Complicitat nocturna

Un relat de: Maria Sanz Llaudet

Ho deia tothom, que aviat moriries. -És llei de vida -repetien. Però jo em resistia i maleïa la llei i el jutge mentre em trencava per dins.

No sempre podíem estar junts. Quan els metges em feien marxar del teu costat, em sentia desolada i buida, i una part de mi volia desprendre's per quedar-se amb tu, però m'era negada la vivència i, sense ella, l'enyor em volia marcir. Llavors, em posava la teva foto al davant i aguantava la mirada fins a tenir la plena convicció que els teus ulls quedaven fixats en els meus. A vegades, al cap d'una estona, les pupil·les es desenfocaven i es resistien a seguir, entelades per les llàgrimes. El meu objectiu era clar: cercar aquell fil conductor que em permetés trobar-te més enllà de la distància i de la matèria. Sempre ho vaig aconseguir, i tant que sí! Al principi, sentia un esborronament a la pell, seguit de la subtil percepció de que un sentit desconegut m'amarava plenament, establint l'inici de la nostra comunicació. Sé que poca gent em creuria si els expliqués que les teves faccions adquirien vida a través d'aquell trosset de paper. Les meves paraules, pronunciades amb la veu del cor, demanaven que lluitessis i et recordaven les fites que encara havíem d'assolir plegats. Després, deixava que fluïssin un petó i un t'estimo, sentits amb tanta intensitat que t'haurien pogut arribar encara que, en lloc de ser al llit de l'hospital, haguessis estat a mil anys llum.

Durant tots aquells mesos, el meu únic consol va ser saber que, malgrat estiguessis apaivagat pels sedants i, en aparença, lluny de nosaltres, quan arribaria el vespre compartiríem uns instants entranyables, on la complicitat tornaria a fer possible que les nostres ànimes es fonguessin en aquella abraçada etèria, sadollada de sensacions, que ens transportava a un trosset d'espai on el temps prescindia de la seva dimensió. Fins i tot recordo que, alguna nit, potser perquè el teu cansament era superior al d'altres dies, m'havia semblat veure't un somriure resignat, aquell que feies quan ens engrescàvem amb qualsevol polèmica, i jo m'entossudia i cercava arguments i més arguments per rebatre't... I tu, mirant cap al cel, exclamaves: "Déu meu, mai no es rendirà?!"

"Sí pare, malauradament vaig haver de capitular, i precisament quan més hauria desitjat lluitar". Va ser el dia en que els teus ulls es resistien a mirar-me i, quan finalment ho van fer, vaig llegir-hi la súplica i, en ella, el desig de cercar el descans que t'alliberés. Hauria d'haver sabut que ja no podies més. Aquella nit, la distància es va fer encara més insuportable quan la meva intuïció, aferrada al pit amb un desassossec esfereïdor, va anunciar-me el final. I quan el meu coratge va defallir, vaig haver d'invocar que la teva força s'unís a la meva.

-Ens trobarem... -vaig aconseguir murmurar-te, reprimint un sanglot i empassant-me unes llàgrimes que no volien ser vessades, que lliscaven en secret per dins, gola avall, per amagar-se en les entranyes.
I hauria jurat que em somreies, serenament, mentre t'allunyaves.

Comentaris

  • Excel·lent![Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 18-10-2010 | Valoració: 10

    Quan vaig llegir aquest relat feia només una setmana que s'havia mort el meu pare. He hagut d'esperar un parell de mesos per rellegir-lo perquè em va impactar molt. En especial la forma com transmets aquest lligam ple d'amor i d'admiració pel teu pare. Jo també m'he fet meu el teu relat perquè vaig viure minut a minut el procés de deteriorament del pare i la seva partida. Comparteixo plenament amb tu totes les emocions i sentiments com si us estigués veient. I, a la vegada, em veig a mi mateixa junt amb el meu pare estimat.
    Segur que el teu pare s'emocionaria en llegir aquestes paraules de la seva filla escrites amb tant d'amor.
    M'ha fet molt de bé rellegir la teva "Complicitat nocturna".
    Una abraçada molt forta, Maria.

    Mercè

  • Plasmar en un paper... (2)[Ofensiu]
    nuriagau | 02-11-2008 | Valoració: 10

    Aquest relat ja feia temps que l'havia llegit; abans que el meu pare te'l comentés. Ara el rellegeixo amb la complicitat de saber que el meu pare i jo hem llegit aquesta descripció teva tan personal i...

    És un relat preciós del qual ja no queden gaires coses per a dir. Per tant, únicament repetiré unes paraules teves amb la certesa que aquests petons i aquests t'estimo segueixen arribant allà on hagin d'arribar.

    "Després, deixava que fluïssin un petó i un t'estimo, sentits amb tanta intensitat que t'haurien pogut arribar encara que, en lloc de ser al llit de l'hospital, haguessis estat a mil anys llum."

    Núria Gausachs i Cucala

  • ostres...[Ofensiu]
    Lior | 06-10-2008

    ... no sé gaire què dir. Només que gairebé m'has fet plorar. Has descrit una experiència duríssima d'una forma molt entranyable.
    M'encanta com escrius.

    Fins aviat.

  • Plasmar en un paper...[Ofensiu]
    Joan Gausachs i Marí | 06-10-2008 | Valoració: 10

    ... els sentiments interns, personals. Plasmar les sensacions, estats d'ànim… és una cosa que mai he estat capaç de fer. Admiro els que sabeu fer-ho. Crec -suposo- que és una manera de treure a fora la ràbia, la impotència, de mitigar la tristesa.
    Admiro els que ho sabeu fer, i a més a més, amb aquesta senzillesa que no deixa dubtes,
    que deixa constància d'uns sentiments, no per controlats menys dolorosos.
    Una abraçada!
    -Joan-

  • més que preciós[Ofensiu]
    Anna Naïve | 14-12-2007 | Valoració: 10

    M'ha captivat la sensibilitat que emana dels teus relats... He escollit aquest per comentar-te per primera vegada perquè és especial i molt ben escrit, amb una maduresa literària realment envejable. Espero els que vindran.

  • Complicitat completa.[Ofensiu]
    RATUIX | 07-11-2007 | Valoració: 9

    Connexió amb algú més enllà... Preciós enyor i meravellosa tristor, sabent que els dos heu/ hem sentit el millor de ser pare i de ser fill.
    Per sempre, pel temps que durem.

  • MANQUES LES PARAULES [Ofensiu]
    TESS | 25-09-2007 | Valoració: 9

    davant de la valentia i l'emoció que traspua el teu text. M'ha conmogut, és tot el que et puc dir. Una abraçada

  • m'has copsat totalment[Ofensiu]
    ANEROL | 08-08-2007 | Valoració: 10

    No sóc capaç de dir-te res. El silenci pot dir més que mil paraules. Una abraçada molt forta

  • bonica[Ofensiu]
    gypsy | 21-07-2007

    has deixat relats? o només és un parèntesi de descans?, enyoro la tendresa i humanitat dels teus textos.

    petons!!
    gypsy

  • sentiments[Ofensiu]
    montxita | 02-06-2007

    ens has narrat, amb molta serenor, el que és perdre un ésser estimat. Fas viure aquests sentiments al lector, a la lectora.
    Moments durs, moments que ens fan forts i fortes, moments tristos, moments plens de llàgrimes... però aquesta persona estimada, mai desapareixerà de dins nostra...

    Molt bonic.
    Sempre endavant!
    Montse

  • que bonic!, que tendre!, que sincer![Ofensiu]
    teresa serramià i samsó | 07-05-2007 | Valoració: 10

    preciós Gessamí_blau..., d'un blau intens i bell i delicat perfumat de llàgrimes.

    descrius molt bé la lluita de l'amor per no deixar MAI dels dits el ser estimat...

    Pas a pas, descrius ple de vida aquest relat ple de mort.

    L'amor té una força gegantina que trespassa fronteres i s'alça poderós amb l'espasa més encesa dels sentiments que no moren mai.

    una abraçáda immensa........

  • Lúcid [Ofensiu]
    Jordi Droguet Xirau | 02-05-2007 | Valoració: 10

    Has narrat ,amb molta serenor i elegància ,els moments crítics i dolorosos causats per l'agonia i la mort d'un ésser estimat. M'has emocionat.

  • Per un moment[Ofensiu]
    Vicenç Ambrós i Besa | 25-04-2007 | Valoració: 10

    m'ha vingut al cap una "imatge" (no se m'acut cap altra manera de definir-ho) d'un ring immens on tenia lloc el duel entre dos grans elements o essències, entre la vida i la mort. Una visió metafísica, però vital, essencialista, enèrgica com el propi relat. Els aspectes físics, és a dir, la història que s'esdevé, podem imaginar-nos-la tangencialment. No la descrius d'una forma directa: n'esbosses merament les corbes perquè el lector pugui, almenys, confeccionar-ne la silueta.

    El que de debò importa és la visió que del procés d'una mort propera té la protagonista. Això és el relat. No la crònica d'una mort, sinó com aquesta mort es produeix segons la protagonista. Brillant. Les sensacions. Les imatges, Les descripcions. Magnífic. Com sempre, captiva aques caire intimista del qual no et pots deslligar en redactar les teves obres, i això en conjunció amb una redacció acurada i rica comporta, com a resultat, bellesa en estat pur.

    M'he deixat captivar. El relat ho mereix. Me'l clico a favorits!

    Gràcies pel teu comentari!!!

    Una forta abraçada.

    Vicenç

  • gypsy | 24-04-2007 | Valoració: 10

    quanta humanitat dins el relat, quantes emocions profundes, callades, pensades que sovint mai no s'expressen. I aquell punt de no retorn implacable, quan saps que ja no hi hauran més rialles ni més baralles o disputes absurdes, ni més frivolitat.
    Només el cop de martell ben sec, per despertar-nos del somni de voler canviar la realitat, defugir la mort, enganyar, allargar la vida, fer un pacte per subsistir i no, no podem. Aquest dolor clavat a poc a poc i amb precisió resta com un dolor difús enganxat, ja per sempre al nostre esguard. I el nostre somriure mai més serà com abans de que la dama de la mort ens visités.

    Em trec el barret, per la tendresa i la humanitat que transmets, tan difícil d'altra banda, quan un tema ens toca d'aprop i on el més fàcil és amagar-se en una cuirassa de silenci impenetrable.

    gypsy

  • Complicitat a qualsevol hora[Ofensiu]
    Unaquimera | 24-04-2007 | Valoració: 10

    Ai, quantes vegades he tingut la sensació de què "em sabia la lletra però no era capaç d'aconseguir posar-hi la música que l'acompanyés"! Ja veus, continuem coincidint amb les paraules...

    Has fet un pas considerable: de la poesia eròtica a la narració biogràfica, creant amb paraules fermes i ben trobades un relat delicat, subtil en certs moments, gairebé fràgil en d'altres, constantment emotiu, amb la sensibilitat nua i la tendresa embolcallant-la... un text seré, sense estridències ( com tots els teus, de fet ! ), elegant i valent: es fàcil de trobar-hi la marca de la casa!

    I el final, com tantes vegades, encertadíssim: perfectament adient al relat, amb un flaire ben concret a punt i final apropiat, com quan una clau encaixa a la perfecció en un pany...

    T'envio una abraçada com una flor nova de primavera,
    Unaquimera

  • Respectuosament[Ofensiu]
    Anagnost | 24-04-2007 | Valoració: 10

    En primer lloc, gràcies pel teu comentari, que té més valor per procedir d'algú amb la teva sensibilitat. Pel que fa a aquesta narració, ja te l'han comentada prou. Què hi podria afegir, jo, pobre aprenent? Com molts d'altres, també he passat per experiències semblants, però de cap de les maneres sabria transformar-les en un discurs d'aquesta categoria. T'ho dic respectuosament, amb tota la meva admiració.

  • M'ha emocionat, [Ofensiu]
    Frida/Núria | 20-04-2007 | Valoració: 10

    un relat que cala. Et felicito per la clara exposició. Ja saps que m'agrada llegir-te.

  • EMOCIÓ I CONSOL [Ofensiu]
    TESS | 19-04-2007 | Valoració: 10

    Tots en algun moment hem passat o haurem de passar per una experiència com la que expliques. Potser l'únic consol que podem trobar quan això passa és sentir-nos acompanyats per altres persones i les teves paraules, tan belles i precises, m'han fet sentir emoció, i m'han acompanyat. Moltes gràcies per escriure-les, són valentes i d'una tendresa enorme! Un petó,

    Tess

  • Yuna | 19-04-2007 | Valoració: 10

    Em trobo vivint malauradament una situació, que amb certesa, arribara a semblar-se a la teva, i em fa por.. molta por

    Txell

  • Dolç comiat...[Ofensiu]
    MarBlava | 19-04-2007 | Valoració: 10

    ple de sentiment.
    He compartit el teu dolor i t'he acompanyat a aquell hospital.
    Perdre físicament als qui estimem és una dura lliçó que tots hem de passar.
    Conservar-los en la memòria i el cor amb tanta tendresa com tu ho fas em fa tenir l'experança de que realment pot haber vida després de la mort.
    Una forta abraçada plena de sentiment com tots els teus relats que m'arrben a l'ànima.

  • Segur que somriu[Ofensiu]
    Avet_blau | 19-04-2007

    el buit fisic es doloros,
    potser insoportable,
    i res pot omplir,
    el enorme forat de la tristor.

    pero cal agafar amb força i delit
    cada moment ,
    cada record,
    cada mirada,
    i guardar-la en la fondaria del cor :
    Allà lliure de l' oblit
    restara fidel per sempre
    intacte , amable , feliç :

    En el teu càlid record .

    Avet_blau

  • M'ha impactat[Ofensiu]
    Vallespir | 18-04-2007

    He llegit el teu relat en un mal moment i un pitjor espai,perquè no he pogut evitar que s'humitegessin els ulls quan no tocava.

    De cop m'ha tornat la imatge del meu pare estirat al llit i sense vida. He recordat aquell impacte brutal de veure el seu cos, de veure'l present físicament sabent, però, que ja no hi era, que ja -com molt bé dius- se n'havia anat.

    Un relat molt ben escrit, amb un ritme acurat. I sensible, que no sensibler. En un altre moment, en un altre espai -quan pugui deixar-me anar- el rellegiré.

    Seguim endavant, oblidem o ens obliguem a oblidar, però quan s'estimula el record retorna aquella pressió al pit, barreja de buidor, d'injustícia i de tantes tantes coses.

    Una abraçada,

    Roger


  • Precios[Ofensiu]
    Hannah | 18-04-2007 | Valoració: 10

    M'ha agradat moltissim, la forma d'expressar el patiment i l'angoixa quan un ésser estimat ens diu adéu.
    Paraules encisadores però plenes de força i serenor. Sense voler ser enganyades.
    Si aquesta hisotòria és real em sap greu. Les lletres ens fan treure tot el que portem a dins. és tan bonic escriure!

    Un peto Gessamí_blau

    M'he emocioanat.

    Hannah

  • l'home d'arena | 17-04-2007 | Valoració: 10

    Excel·lent.

    Angoixa primer, tendresa per tot, i serenor que s'encomana fins el final.
    Allò de "- Ens trobarem..." ho trobe preciós.
    Per mi, el relat té el ritme just, trancorre fluid amerant a poc a poc el lector, fent-li respirar aquella atmosfera. De sobte m'he sentit allí ( jo també vaig haver de viure una història ben semblant)... i el comiat m'ha emociat.

    Un bes!

Valoració mitja: 9.91

l´Autor

Foto de perfil de Maria Sanz Llaudet

Maria Sanz Llaudet

54 Relats

906 Comentaris

106185 Lectures

Valoració de l'autor: 9.91

Biografia:
Vaig arribar a aquest món una matinada de ple hivern, un dissabte del mes de gener que em va batejar amb el signe d'aquari, amb ascendent escorpí (ara que ja tenim confiança, us ho puc confessar)
Quan vaig ensenyar-vos el meu primer relat, l'octubre del 2006, us deia que feia pocs anys que havia començat a escriure. Ara ja en fa uns quans més. No sé si en aquest temps he aprés a escriure gaire més del que sabia -que era poc-, però seguiré posant-t'hi tot l'esforç de que sóc capaç i, per fer-ho, rés millor que tenir l'oportunitat de llegir-vos i gaudir d'aquestes històries i vivències que entre tots compartim. Sembla ser que finalment he corregit la meva tendència a posar punts suspensius a tota frase que se'm posava pel davant, però el més important per a mi és que segueixo sentint aquella necessitat que m'empeny a deixar constància escrita de pensaments, vivències, sentiments...
Gràcies a tots, i especialment a aquells que tingueu la paciència de llegir-me. Els que a més tingueu la bona voluntat de comentar-me, doblement agraïda.