Cul de món.13

Un relat de: franz appa
Va tenir tot un diumenge per veure’s ell mateix, en perspectiva, enfrontat a aquell cul de món d’ on, fins feia ben poc, es creia ja expulsat. En la perspectiva de l’espai, se n’adonava que lluny de passar desapercebut, tothom a la vila n’estava al corrent. S’havia oblidat que allò era un poble a la fi, com aquella vegada, en aquell partit fatídica,en aquella malaguanyada topada amb el Sarganella, s’havia oblidat d’una de les primeres lliçons que tot marrec rep quan s’ha de dedicar a un esport com l’hoquei si té la sort que l’entreni algú que hagi portat un parell de patins prou anys i amb dos dits de front. La lliçó és com saber caure, i el seu primer entrenador, el Quim Hortoneda, l’hi va donar amb luxe d’exemples pràctics.
-Recordeu, brivalls -els deia, estintolat contra la tanca de la pista, els polzes ficats sota la panxa dintre els pantalons-, que l’hoquei es juga amb un bastó i sobre quatre rodes. Cinc armes més grosses que els cinc dits del collons d’entrenador més gros que us pugui intentar vendre una moto. No en feu cas, doncs, de cap il•luminat que us parli de deixar-vos la pell a la pista: esquiveu els bastons i, si en lloc de patinar feu una patinada... deixeu-vos caure tan llargs com sigueu.
Havia repassat aquell instant milers de vegades. Potser es va trobar atrapat entre les cames del Sarganella i la tanca, o potser no, potser va ser el seu orgull el que li va impedir caure tot el llarg que era i el va fer retorçar-se sobre el genoll en el desesperat intent de continuar patinant.
Aquesta era la perspectiva del temps. Amb el temps, un no sap ja si el que reviu és el que va viure o només el que ha anat revivint, i modificant, distorsionant, potser definitivament deformant. El partit no havia estat televisat, no sabia si ningú n’havia pres imatges, no podia confrontar el record més que amb altres records, en tot cas. I mai no ho havia volgut fer. Sabia que el tanoca del Sarganella l’havia volgut visitar a l’hospital, després que l’operessin. No l’havia volgut rebre. L’única persona del poble que havia rebut havia estat la Balma, i va ser just per tallar la relació que ja havia anat refredant el seu distanciament cap a Barcelona. Li havia promès que es veurien sovint, l’any següent ella acabaria el batxillerat i es matricularia a Belles Arts i s’uniria a ell a la gran ciutat. Però a penes s’havien vist un parell de cops allí, i quan ell tornava al poble a visitar els pares, entre partits, a penes tenien trobades a soles.
Recordava que l’última vegada que van parlar aleshores va ser en una trucada d’ella.
-Em faig càrrec que això t’ha fet molt de mal, i entenc que estiguis molt dolgut amb la gent del poble –li va dir ella-. Però, què hi tinc jo a veure? Què t’he fet jo perquè em posis al mateix sac?
-No t’hi poso, al mateix sac. No hi ha cap sac, no estic dolgut amb el poble –va protestar, sorrut i esquerp.
-Aleshores, no té res a veure la lesió a això que passa entre tu i jo? –va sentit la seva veu, tremolosa i apagada.
-Què passa entre tu i jo? Què vols dir que ens passa?
-El que no passa, potser hauria de dir.
Es va refugiar en el silenci.
-Entenc –va sentir, abans del clic amb què va acabar la conversa quan ella va penjar el telèfon. Li va semblar que abans, just en aquell moment, la veu d’ella esclatava en un plor, però mai no ho va saber.
No va tornar a parlar amb ella fins que no va tornar al poble, després de la mort de la seva mare. I només va tenir una conversa de debò quan va haver enterrat el pare. Però no recordava a penes res, d’aquella conversa.
Potser podria recuperar-la, pensava ara. Pensava en com diuen que el temps tot ho cura, però que allò no era cert en absolut. A la tarda, després de sortir de nou a passejar fins al riu, veient sota la llum densa del crepuscle el perfil enrevessat de la fàbrica, les ribes brutes i la piscina de llots on s’havien dipositats tones de materials contaminats durant anys i anys, tota aquella brutícia de residus d’organoclorats, mercuri, arsènic, radionúclids, tota aquella massa semilíquida que confirmava la petja del que s’elabora i es creu de bades innocu i enterrat, veient l’incert joc del fum, vapor, bromes i bafs que emboiraven el doble joc d’imatges de les construccions industrials, les reals i els seus reflexos en les aigües aparentment quietes des de la distància, reflexionava en com les coses s’entesten a romandre i a mostrar tota les seves reticències i reluctàncies, com si fossin el producte d’un somni d’aquells que un dia, per a sobtada meravella, surten a la llum del dia i es manifesten com a estranyes bestretes del futur.

Comentaris

  • Timat Franz[Ofensiu]
    allan lee | 29-08-2013

    No tinc cobertura seguida sis minuts, i no puc entrar i llegir.te tal com voldria. Només t'escric perquè sàpigues que penso en la teva saga i el meu desig de seguir-la quan torni a ciutat. Espero estiguis bé i l'hort hagi donat fruit i abundant. Les nostres tomaqueres són ridícules, però tenim una minsa- i primera- collita de raïm per aquest setembre. Una abraçada i fins aviat, antiartista.
    a

  • que bonic, franz!![Ofensiu]
    teresa serramia | 29-08-2013

    m'encanta el teu relat...
    tens un devessall de paraules esplèndid, com sempre...
    escrius de p. mare......
    M'emociona veure la capacitat que mostres en descriure ambients i personatges entranyables...
    gràcies pel teu comentari!!
    petons.....

  • El temps que passa[Ofensiu]
    Bonhomia | 08-05-2013 | Valoració: 10

    Records d'adolescència... el temps que passa... instants d'esperances d'amor... veure com el que era bru, salat, dolç i natural es perd en un mar d'industrials contaminacions sobrevingudes al temps del rellotge dels adults que fa clic-clic... hoquei... vaja, que amb poques paraules aquest capítol no escatima res! Salut, franz!


    Sergi

l´Autor

Foto de perfil de franz appa

franz appa

150 Relats

933 Comentaris

168443 Lectures

Valoració de l'autor: 9.90

Biografia:

Franz Appa és membre del Col·lectiu d'Antiartistes, que agrupa diversos autors compromesos amb l'art no professional.
Podeu saber-ne més al bloc antiartistes

Una part de les narracions publicades a RC, estan sent compilades i ampliades al web Històries de Tavanne , un projecte narratiu dinàmic i en evolució constant.

El Col·lectiu ha publicat també un manifest. . El podeu llegir complet a manifest antiart
Heus aquí un extracte:

(...) l'art i l'artista que proposem hauria de desprendre's de la professionalització i del reclam dels intermediaris que valorin i pregonin el seu art. En el domini de la utopia, es tractaria de pensar un món on cadascú podria obtenir les seves necessitats de subsistència pel sol fet de la seva existència, i per tant s'alliberés de la necessitat de guanyar-se el dret a la pròpia existència. En un món de la utopia marxista, doncs, no caldrien reconeixements ni professionals de l'art, ja que la dedicació sense retribució seria factible.
En l'actual món globalitzat, queden espais per a la creació artística no mercantil? Queda una possibilitat de democràcia a l'art -un art on la majoria creï i l'artista sigui un igual entre iguals? La sospita és que cada cop hi ha d'haver més marges i racons on la força del mercat es fracturi i concedeixi camp a l'autèntica creació. L'evolució de les tecnologies de la comunicació -només cal pensar en internet, en efecte-, però també el cansament i avorriment de la massa davant el producte artístic que emergeix avui del mercat, fan pensar que no estem desbarrant sobre un horitzó hipotètic però irrealitzable. Més aviat ens fa pensar que estem apuntant al que hi ha de més fecund ja en el nostre immediat entorn.
En definitiva, estem proposant un art:
-No professional, és a dir, creat per artistes que no en facin de la venda del seu producte el seu principal mitjà de subsistència
-Centrat en un medi d'intercanvi lliure de productes, fonamentalment gratuït, o en tot cas no dominat per intermediaris professionals del comerç
-Democràtic, és a dir, creat per una majoria envers una majoria.

Correu a: antiartistes@gmail.com