Credo caïssà [1]

Un relat de: llpages
Crec en l’escac i mat totpoderós, vencedor d’anhel [2] i de guerra;
i en el Joc de Reis, únic Creador seu, Hipnotitzador nostre;
el qual fou concebut per obra de l’Abracadabrant [3].
Nasqué d’imaginatiu sorge [4],
i em fa patir cada partida per un busca-raons [5] espavilat;
descoberta o clavada, sóc quasi mort i capitulat, batallant a l’avern [6],
ressuscitant amb puteria per la promoció d’un peó ufanós,
que em puja al setè cel,
on sec cofat [7] a la dreta del rellotge onerós [8],
des d’on judico, entronitzat [9], les blanques i les negres.
Crec en l’Abracadabrant,
la Gens Una Sumus fàtica [10], parabòlica [11] i mana [12];
l’ànima dels peons; l’amenaça de l’escac;
la combinació brillant;
l’escaquejant [13] perdurable.

Amén

Lluís Pagès

Notes confeccionades amb el Diccionari de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans (vegeu http://dlc.iec.cat/index.html) :
[1] De Caïssa, la deessa dels escacs
[2] anhel: m. [LC] Desig vehement. Ho espera amb anhel.
[3] Abracadabrant: adj. [LC] Sorprenent en grau superlatiu. (He substantivat l’adjectiu amb tota la intenció).
[4] sorge: m. [LC] Soldat, militar.
[5] busca-raons: m. i f. [LC] Persona inclinada a cercar motius de discussió, de disputa. En aquest cas, l’oponent.
[6] avern: m. [LC] [RE] Infern.
[7] cofat: adj. [LC] Satisfet i envanit alhora.
[8] onerós: adj. [LC] Que imposa càrregues, despeses. Els impostos sempre són onerosos.
[9] entronitzar: 2 v. tr. [LC] [PO] Establir sobiranament.
[10] fàtica: Funció que manifesta la intenció de mantenir la comunicació amb l’oient, de manera que el missatge se centra en l’establiment d’un contacte social.
[11] parabòlica: 1 adj. [LC] [RE] [FLL] Relatiu o pertanyent a una paràbola o al•legoria. Paràbola: 1 f. [LC] [FLL] [RE] Relat basat en fets de la vida quotidiana que il•lustra una realitat de tipus teològic o moral. Les paràboles de l’Evangeli.
[12] mana: m. [AN] Segons les creences animistes, força sobrenatural, impersonal i indiferenciada que existeix en tots els éssers.
[13] escaquejant: la pàgina web per jugar als escacs que tots volem conservar entre nosaltres per molt de temps, com no podia faltar en aquest credo. Hauria d’haver afegit “in saecula saeculorum”, pels segles dels segles, però la mètrica no m’ho ha permès, désolé, i agraït per haver llegit fins aquí!

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de llpages

llpages

228 Relats

1004 Comentaris

296633 Lectures

Valoració de l'autor: 9.85

Biografia:
Vaig néixer a Barcelona l'any 1964. Sóc químic i treballo a la indústria farmacèutica catalana. A banda d'escriure, sóc un gran aficionat als escacs, la música clàssica, el jazz i el col·leccionisme de llibres antics de química. Els relats humorístics són els meus preferits, potser perquè són els més difícils d'escriure.