De la pell a la paraula

Un relat de: Núria Freixa Domènech
Fa un plec d'anys, a la planta baixa de casa, la mare, hi va obrir una mercería.

Enmig de betes i fils, cremes i locions, mocadors i mitjons, arracades i penjolls, va disposar d'un lloc per a les colònies, que servíem, llavors, a granel. Els perfums eren pels més adinerats.

A la vitrina de més amunt hi havia un lloc reservat per algún petit flascó d'essència.

L'extracte, que en dèiem, és el poema.

El poema es troba en la polpa sucosa del tomaca abastat a l'hort de l'avi; en les moixaines de la iaia; en el tel lletós de la boira; en els sons del saxo, del pare, rodolant pel pentagrama de l'escala.

És nuesa, el poema. Bàlsam, evocació, fugida i arribada. Un joc de malabars, uns punts suspensius.

L'ànima, el cor, i la ment jugant amb la paraula.

Una paraula poada en la deu de la infantesa.

No sabia, llavors, que d'aquell doll d'emocions, descobertes, esperances, il·lusions...d'aquell farcell d'afectes i tendreses naixeria un desig: jugar a fer versos.

Sí, som la nostra infància.



Comentaris

  • moltes gràcies![Ofensiu]

    Moltes gràcies pel comentari, maca!

  • Qui ho havia de dir![Ofensiu]
    E. VILADOMS | 18-12-2014

    Qui ho havia de dir, Núria! La poetessa que va créixer entre colònies i fils.

  • com m'agrada[Ofensiu]
    DomusSilvestre | 17-12-2014

    La teva manera poètica d'abocar evocadors sentiments!

  • com m'agrada[Ofensiu]
    DomusSilvestre | 17-12-2014

    La teva manera poètica d'abocar evocadors sentiments!

  • Entre el vers i la prosa...[Ofensiu]
    deòmises | 14-12-2014

    I la bellesa no perd força; ans al contrari, l'augmenta amb tants de records. Bonic, de veres, i molt personal. Tothom pot adaptar-lo a les seves vivències, i sempre tindríem versions prou reeixides. Perquè serien infància a bocins de la memòria.


    d.

  • Preciós![Ofensiu]

    Molt bonic, Núria! Quina flaire que m'arriba...

  • La pell i la paraula[Ofensiu]
    Materile | 05-12-2014 | Valoració: 10

    Un relat preciós. Un bon record d'infantesa i de com neix el poema.
    Molt bé, Núria. Endavant!
    Materile

  • Qui ho té al néixer...[Ofensiu]
    Mª Rosa Pi Piqué | 04-12-2014 | Valoració: 10

    És un dó, es porta dintre!

l´Autor

Foto de perfil de Núria Freixa Domènech

Núria Freixa Domènech

4 Relats

27 Comentaris

3978 Lectures

Valoració de l'autor: 9.92

Biografia:
Manlleuenca, filla de la boira, resideixo a Tarragona, a ran de mar, encara que darrerament es pot dir que sóc nòmada.
Estimo la paraula, el vers, el que es diu i el que s'endevina. L'escena, la lectura, les tertúties, i més que res desfullar els dies amb la gent que estimo.
Vaig donar la mà a la millor professió, la de mestra, i duc l'altre aferrada a la ploma, que m'ha regalat algun reconeixement, com ara el primer premi en el XXè Concurs de Poesia Ametista d'Arbúcies, abril de 2015 i un segon premi de poesia al Mercat de les Lletres d'Igualada, setembre de 2015.
He quedat finalista en el concurs de Cartes d'Amor de Sant Joan de les Abadesses, 2014, escrit que es va dur a escena i recentment s'ha publicat en un recull:"Cartes d'amor", i en el Concurs de Calafell, 2015.
Va tenir la seva gràcia i m'ajudà a omplir l'armari, guanyar el microrelat del REC d'Igualada el 2014.
S'han publicat poemes en revistes, reculls poètics, llibre de català de 2n d'Ed. Cruïlla i, alhora, han fet camí per teatres, escoles, biblioteques o passejades literàries.
Blocs: pinzelladesdart.blogspot.com; Territoris Creatius; bibliopoemes.blogspot.com.
Em trobareu al Face, instagram i al twitter.
Formo part de " Teatre Dona", de Barcelona, sota la direcció d'Araceli Bruch, on donem veu, portant a escena, el treball de creadores en el món del teatre, la literatura,i les arts en general, per tal de fer-les visibles.
Comparteixo paraula i afectes amb el grup d'amics:" Tarats pels relats".
He publicat: " Versos a Galet", poemes d'escola i carrer, amb il.lustracions de Marta Mateos. Editorial Neopàtria, 2016, i "Surts a jugar?" d'Editorial Neopàtria, 2018, amb il.lustracions de Sofía Lana Martín.
Tinc poemes inclosos en el recull poètic de diversos autors: "99 poemes per a Nadal" .
Encantada de formar part del recull de l'ARC, col.lecció Elisenda Sala, 2017: " Relats Absurds", amb la Marató de TV3, amb: " Coses que passen", i amb" Carlota" , en el recull de 2018: " Per la vida, arts i lletres solidàries", també per la Marató.