Company

Un relat de: J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

Sempre m'has acompanyat, plegats hem fet grans caminades, hem contemplat meravellosos paisatges, hem compartit petits secrets, hem descobert nous indrets, i quant cansats ens hem aturat per prendre un respir has respectat el meu descans amb resignació.
No sabia que estaves malalt.
Gracies company quan portat per la meva mà, en la pols del camí, m'has ajudat a dibuixar el mapa del nostre destí.
Gracies company quant en la solitud dels indrets mes verges del planeta has sabut escoltar pacient els meus monòlegs.
Recordo les moltes vegades que la meva mà t'ha agafat i amb la punta del bastó alçada ens hem indicat el camí a seguir, o hem resseguit el contorn d'un cim llunya, o quan des de la carena litoral hem senyalat la bellesa d'un veler que empès per el vent navega cap a l'horitzó.
No sabia que estaves tant malalt.
Gracies company per donar-me puntal en les feixugues pujades.
Gracies també per ajudar-me a apartar del sender els espinosos esverces quant amenaçadors m'esperaven per aferrar-se'm rabiosos a les cames.
Si m'hagués adonat t'hauria pogut guarir la malaltia que poc a poc t'anava minant.
Recordo aquell dia que sobresaltat d'una garrotada vas apartar del meu pas l'escurço que m'aguaitava.
Aquella encertada garrotada va fer saltar un petit bocí corcat del meu bastó, però em va passar per alt la teva dolença doncs mentre el mirava vaig recordar el dia que el vaig collir, era el bastó més recta i ferm del boix.
Un cop collit el vaig arreglar amb cura, doblegant-li un extrem i tot per tenir-ne un bon agafador.
El pas del temps i les carícies de les meves mans s'han cuidat de donar-li la brillant capa protectora que necessitava.
Company recordes aquell dia que morts de set, i en la humitat del barranc, a bastonades segàvem o aplanàvem les ortigues a fi de trobar un brollador que pogués assedegar-nos?
Aquell maleït cuc arribava a rosegar-te l'ànima, la malaltia ja no tenia cura.
Recordo clarament quan llavors d'aquell esforç i sadollada la set, per alçar-me, malauradament vaig recolzar-me en tu que immediatament vas cedir en l'esforç partint-te en dos, i es que alhora aquell maleït corc t'havia clavat la seva darrera queixalada.
Del teu estilitzat cos parit de noble fusta, i ara partit en dos, va saltar-ne l'últim sospir que rajant en forma de polsim blanc arribava a terra per posar-se suaument sobre els meus peus.
En aquell moment dels adéus , estimat company, el meu cor sagnava de dolor mentre els meus ulls ploraven l'aigua que instants abans m'havies ajudat a beure.
Ara davant la llar, atiant el foc i commogut pels records que m'alimenten el pensament m'acomiado de tu, estimat bastó, mentre observo plorós com la flama vermella de l'amistat et converteix en blanca cendra.

14 de maig del 2008



Comentaris

  • Entranyable[Ofensiu]
    brins | 31-12-2011 | Valoració: 10

    Quina alegria rebre un comentari teu, J. Lluís; ja feia temps que no tenia notícies teves i les trobava a faltar. Ja saps que durant el temps en què penjaves relats, jo era una de les teves admiradores més assídues, sempre m'ha encantat la riquesa del teu vocabulari.

    Saps que m'ha costat moltíssim poder trobar-te un relat sense comentaris meus? He hagut de recórrer molt de camí fins que he aconseguit trobar aquest.
    I no me'n penedeixo pas, és un relat entranyable com tots els teus; tot donant vida a un bastó vell, aconsegueixes exposar el valor de l'amistat i de la companyonia. M'has emocionat de nou!

    Jo també et desitjo un venturós Any Nou, J. Lluís, ple de sorpreses agradables i, sobretot, de salut. En aquest moment, és el que més valoro d' aquest món...


    Una abraçada molt, molt forta.


    Pilar

  • Aquest relat[Ofensiu]
    ESTEL | 09-01-2009 | Valoració: 10

    ja l´havia llegit una vegada i ara l´he tornat a gaudir. Un relat molt tendre, la primera vegada vaig caure en pensar que era un amic, un molt bon amic i em va agafar molta tendresa en veure quanta companyia fan els amics i més quan un es va fent gran. Ara que ja ho sabia, igualment personalitzant com tu el bastó, l´he vist també com un bon amic que li donava seguretat.

    Una forta abraçada

  • Molt maco![Ofensiu]
    Ullsblaus1 | 22-08-2008 | Valoració: 10


    M'ha impresionat olt, quan he sapigut que era un bastó, però també es pot considerar un amic que t'acompanya durant el camí i que mai t'abandona, perquè no te'n vagis a baix.

    Aquest sentiment que has dmostrat no es pot descriure, és molt maco.

    Salutacions, company!
    ullsblaus1

  • Ja em va agradar... [Ofensiu]
    Joan Gausachs i Marí | 22-08-2008 | Valoració: 10

    ... quan el vaig llegir per primera vegada -feia 13 dies que havia entrat a formar part d'aquesta companyia de relataires-. L'he rebuscat. Era d'aquests relats que tenia gravats a la memòria. De vegades la memòria ens fa males passades… però no, aquesta vegada no: aquesta vegada ha estat un plaer comprovar que la seva lectura a més a més d'agradable, és assequible, és fluida, és senzilla, és...
    Salutacions cordials d'un esforçat relataire.
    Joan

  • M'has conmogut![Ofensiu]
    DANA | 10-07-2008 | Valoració: 10

    Senzillament maravellós, tendre, encisador, dolç, la seva lectura aconsegueix ficar-te en la pell del bastó...en la pell del vell i autèntic amic/company, aquell que sempre restarà al teu costat! ni que sigui convertit en blanques cendres.
    Dana

  • De vegadespensem què hi podríem haver fet més...[Ofensiu]
    llacuna | 20-06-2008 | Valoració: 9

    Crec que fem allò podíem fer i possiblement allò que volíem fer per la gent que ens deixa.
    Ànims!

    Llacuna

  • És realment preciós!![Ofensiu]
    Unicorn Gris | 20-06-2008 | Valoració: 10

    M'ha agradat molt aquesta aventura dels dos companys, és molt dolça, molt tendra, no sé... no es pot explicar amb paraules.

    Està molt ben trobada i té un moviment dramàtic molt bo.

    Felicitats, J.Lluís. Considera't afegit ara mateix als meus preferits.

    Una abraçada!!

  • que recolza el cansament.[Ofensiu]
    Avet_blau | 04-06-2008 | Valoració: 10

    Un petit troç de fusta , amb història íntima
    impregnat de suors i de terra;
    arma propera i segura,
    que recolza el cansament .
    però també amb vida limitada, com tot.

    Avet_blau

  • Els objectes[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 04-06-2008 | Valoració: 10

    que, pels altres,son tan sols això, objectes,esdevenen, per a nosaltres, imprescindibles i, el dia que ens falten, ens fan escriure un relat tan bell, tan tendre i tan sorprenent com aquest. Com sempre es un plaer llegir tot el que escrius.
    No saps, J.LLuis, com agraeixo els teus comentaris.
    Una salutació.
    Nonna_Carme.

  • Camarades[Ofensiu]
    Unaquimera | 02-06-2008 | Valoració: 10

    El teu relat conté bones descripcions plenes d'afecte, on es barregen records amb sentiments, belles escenes evocades amb cura i tendresa, delatant l'estima envers tot allò que ens acompanya: persones, natura, objectes quotidians, ... que arriben a ser camarades nostres.

    Ja havíem coincidit alguna altra vegada en algun detall, ja fos títol o temàtica. Aquest cop, per més d'un factor, el teu text em permet oferir-te un altre: ALARMA!, ja que penso que pot agradar-te.

    He trobat, a més d'una expressió cuidada, que l'analogia amb altres companys més humans resulta ben portada, i les emocions a què al·ludeixes queden justificades pel temps compartit i les experiències conjuntes.

    I ara mateix t'envio una amistosa abraçada,
    Unaquimera

  • Ens acompanyen...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 02-06-2008 | Valoració: 10

    al llarg de la vida i, com nosaltres, envelleixen i moren. Podria ser un objecte, un animal de companyia... tant se val. El que compta és tot allò que sempre reviurem i recordarem mentre els tenim presents. Sento admiració per la gran capacitat que tens per descriure situacions i sentiments. Molt bon relat, J.Lluís.
    Una abraçada

  • El valor d'aquells objectes...[Ofensiu]
    Vicenç Ambrós i Besa | 30-05-2008 | Valoració: 10

    ... que fem tan nostres que esdevenen una part indestriable de nosaltres mateixos. El relat m'ha recordat molt una cançó que em van ensenyar de petit, a l'escola, i començava així: "vella xiruca, quantes hores passades, quanta alegria fa reviure el meu cor...". L'objecte eren unes xiruques. En aquest relat és un bastó. La veritat és que els teus relats reprodueixen escenes ben qüotidianes, però amb estil envejable de serenor i literatura en l'exposició dels fets!

    Magnífiques descripcions!

    Salutacions i gràcies per tots els teus comentaris, company!

    Vicenç

  • Naiade | 29-05-2008 | Valoració: 10

    Relat molt ben descrit, fen-te reviure aquets moments íntims amb nosaltres mateixos, sembla mentida com ens arribem a acostumar, inclús estimar un objecte company de camí. M'has ben enredat, fins el final no m'he adonat que es tractava del bastó.
    M'ha encantat llegir-te.
    Una abraçada

  • Bon jan.[Ofensiu]
    jos monts | 27-05-2008 | Valoració: 10

    Aquest relat em recorda:
    ...Donam la mà i caminem, i en lo molt que caminem ho trobarem, una amistat i un benestar, que quedarà patent en camins i faixades. recorreguts en el llarg de aquests temps.

  • M'agradaria molt fer una sortida amb tu.[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 26-05-2008 | Valoració: 10

    Hola;

    Podem finsdissenyar-la en funció de les teves possibilitats actuals.

    Només cla que m'ho diguis.

    Gràcies pels comentaris.

    Una Abraçada.

    Antonio Mora Vergés

  • què vols que et digui[Ofensiu]
    ANEROL | 16-05-2008 | Valoració: 10

    uns records i sentiment íntims d'una vida profunda

Valoració mitja: 9.94

l´Autor

Foto de perfil de J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

49 Relats

588 Comentaris

97167 Lectures

Valoració de l'autor: 9.95

Biografia:
Sabadell onze de maig del 1943
Català.
Vull gaudir el present
El passat és un record
Els records els tinc endreçats en un arxiu de la memòria, d’una memòria però que camina a l’oblit.
Lluito perquè no agafi una drecera.
Entretant per qui em vulgui llegir escric aquí, a Relats en Català, i si a més em vol comentar millor.

ELS 58 RELATS PREFERITS DELS SEUS AUTORS


ELS 43 POEMES PREFERITS DELS SEUS AUTORS

Per qui el vulgui el meu correu és: llcusido@gmail.com