CAL COMTE DE LA TORRE DE L’ESPANYOL. RIBERA D’EBRE. TARRAGONA. CATALUNYA

Un relat de: Antonio Mora Vergés
Retratava – no sense dificultats – el gran casal cantoner de planta rectangular amb tres façanes vistes, la principal encarada al carrer Major de la Torre de l’Espanyol, conegut com cal comte.





Patrimoni Gencat ens explica que la façana lateral està separada de l'església parroquial per un carreró. Consta de cinc crugies, de planta baixa, pis i golfes, i la coberta a dues vessants amb el carener paral•lel a la façana. S'hi accedeix per un portal d'arc de mig punt adovellat, sobre el qual hi ha diversos finestrals amb balcons i suports forjats, sota els quals hi ha ceràmica ornamentada. Des del primer pis surt un pont perpendicular que creua el carrer Major, acabat amb baranes de balustrada. L'acabat exterior és arrebossat, excepte les cantonades, definides amb carreus escairats.

Els comtes de la Torre de l’Espanyol han estat :

José de Montagut y de Salvador. I comte

Rafael de Montagut i Felez. II comte

Antoni de Montagut Nougues III comte

Rafael de Montagut i Ravanals. IV comte

don Adolfo de Montagut y de Martí. V comte

Carmen de Montagut i Figuerol. VI comtessa , que donava al poble de la Torre de l’Espanyol l’ermita de Sant Antoni de Pàdua.





Constatava que la dita casa del comte de la Torre de l’Espanyol, presenta un aspecte descurat.

També, i em fa feliç compartir-ho, que els cirerers estan curulls de fruits.



El patrimoni històric i/o artístic, és un dels millors actius per atreure al turisme, tant almenys com el patrimoni natural, l’exquisida cordialitat dels catalans, i la nostra gastronomia de reconeguda fama mundial.

Els politics ‘professionals’ no tenen cap argument per explicar l’oblit injustificable en que es troba, més de quaranta anys desprès de la mort del sàtrapa - la gran excusa que ho justificava tot – el patrimoni històric i/o artístic. Entenem que aquesta incúria constitueix un crim contra Catalunya.

Ens agradarà rebre les vostres aportacions a l’email coneixercatalunya@gmaial.com

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6906 Relats

1200 Comentaris

5394143 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com