Arbres (Electus ut cedri)

Un relat de: F. Arnau

*

"Mon cor estima un arbre! Més vell que l'olivera,
més poderós que el roure, més verd que el taronger..."

"El pi de Formentor" -MIQUEL COSTA I LLOBERA-



"Electus ut cedri"

Jo també m'estime el pi
i m'estime tots els arbres
que creixen pertot arreu,
m'estime el xiprer, el roure,
el taronger, l'olivera...
Ells són els pulmons de Gaia,
són l'aliment de la fauna,
i són els nostres cosins,
sense ells no hi ha futur
per a la Vida en la Terra.


I

" Potser hi veus
éssers com arbres."
- XULIO RICARDO TRIGO -

Els xiprers creuen en Déu,
creixen rectes cap el cel
cercant estar a prop seu.
Ara pense que els xiprers
no són arbres de difunts,
ells sempre miren amunt,
i els difunts miren amunt,
però mai no obrin els ulls.


II

Els pins són arbres divins,
són esvelts, rectes i prims,
el símbol del món llatí,
romanent dels temps antics,
embolcall de nostra fi...


III

Les palmeres datileres,
elegants i cridaneres,
de paisatges orientals,
ornament de les voreres
i dels focs artificials.
Sou com un esclat de festa,
vostres branques una allau,
per això esteu a l'entrada
de masies i palaus.


IV

Oliveres mil·lenàries
de les fulles argentines,
heu donat el testimoni
de la història col·lectiva,
també produïu la base
de la dieta saludable
que diem mediterrània,
heu estat l'arbre emblemàtic
de les terres on el Llibre
va arrelar a les consciències.
Ara és zona de conflicte,
però mai no hem d'oblidar
que una branca d'olivera
en el bec d'una coloma
és el símbol de la Pau!


***

Francesc Arnau i Chinchilla 05-04-2008 19:10

Comentaris

  • ginebre | 01-05-2008 | Valoració: 10

    Primer de tot, gràcies per la visita.
    I si, veig que ets addicte als reptes, més que jo que últimament estic massa enfeinada.
    Però he vingut a tornar-te la visita i després de llegir-te, segueixo admirant el teu llenguatge arrelat i directe, primari en el sentit de pur, d'originari. Una lletra terrenal, sense sofisticació ni barroquisme, afirmant un estil ja molt propi, un segell que t'identifica. I una aproximació als temes des de l'experiència i el contacte, més que des de les idees. No hi ha divagacions ni floritures, sino una (deixam dir) "robustesa sòlida", que ens explica un món real i tangible, que extrau la poesia de la matèria.
    Moltes gràcies i fins aviat
    ginebre

  • gypsy | 21-04-2008 | Valoració: 10

    Francesc, quin poema!
    gairebé te un sabor especial, sabor de tu, de poeta incombustible socarrimant els versos a foc lent.
    Llegir-te és gaudir dels ritmes interns i dels mots diàfans posats al seu lloc, impertèrrits.

    gràcies!

  • El Melorepte (paraula que van acceptar-me)[Ofensiu]
    deòmises | 17-04-2008 | Valoració: 10

    ha donat fruits de molta qualitat i sabor. Els teus, que espero que algun dia et portin a aconseguir-ne un (tu vas vaticinar-me el RPV i em va costar jajaja) i ens delectis amb la teva proposta.

    Mentrestant, segueix delectant-nos amb els teus versos, amic Poeta.

    Gràcies, de nou, i per la teva felicitació també (en tinc pocs però fidels).

    Una abraçada, d.

  • amic poeta[Ofensiu]
    ANEROL | 16-04-2008 | Valoració: 10

    és sempre d'agrair que em llegeixis i em comentis; i, sobretot, que vulguis compartir la teva sabiduria amb tanta sensibilitat. és un honor ...

  • Els nostres parents vegetals...[Ofensiu]
    Anagnost | 15-04-2008 | Valoració: 10

    Per als mallorquins, els mestres de l'anomenada Escola Mallorquina (essencialment Costa i Alcover), són un referent indefugible i el seu mestratge se sobreposa a les modes i als corrents poètics posteriors. Que tu citis "El pi de Formentor" m'ha fet una il·lusió molt especial, i que a més hagis compost aquesta lírica reivindicació dels arbres com a elements imprescindibles per a la vida del Planeta, m'ha semblat igualment oportú, en temps de disbauxa consumista. T'hi refereixes com als nostres "cosins", i és ben cert que, o els consideram els nostres parents i els estimam, o ens abocam al desastre.

    Finalment, com tu, faig vots perquè ningú no oblidi que...

    "una branca d'olivera
    en el bec d'una coloma
    és el símbol de la Pau!"

    Francesc, com sempre, és un plaer llegir-te.

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de F. Arnau

F. Arnau

207 Relats

1238 Comentaris

339320 Lectures

Valoració de l'autor: 9.90

Biografia:
Foto: A la Casa Museu Pinazo (Godella, febrer del 2016).
------------------------------------------------

Us demane que no em valoreu, com ja han fet molts companys de RC...

MOLTES GRÀCIES!!!

------------------------------------------------

Sóc el Francesc Arnau i Chinchilla, un poeta autodidacte que el 24 d'Octubre del 2.006, va publicar per primera vegada a RC. Des d'aleshores he publicat gairebé 150 relats (sobretot poemes), he participat als diferents Reptes, així com als Concursos organitzats al web. També vaig assistir-hi a la Megatrobada de Premià de Dalt, amb motiu del lliurament dels Poemes Il·lustrats, on vaig tenir el plaer de conéixer a alguns dels relataires. Enguany, al mes de Febrer vaig assistir-hi a la GIGACALÇOTROBADA '09, on vam coincidir un munt de relataires (uns que ja coneixia i uns altres de nous) al voltant d'unes cebes grillades que ens guisaren al restaurant "El Nou Glop" de Barcelona. També he participat als llibres col·lectius "Contes de fantasmes" i "Relats per a llegir amb una sola mà", publicats per bubok. Finalment, el passat mes d'Agost a les Festes Patronals del meu poble es va fer la "II Nit dels Palmitos Blancs", on es va representar l'adaptació teatral d'algunes de les meues "Històries de Beniatrol", sota el títol de "Nit de brúfols", a càrrec del Grup de Teatre "Godayla", i també es va fer un recital de poemes meus amb acompanyament de música de corda. Actualment estic enllestint el llibre que el Regidor de Cultura del meu poble es va comprometre a publicar-me per la primavera de l'any vinent, i que sota el títol de "L'espill de l'orb", recollirà una antologia de la meua Poesia...

Portada
Portada del llibre "L'espill de l'orb"

Contes de fantasmes
Foto: Portada del llibre col·lectiu "Contes de fantasmes" publicat per bubok.

palmito
Foto: II Nit dels Palmitos Blancs (Godella, 15 d'Agost del 2.009)
------------------------------------------------

Hi ha una frase que defineix la meua relació amb tots els companys i les companyes de RC:

"Vosaltres m'heu fet mudar de pell..."

Photobucket
Foto: A una terrassa de Gandia (Octubre del 2.006)
------------------------------------------------

Aquesta és la meua "bio":

Vaig néixer el 10 de Novembre de 1.953 a Godella, un poble de la Comarca de l'Horta del País Valencià. Considere Vicent Andrés Estellés el meu veritable mestre, malgrat no haver-lo conegut personalment, doncs, fou al llegir el seu "Llibre de meravelles" quan em vaig sentir trasbalsat per aquest món de la Poesia. Ell va néixer a Burjassot, un poble veí del meu, i això encara em va encoratjar més...
També haig de dir que, com sóc autodidacte, les meues influències són molt nombroses, i van augmentant cada dia. Per això no vull esmentar cap autor més. Tanmateix, seria un sacrilegi si no fes cap referència a l'Immortal Ausiàs March, el més gran poeta en la nostra llengua que han parit mares.

F. Arnau "dixit"

Els meus blogs:

NOVES LLUNES

L'espill de l'orb

francescarnau@hotmail.com

©Francesc Arnau i Chinchilla

28 de Novembre del 2.009

------------------------------------------------

Casa natal de Franz Kafka (Praga)
Foto: A la casa natal de Franz Kafka (Praga, Agost del 2.009)
------------------------------------------------

Francesc Arnau recibe la Flor Natural 2003 ( El Periódico Mediterraneo - 16/03/2003 )

------------------------------------------------

Photobucket
Foto: Octubre del 2.005, al Cantàbric en Godella (Astúries)

Porto
Foto: Al riu Douro en Porto (Agost del 2.007)

Carrer de Lisboa
Foto: Carrer de Lisboa (Agost del 2.007)

Pont 25 d'Abril
Foto: A l'Estuari del riu Tajo en Portugal (Agost del 2.007)

Carrer de Praga
Foto: Carrer de Praga (Agost del 2.009). Noteu el gran paregut amb el Carrer de Lisboa...

Vista del Riu Moldava
Foto: Vista del riu Moldava (Praga, Agost del 2.009)
------------------------------------------------

"Vosaltres m'heu fet mudar de pell..."

------------------------------------------------

AGRAEIXO ELS VOSTRES COMENTARIS, SIGUEN DEL SIGNE QUE SIGUEN...
MOLTES GRÀCIES COMPANYS I COMPANYES RELATAIRES!

------------------------------------------------

Viatge virtual a Roma
Foto: Amb els meus fills Núria i Guillem, els dos millors poemes que he fet fins ara, en un viatge virtual a Roma, un dels llocs que espere visitar aviat. (Juny del 2.008) Muntatge de Photoshop: -Leti Garcia-


Foto: Amb la meua dona Isabel, coautora dels meus millors poemes... ("Els dansaires", edifici de Praga, Agost del 2.009)
------------------------------------------------

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
"ATZAR" (Bombardeig de tinta), dibuix de l'autor, de l'any 2.001, sobre el que es va realitzar el 9è REPTE POÈTIC VISUAL.

------------------------------------------------

Ametller en flor
"Ametller florit" de Josep Arnau i Xinxilla -Any 1.990- Oli sobre tela (335x270).

------------------------------------------------

Epifania
"Ja vénen els Reis!" Antonio Martínez (Godella, 1979) -oli sobre llenç- 80 x 65 cms.

------------------------------------------------