comentaris

  • No hem d'anar a la guerra, però ens convé lluitar[Ofensiu]
    Libertas | 03-12-2006 | Valoració: 8


    Si no volem que es perdi aquesta llengua nostra ( que serà el que passarà si no ens posem les piles però ja ), em de lluitar contra l'altra llengua que tenim en els nostres territoris. No vindran ni els francesos, ni els italians, ni els xinesos a defensar-nos-la! Qui ho ha de fer sinó????? Es que sembla mentida. I llavors hi ha gent que té la barra de dir que defensa aferradament el català mentre que en qualsevol situació en que se li posa el castellà pels morros no reclamà el català (tot i que en té el dret, o sinó, que consulti la llei).

    Paro perquè m'encenc.

    Bé, m'ha agradat el relat amic.

    Libertas

  • Escrits que val la pena llegir.[Ofensiu]
    Angelina Vilella Ros | 03-12-2006 | Valoració: 10

    Aquest comentari ha estat fet de cop sense pensar-ho, són paraules que surten de l´ànima i ho reflecteixes.
    Hi ha un escrit que diu "Catalunya no és la millor terra, però és la teva!"
    Continues escrivint molt bé. Endavant!
    (orchid)

  • "que sóc aquí per dir-te que el meu català no està fet per anar a cap guerra"... pero tampoc per deixar-nos prndre el pèl, no?

    M'ha agradat molt, segueix així i

    no t'aturis

    Juseph

  • Tens...[Ofensiu]
    ESPIRAL | 19-07-2006 | Valoració: 10

    tanta raó. Siguem catalans, però sense violència, només amb el desig de lluita d'un poble, d'un pais, que vol preservar per la via del diàleg, els seus orígens, la seva llengua...siguen catalans, per fer nostra i de tots aquesta veu que ens identifica.
    Molt ben espressat el sentiment. 1abraçada. ESPIRAL.

  • M'emociona.[Ofensiu]
    esther73 | 30-03-2006 | Valoració: 10

    M'ha emocionat molt el relat i els comentaris de tots. Em sembla que el català és una llengüa preciosa i que Catalunya és el país més macu del món. Em sento orgullosa d'haver nascut aqui! El meu pare (que és d'Almeria) quan parla de Catalunya "se li cau la baba" i sempre diu que Catalunya és com un pinya, unida i forta. Visca la llengüa catalana i Visca Catalunya!.

  • En som més dels que es pensen...[Ofensiu]
    Angelina Vilella Ros | 24-02-2006 | Valoració: 10

    Diuen que la natura ja es cuida de tan en tan de desgranar bones llavors, sort en tenim d´això, disseminen. Crec que tu ets una d´elles, de les millors.

    (orchid)

  • Destacat com el que sentim....[Ofensiu]
    angie | 28-12-2005

    al llegir-te, Marc.
    La llengua és nostra i res podrà fer que deixi de ser-ho.
    Un relat tendre i d'estimació pel vehicle que ens fa dialogar, fer amics, discutir, escriure i conèixer-te.
    Crec que el català és la llengua a la que més poemes se li han escrit. Per qué serà?

    Una abraçada,

    angie

  • Com diu Martí i Pol....[Ofensiu]
    AtzaVaRa | 26-01-2005

    ".........Tenim a penes
    el que tenim i prou: l'espai d'història
    concreta que ens pertoca i un minúscul
    territori per viure-la. Posem-nos
    dempeus altra vegada i que se senti
    la veu de tots, solemnement i clara.
    Cridem qui som i que tothom ho escolti.
    I, en cabat, que cadascú es vesteixi
    com bonament li plagui, i via fora,
    que tot està per fer i tot és possible."

    Crec que tens tota la raó: som nosaltres els que tenim el futur de la nostra llengua a les mans, i no hem de perdre mai l'esperança....perquè tot és possible.

    Una abraçada ben forta,
    AtzaVaRa

  • Si estem aquí[Ofensiu]
    David Gómez Simó | 12-12-2004 | Valoració: 10

    escrivin en català, quan podriem fer-ho en un altre idioma, es sense dubte per que ens importa molt, dons el que duiem dintre parla millor, crea millor, amb la veu dels nostres avantpassats.
    No hi ha dubte que qualsevol guerra armada es absurda i innecesaria, però sí em de fer la guerra amb les idees i les paraules a tot allò que ens molesta, dons quan parlem amb els altres aprenem a ser millor i a respectar i que ens respectin. Es aquesta la guerra que em de fer sense pors.

  • CATALANS/ES!![Ofensiu]
    mistika | 08-12-2004 | Valoració: 10

    hola Marc! i hola a tothom!
    si senyor m'ha encantat aquest relat!
    ja era hora de que algú posi les cartes sobre la taula....catalans i catalanes ens hem d'unir i fer pinya! i com diu en la mva fotu de la biografia:
    Utilitzeu la llengua.....perquè si no parlem amb català nosaltres qui ho farà?¿
    Enhorabona!!
    Mistika

  • Estimem la llengua[Ofensiu]
    Somnikat7 | 01-12-2004 | Valoració: 9

    No hem d'oblidar mai que aquesta és la nostra llengua i la hem de defensar com si fos la nostre propia pell...

    No podem abandonar-la, no podem amagar-la, no podem menysprear-la, no podem perdre-la....

    No amb la guerra aconsegurem que sigui reconeguda, però si units podem fer-la forta, perquè si no ens unim, com a catalans i com a defensors que som de la nostra terra, no podrem ajudar-la ...

    Perdó per aquest discurset, però he trobat adient dir algunes coses que suposo que tots ja sabeu....

    Merci Marc per unir-te una vegada més a valorar amb tes sinceres paraules el català.
    Quin altre idioma podría sinó definir els nostres sentiments?!

    Felicitats a tots i a vera si us llegiu el meu poema, merci.

    Nina

  • Fantàstic[Ofensiu]
    Linkinpark | 28-11-2004 | Valoració: 10

    molt bo, inmillorable. M'alegro molt d'haver-lo llegit. És molt emocionant. No hi ha cap paraula ni que falti ni que sobri, meravellós!

  • Tona | 27-11-2004 | Valoració: 9

    Ei! jo també sóc d'Igualada, i també vaig néixer el 13 de Gener (tot i que del 87)! Quanta casualitat!

    Em de donar suport a la llengua catalana desde tots els àmbits, perquè és una de les úniques vies d'identficació que ens queden!
    Catalunya i el català mai seran vençudes per cap guerra si tots i posem una mica de voluntat!

    Felicitats!
    Tona

  • Cada dia m'estimo[Ofensiu]
    moher | 27-11-2004

    més el català...
    M'ha agradat el teu poema. Sempre és un plaer llegir-te.
    Cuida't!

  • estima a la llengua[Ofensiu]
    llibertària | 27-11-2004 | Valoració: 10

    Tens tota la raó, la nostra llengua no és equivalent a cap guerra, ni cap conflicte. Una llengua és una identificació com a país que som, com a estima a aquest país, i per tant, estima cap a la nostra llengua. No acostumo a valorar els poemes o relats, però d'aquest n'estic segura de la seva valoració.

    No oblidem que qui perd la llengua, perd l’identitat.

  • Preciós[Ofensiu]
    kukisu | 27-11-2004 | Valoració: 9

    És quan moren les paraules, quan s'enceten les guerres, per la incomunicació de les persones.
    Com tu estic orgullosa d'aquesta parla nostra que ens agermana a tots.
    Felicitats, Marc!

  • Dius que pot ser nostre?[Ofensiu]
    Vicenç Ambrós i Besa | 27-11-2004 | Valoració: 10

    Sí que ho vull.
    El català és de tots (un tòpic força carrincló però no gens passat de moda). I no pot ser ni patrimoni exclusiu ni el ranxo de cap polític, d'aquí o de més enllà.
    Gràcies, Marc

  • Magnífic, Marc[Ofensiu]
    brideshead | 26-11-2004 | Valoració: 10

    La tendresa de les teves paraules.... només podia reflectir-se en català!
    Et torno el 10 que em vas regalar. M'has emocionat, de debò.

  • Jo també estimo el català[Ofensiu]
    Lavínia | 24-11-2004

    I penso que no ha d'anar a cap guerra!

Valoració mitja: 9.67

l´Autor

Foto de perfil de Marc Freixas

Marc Freixas

725 Relats

1414 Comentaris

869315 Lectures

Valoració de l'autor: 9.59

Biografia:
Vaig neixer a Sant Pere de Riudebitlles -poble situat a la comarca de l'Alt Penedes amb provincia de Barcelona- un 13 de gener de 1975... o sigui que jo vaig arribar quan un impresentable moria pel be de tots en aquest mateix any.
Es ben cert que jo tambe soc fill d'una generacio covarda, pero per fer-hi quelcom, faig servir el poema com a fil conductor de la meva propia vida, i aixi, d'aquesta manera ressegueixo el bell paisatge de punta a punta amb el vers ben primitiu i nu... sense poema no soc res, i aixo ho saben be la gent que m'estima i m'envolta per aquest fotut mon que ens fa viure sempre depressa i a contracorrent.
Tinc una dona meravellosa,i dos fills maquissims : la Marina de 10 anys i en Biel de 3.
Prefereixo que no em valoreu, gracies.