Dehiscència

Un relat de: rosertf
Dehiscència
El diumenge passat el meu nét i jo vam fer una excursió al bosc de Santa Engràcia. El guia ens va explicar que alguns pins són capaços de rebrotar del tronc, de les rames o de la soca després dels incendis . El meu nét, en Pau, va quedar fascinat quan va sentir que, davant la desaparició de l’aparell fotosintètic, els arbres són capaços de desenvolupar un mecanisme intern que estimula el creixement de determinades gemes que esdevindran brots joves. Desconeixia també que una de les adaptacions dels pins al foc es l’emmagatzemament de pinyes tancades a les rames, de manera que amb la calor del foc de l’incendi esclaten i disseminen les seves llavors sobre el terreny .
A la tornada em va fer un comentari en un to clarament d’admiració: o sigui que el bosc cremat s’anirà substituint per un de regenerat, gràcies als pinyons emergits d’aquestes pinyes de supervivència que han esperat sobre l’arbre el senyal adequat per obrir-se!
I tot seguit, amb un posat seriós, em va preguntar: quants mil·lennis necessitarà la humanitat per desenvolupar unes gemes semblants a les dels arbres, resistents, amb capacitat de rebrot i amb mecanismes de dispersió de les llavors que es posin en marxa quan aparegui una nova crisi devastadora?

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer