CARTA A EN KARL MARX

Un relat de: EMBOIRAT
KARL MARX
Avda.Capital,s/n
140383-Rogenia


Terrassa, a 06 de febrer de 2.015


Apreciat Sr:

Aviat celebrarem els 200 aniversari del seu naixement, i de les seves teories sobre l’home i el treball, que tant van trasbalsar la nostra societat el segle passat.
Vostè, veia néixer l’home nu, qui s’anava fent a si mateix mitjançant el treball. L’home està per transformar la naturalesa, i a aquesta transformació vostè l’anomena treball.
Gran paraula aquesta , *treball* tant lligada a l’essència de la dignitat humana i tant escassa en el mon que ens ha tocat viure.
Però no sempre ha sigut així.

En les societats primitives i fins l’edat mitjana , l’home vivia en un àmbit preferentment rural, on la força de treball es concentrava en l’obtenció de productes agrícoles i ramaders. En aquell entorn El Kapital eren les terres, i qui les posseïa dominava la societat. Només cal mirar una mica enrere i veure les empremtes arquitectòniques de la noblesa i el clergat.

Després de rodar alguns caps a terres bretones i aniquilar alguna saga de terratinents en terres russes, la revolució industrial canvia l’essència de la societat i la distribució de poders. Ara qui detenta el poder es qui te les eines per treballar, el kapital ara son les màquines .

Però el problema del treball , que tant dignifica , cada vegada es més escàs. I el model que vam estrenar amb la revolució Industrial avui ja és caduc. Ens adonem tots que alguna cosa està passant . Que no hi ha compte enrere, i que estem vivint uns moments de canvi cap a no sabem on . I aquesta direcció incerta que porta la nostra societat, ve governada per un sol mot, Informació. Vivim en la societat de la informació, i qui la domina te el poder. Tenim eines a l’abast que mouen quantitats d’informació inimaginables, amb una rapidesa sorprenent. Estem tots habituats al Google, al twiter que els tenim a ma mitjançant dispositius mòbils en tot moment.

S’està coent un canvi radical en la nostra societat, apreciat Karl , i m’hauria agradat que encara hi fossis , perquè veiessis com van aplicar la teva filosofia alguns dels teus deixebles , i quines idees podries aportar a la nostra societat actual que ens fessin profit i ressolessin el problema del treball , que tant dignifica l’home segons la teva filosofia.

Una fotesa; al vell i desfasat partit comunista , que s’ha rovellat amb els anys per manca de renovació interna i manca d’ideari , els he de dir que el símbol del seu logotip, que son la Falç en representació dels camperols ( societat rural) , i el martell ( societat industrial) , hi hauran d’afegir l’ocellet del Twiter de fons, com a representació de l’actual societat de la informació.

Que prenguin nota, que els de Podemos potser ja ho han pensat!

Comentaris

  • Agradable sorpresa[Ofensiu]
    aleshores | 18-02-2015

    aquest relat referit a KM. Evoques un progrès o evolució històrica de la societat que és un pensament d'aquest i altres pensadors anteriors. Normalment aquest autor és maleït, en opinió meva, perquè és perillós pel interessors de la classe dominant. Per tant, treure'l a la palestra és una bona cosa.
    La història és construeix sobre la base de la lluita entre classes, diu, i el que passa s'ha d'anar a buscar a aquest punt concret per trobar-hi explicació racional. La forma de dominació actual és la dels que tenen el "capital" al qual se li sotmet tot, totes les coses de la societat, com veïem actualment. El capital s'ha d'anar incrementar per als posseïdors. Les persones som una eina, una mercaderia, per a aquest fi dels que estan "a dalt".
    Però el discurs de KM no és moral com el que em sembla que proposes. Si que creu que hi ha d'haver consciència de classe dels "de baix" per lluitar per l'abolició de les classes. Però no creu que moralment el treballador sigui necessariament més "bo" que el capitalista a escala individual. Això del treball dignifica no ho va dir ell; jo crec que va dir que el treball és el que hi ha incorporat en les mercaderies i coses que es produeixen i del que s'acaba apropiant el que tenen "el capital".
    Pels que creuen que aquest autor és defassat només diré el segúent: desprès de l'anàlisi de les crisi al Regne Unit de mitjans del segle XIX. Ve a dir més o menys: Quan tothom ( dels portanveus del capital) creu que les coses van de maravella, de cop es desenvolupa una crisi que no han anticipat. Això mateix és el que deien els portanveus en aquest cas de l'OECD precisament a l'agost del 2007, pocs "minuts" abans del primer esclat de l'actual i devastadora crisi. I continua, de primer sembla que es tracta només d'una crisi especulativa ( o financera, diríem ara) però la cosa és més fonda.
    Gràcies pel relat.