El Carter de Pablo Neruda

Un relat de: ambre

En Mario li va dir al mestre: "La poesia és de qui la necessita" i el mestre ... "consideraré adequadament aquesta consideració tan democràtica". I en Mario preguntava "Tot el món és una metàfora d'una altre cosa?" I el mestre va dir "he de reflexionar... et contestaré demà". Jo necessito aquestes respostes, jo sóc El Carter, Il Postino... I les busco...
El poeta és aquell ser que diu que "fingeix el que en realitat sent" (Pessoa) que fa poesia "amb paraules i no amb idees" (aquesta és de Mallarmé) i alhora és l'únic personatge de qui et pots fiar "La poesia no ven, per això un poeta no es pot comprar" ( Miquel Martí i Pol ). I doncs, tota la complexitat, tots els recursos que utilitza un poema serveixen per "fingir paraules invendibles"? Jo crec que si, si el poema no aconsegueix la complicitat del lector, no hi ha poema "La poesia és de qui la necessita"

"El poema no diu, el poema és" ( José Manuel de la Pezuela ) El poema ha de saber fer entrar al lector en un joc de "significats i matisos" i el lector l'ha de fer seu quan el llegeix, ha de recrear les imatges i aquestes l'han de conduir a una sensació o a un sentiment que el porti a la seva comprensió com una icona, com un tot indissoluble. És LSD, lectura, sensació - sentiment i definició, un viatge, que també es pot fer per etapes, amb els sons i/o el ritme o quan està ple de sentiment o quan té un contingut brillant, i de vegades, llegir poesia és acceptar el misteri.

El poema mai ha de ser explícit, ha d'evocar, no abocar al lector als significats, no hi ha poesia als diccionaris. Les imatges mai han de ser contextuals, més aviat han de destacar l'omissió del sentit per accentuar el sentiment que es vessa de les connotacions simbòliques, tot ha de referir-se al sentiment no al significat dels termes de la metàfora, o talment al contrari fent metàfora de la metàfora, "La aurora llega y nadie la recibe en su boca" (Lorca). Els termes de la metàfora són la part paradoxal del poema que, per si mateixos, han d'afirmar-se. Doncs no hi caben els dubtes, per això també ha d'afirmar-se en les comparacions, ha de tensar les paraules fins que el poema els hi robi el significat i no puguin existir enlloc més que dins seu. El poema no ha d'explicar una "història", ha d'exposar conceptes, objectes, idees, emocions, paraules, la "història" és del lector, és una experiència compartida, és compartir la vida, i "quien te ha dicho a ti, que quiero que conduzcas por mi" (José Maria Aznar)

És convenient no rimar paraules amb la mateixa funció gramatical, verb amb verb, adjectiu amb adjectiu, etc. ( rima gramatical ). La rima agramatical evita "que sonin rodolins". Respecte el ritme cal tenir en compte les tensions accentuals: segons les regles de correspondència de Salvador Oliva, a grans trets, una tònica pot perdre intensitat davant de "AT" i "AT" pot invertir-se davant de "TA" esdevenint "ta", evocant ritmes ternaris i binaris.
El vers lliure no ha de trencar la unitat sintàctica si no hi ha una pausa expressiva. Ha de procurar-se simetries: gramaticals, fonètiques, semàntiques, simbòliques o amb l'esquema rítmic, ha d'emmarcar el sentiment dins els recursos fent que semblin casualitats, subtileses, doncs "l'afany de perfecció és feixista" (Carles Hac Mor) i el poeta és el "mestre dels cinc sentits" (Lorca) sempre buscant "la veu", escoltant la inspiració... i si dicta decasíl·labs cesurats millor.

Tots vivim en el mateix món, si ens diuen el que volem sentir només ens serveix de consol, si ens diuen el que ja sabem ens avorreixen. Però si hi ha poesia, em de reflexionar sobre allò que "és" el poema; es crea un pont molt més sòlid amb el missatge i un lligam amb l'emissor, per un moment perdem la tensió i ens centrem en la percepció. És llavors que el poema pot entrar dins del lector, ha de sorprendre, obrir la porta i llençar "la clau".

I com la peli diu: "a un poeta no se'l pot interrompre mentre pela una ceba" i potser si que "és més original ser El Carter" però: algú em pot dir si vaig bé?






I sobre les simetries ...

A contrallum
Teresa Serramià i Samsó

Sóc cristall, gerro, on dormen transparències,
un poc d'aigua segrestada. Deu, font,
un glop de riu gestant-se
al ventre de la terra.

Sóc, curta escala llarga, trontollant.
Vidre, que el gest avorta, a contrallum
d'aquest desfici obscur que vaig pujant,
amunt, instant a instant - i em pugen -
sens mai voler arribar al cim.

Sóc impuls, dins del ventre d'una llàgrima,
gestant-se embrionari. Dins la vida
sóc mort.


El repertori de recursos és ampli: Oxímoron de "curta escala llarga" Metagoge "gerro, on dormen transparències" etc. Però en vull destacar les simetries.

- simetries fonètiques
Llu6na6 juga amb les "ges" insinua amb "el gerro", i deixa caure "gestant-se", a la segona estrofa la clava "Vidre, que el gest avorta, a contrallum" i l'emmarca amb les "ges" de "pujant", "i em pugen" i acaba repetint "gestant-se". Està emmarcant l'oposició gestar-avortar, vida-mort, contra-llum.

- simetria gramatical
Cada vers comença amb l'impuls del "Sóc" i acaba amb "sóc mort".
Tot el poema emmarca un únic adjectiu pur "obscur".

- simetria rítmica
El primer i l'últim vers comencen amb tònica, àtona, tònica; el segon tònica, tònica, el primer i el tercer tenen un ritme calcat.
També treballa les pauses mètriques i pauses semàntiques fent que hi divergeixi una en cada estrofa, "gestant-se", "contrallum" i "vida".

- simetries semàntiques i/o simbòliques
El "Vidre", el "cristall" les "transparències" es distorsionen amb el "contrallum", remuntant el "desfici obscur" "pujant" i ens puja i ens llença en l'espiral de sentiment del poema.


Comentaris

  • 5è aniversari!!![Ofensiu]
    Ullsblaus1 | 11-01-2009 | Valoració: 10

    FELIÇ 5è ANIVERSARI d'RC,
    relataire!!!


    5 aniversari RC



    Si avui és diumenge 11 del 2009, avui és el cinquè aniversari d'RC. Passa pel fòrum i descobreix com pots "enganxar" en un dia com aquest Recorda: NOMÉS AVUI! T'ho perdràs?

  • Molt bé, ambre![Ofensiu]
    Xantalam | 07-10-2008 | Valoració: 10

    L'he llegit d'una tirada i després hi he tornat per entendre bé tot el que dius. Un text amè i didàctic alhora. Has fet quelcom diferent i per mi ha estat molt profitós. Apropar-se a la poesia i intentar copsar el seu significat, la seva essència és quelcom fascinant.
    Bé, espero llegir molts texts teus, tan interessants com aquest i mentrestant anant aprenent amb el vostre ajut.

    Una abraçada,

    Xantalam

  • Veritats com a punys[Ofensiu]
    RFS1984 | 21-09-2008 | Valoració: 10

    les que dius al teu relat. Ara bé dues coses:

    1- La poesia és per a qui la necessita: cert, el que la llegeix, sí, i també qui l'escriu. Inclús hi ha qui escriu per a si soles, sense esperar ni voler lectors.

    2- Buscar la perfecció és de feixistes? Trobe que no.

  • Bon relat[Ofensiu]
    Ullsblaus1 | 25-06-2008 | Valoració: 10


    Aquest mestre de qui parles jo trobo que ets tu, saps molt de gramàtica, sintàctica i semàntica i si n'hi ha més de més. A vegades els títols no tenen res a veure amb l'escrit com és el teu cas,l'escrit és molt sentimental i ple de poeses, però el que escrius tu es en prosa.

    Volia aprofitar en part de donar-te les gràcies pèl teu comentari, m'ha agradat molt, que t'hagui agradat i jo també et felicito per aquest "relatàs". T'animo perquè segueixis escrivint, t'aniré llegint. Reitaradament gràcies.

    Un salut amistós d'ullsblaus1

  • Un bon assaig, ben portat.[Ofensiu]
    Unaquimera | 27-05-2008 | Valoració: 10

    Ja m'ha passat més d'una vegada i he hagut d'enviar darrerament aquestes paraules ( més o menys les que escriure ara, a continuació dels dos punts ) a diversos autors: "Pensava que ja t'havia comentat aquest relat, que havia llegit i que m'havia interessat, i per casualitat he vist, en tornar a obrir-ho, que no hi havia cap comentari meu, així que ara mateix omplo el buit". No sé en què dec errar...
    De fet, recordo haver entrat al teu espai i comprovat, repetidament i amb desconsol, que no hi havia res més publicat que el parell d'obres ja conegudes i comentades, mentre esperava nous relats d'ambre... Bé, dono per acabat el preàmbul i vaig per feina!

    Respecte a Esclat!: és clar que em va agradar el comentari! Em va proporcionar una triple satisfacció, per dir-ho d'alguna manera.
    La primera, perquè són observacions d'algú que s'ha llegit la meva aproximació poètica ( em costa mooolt dir-li poema, francament... ) amb interès, atenció i interès analític, la qual cosa ja és un present força valuós.
    La segona, perquè em va proporcionar l'enllaç a un altre text captivador, una Poètica incitant ( que, per cert, no he comentat encara, tot i que vaig començar a fer-ho... però em vaig entretenir rossegant molts i deixant-me anar entre girs i tombarelles lingüístiques... em queda pendent, això sí que ho sé del cert! ).
    La tercera, per les majúscules i les paraules d'ànims, que van ser rebudes com aigua de pluja en un pantà de telenotícies.
    Tot i això, he de reconèixer ara que ho torno a llegir que no sé si "és un poema que vol dominar les paraules; volen sonar síl·labes i resonen els mots" és una virtut o un vici a corregir.

    Respecte al dubte expressat en Al menys, aquesta nit!, crec que "tot això" és fruit d'un empelt; la simetria de les subordinades ( com la correspondència entre els signes de puntuació, o el nombre creixent de versos en cada estrofa ) va ser buscada, mentre que les recurrències es van succeir com les cireres: estirant d'una, sorgien d'altres, entremaliades, entre les quals triava la més gustosa.

    I ara, pel que fa al relat present: És un text que sorprèn, interessa i encanta.
    Com assaig, el trobo molt ben portat: profund, sense simes abissals; documentat, sense pedanteries.
    Com exemple, ben exposat cada apartat, especialment per a qui es perd irremediablement entre anàfores, encavalcaments, braquistiquis o decasíl·labs sàfics...
    Com a missatge, digne de tornar a ser llegit amb més calma, cosa que faré.

    Ara deixo reposar els mots i t'envio una abraçada forta i explícita,
    Unaquimera

    Per cert, ja posats a demanar... diries que hi ha un abús de la metàfora a Enfiladisses?

  • Sorprès per qualitat del relat[Ofensiu]
    T. Cargol | 22-05-2008

    Hi ha moltes maneres de crear poesia perquè hi ha moltes maneres de comunicar alguna veritat nostra o feta com si fos nostra - parcialment nostra.

    És un art molt difícil d'explicar.

    Però destaco la profunditat d'anàlisi que has intentat amb una funció global com és comunicar quelcom intim a algú, intentant traslladar-li el teu sentiment.

    M'has sorprès molt, doncs, el detall, profunditat - cada frase s'hauria de valorar per si sola i tardaríem! - i la documentació de la teva anàlisi; sobretot en comparació al que jo vaig fer, per a un repte crec.

    Teresa Serramià té un do, un estat de gràcia, per la la poesia.

  • Sóc usuari...[Ofensiu]
    rnbonet | 18-04-2008

    ..habitual de la prosa, encara que de tant en tant "m'endinse en els renglons curts" (I em sembla que ho saps ben bé). Però no mai, en aquest aspecte, m'he preocupat en excès de les múltiples variants i possibilitats que ens són ofertes i que estan al nostre abast.
    El teu treball el considere dens, palpable, -poètic per ser un assaig (o així ho veig).
    M'estranya, sobretot, el "nou començament". O seria 'recomençament'?.
    Bo; i com sempre: SALUT I REBOLICA!

Valoració mitja: 10

l´Autor

ambre

3 Relats

44 Comentaris

5959 Lectures

Valoració de l'autor: 9.96