Al director de cinema Alejandro Amenábar, sobre el conflicte català (26-3-2006)

Un relat de: Joanjo Aguar Matoses


Carta per al director de cinema Alejandro Amenábar sobre el conflicte català, escrita l'any 2006.

Potser redactar-la fou un despropòsit, o potser no.

De tota manera, calia provar sort.


Quan el vaixell s'enfonsa, en qualsevol fusta hi veus la salvació.

_________
_________



A LA ATENCIÓN DE ALEJANDRO AMENÁBAR. IDEA PARA PELÍCULA O DOCUMENTAL
(Carta per al director de cinema Alejandro Amenábar, sobre el conflicte català)

(Sueca, 26 de març del 2006. Joanjo Aguar Matoses)

_____________________________________________________________________________________

Títol: Carta a Alejandro Amenábar sobre el conflicte català. Idea per a pel·lícula (o documental).
Títol: ¿Podríeu fer-li arribar esta carta a Alejandro Amenábar? Gràcies.
De: jagma@correu.mesvilaweb.cat
Data: Dimecres, Maig 24, 2006 6:45 am
A: miquelbla****@hot****.com,rn.aleix****@senado.es,fedbcn****@esquerra.org,ciu****@ciu.info
Còpia: mibla****@ono.com
Còpia cega: [****]
_____________________________________________________________________________________


IDEA PER A PEL·LÍCULA (O DOCUMENTAL). A ALEJANDRO AMENÁBAR

(NOTA QUE HE ADJUNTAT PER ALS MITJANS DE COMUNICACIÓ: ¿Per favor, podríeu fer-li arribar esta carta a Alejandro Amenábar? Supose que vosaltres teniu més contactes que jo. Moltes gràcies).


Per favor, llegiu esta carta i reenvieu-la a qui cregueu convenient. Si teniu alguna via de fer-li-la arribar a Alejandro Amenábar (o a algun altre director de cinema reconegut), us agrairia molt que ho fésseu. Jo ja l'he enviada a la seua productora, però no sé què faran amb ella.

Podria ser important. Si aconseguim que el conflicte català (o catalanista) trobre un lloc a l'espai audiovisual, si l'agafa un bon director amb gran repercusió mediàtica i social (com Amenábar), i obté una pel·lícula d'èxit amb abast mundial, podríem fer que els nostres problemes es facen visibles a tots els indrets del planeta (i d'Europa i de la Península, per descomptat).

Potser, gràcies a açò se'ns començaria a veure d'altra manera, i canviarien algunes formes de tractar-nos i de pensar respecte a nosaltres. (O potser no, també és possible).

No ho sé, igual és una bona idea. Total, tampoc costa res intentar-ho, ¿no? (Si algú sap com fer-li arribar la carta a Amenábar...)

Sueca, 22 d'abril del 2006
Joanjo Aguar Matoses


(TAMBÉ PODEU REENVIAR ESTA CARTA A QUI MÉS CREGUEU CONVENIENT)
_______________________________________________________________________________

A LA ATENCIÓN DE ALEJANDRO AMENÁBAR. IDEA PARA PELÍCULA (O DOCUMENTAL)
(Sueca, 26 de marzo del 2006. Joanjo Aguar Matoses)
_______________________________________________________________________________

Títol: A la atención de Alejandro Amenábar. Idea para película (o documental).
De: jagmat@correu.mesvilaweb.cat
Data: Dilluns, Maig 22, 2006 6:25 am
A: produccionsogecine****@sogecable****.com,areadecine****@sogecable****.com, [****]
_______________________________________________________________________________


A LA ATENCIÓN DE ALEJANDRO AMENÁBAR. IDEA PARA PELÍCULA (O DOCUMENTAL)

Por favor, os agradecería mucho que le remitieseis esta carta a Alejandro Amenábar, el director de cine. O que me indicaseis cómo se la podría hacer llegar yo mismo. Muchísimas gracias por todo.

Joanjo Aguar Matoses
_______________________________________________________________________________


Sueca, 26 de marzo del 2006.

Hola, Alejandro, me llamo Joanjo Aguar Matoses y soy de Sueca, un pueblo situado entre València y Gandia, cercano a Cullera. Querría proponerte una idea para una nueva película o documental: "¿POR QUÉ NO TRATAS EL TEMA DEL CONFLICTO CATALÁN (o catalanista)?"

He visto "MAR ADENTRO", y me admira la exquisitez con que trataste los temas, así como el profundo respeto que mostraste hacia las diferentes lenguas, culturas y formas de pensar que cohabitan en nuestro Estado. Por eso creo que tú serías una de las personas más apropiadas para adentrarte en un laberinto tan complejo, repleto de muros impenetrables, argucias e incógnitas sin resolver.

Julio Médem se atrevió con el conflicto vasco en "EUSKAL PILOTA (Larrua Harriaren Kontra)", y obtuvo un documental precioso, una obra de arte y un testimonio histórico incomparable. (A algunos no les gustó, pero allá ellos con sus prejuicios. Ya se apañarán).

¿Por qué no podrías acercarte tu al rompecabezas catalán?

En este caso no existen muertos (o no muertos recientes), ni violencia (o no violencia explícita). A primera vista, "puede" que no resultara tan impactante como el problema de Euskal Herria. (("No sé... Demasiado nos atrae la muerte, el olor de la sangre... Somos como tiburones en busca de presa")). Pero no por eso deja de existir una pugna entre Catalunya y España. Y yo creo que ya va siendo hora de tratar el asunto cinematográficamente, desde una óptica relativamente objetiva.

Creo que tu inteligencia y sensibilidad están de sobra demostradas y podrían resultar las más indicadas en este caso. El problema catalán (o catalanista, pensemos también en el País Valenciano) es un tema casi inexplorado en el mundo del cine, y se le podría sacar mucho jugo.

POSIBLES TEMAS: La recuperación de la lengua catalana. La lucha por el reconocimiento de selecciones deportivas propias. Por el dominio electrónico ".CAT". Por tener voz y voto en Europa. Por un mayor autogobierno. Por un sistema de financiación justo. Por el Nuevo Estatuto. Por ejercer el derecho de autodeterminación (de forma pacífica, sin violencia). La oscura etapa de la dictadura franquista. Historia reciente y antigua de Catalunya, el País Valenciano y las Islas Baleares y Pitiusas. Relaciones, hoy en día, entre territorios de la antigua Corona de Aragón. El conflicto valenciano actual. La batalla de València. Catalanistas/Blaveros/Espanyolistas. Las agresiones anticatalanistas (Espanya 2000, el G.A.V.). Amenazas i coacciones. Las luchas por defender la unidad de la lengua (catalán = valenciano), por recuperar la dignidad y la normalidad del catalán, etc...


Todo ello te sonará a conceptos abstractos. Pero no lo son en tanto que nos afectan a muchos catalanes, valencianos y baleares (directa o indirectamente) en nuestra vida diaria. Y, más aún, cuando somos mucha gente la que estamos combatiendo pacíficamente, y reivindicando el derecho de poder expresar con total libertad nuestras propias ideas, en nuestra propia lengua y en nuestra propia tierra. Libertad que se ve coartada cada vez que pretenden amedrentar-nos con una intervención armada por parte del ejército, cuando proponemos que los catalanes, y (¿por qué no?) también los valencianos y baleares, podamos decidir si queremos seguir perteneciendo a España, o si preferimos formar parte de un estado catalán (o catalán-valenciano-balear), con una nueva identidad reconocida dentro de Europa.

A eso se le llama "Referéndum de Autodeterminación". En Quebec, una región de Canadá (estado plenamente democrático y civilizado), ya se han celebrado dos referéndums de este tipo, y no se ha roto el país, ni se ha abierto una gran brecha en la tierra, ni ha tenido lugar un cataclismo de proporciones bíblicas, ni nada parecido. Al menos, no como se intenta hacer creer a mucha gente sobre lo que ocurriría aquí, en la Península Ibérica, si se nos dejase decidir por nosotros mismos a los catalanes, valencianos y baleares sobre nuestro propio futuro.

Puede que lo que he escrito te parezca demasiado fuerte o fuera de lugar. O puede que no. Si te extraña que te haya mandado esta carta y quieres obtener más referencias sobre mí, las puedes buscar en el GOOGLE, escribiendo mi nombre y mi apellido: "Joanjo Aguar Matoses".

Por si necesitas más información, aquí tienes también mis datos personales:

NOMBRE: Joan Josep Aguar Matoses

DIRECCIÓN: C/ Magraners, nº 29
46410 Sueca (País Valencià)

TELÉFONOS: 96 170 02 03 // 680 817 358

CORREO ELECTRÓNICO: jagmat@correu.mesvilaweb.cat

Muchísimas gracias por todo, y espero no haberte hecho perder demasiado tiempo.
(Por cierto, estamos expectantes ante tu próxima película. Debemos ser ya unos cuantos millones de personas, supongo).
Bueno, como siempre, Adelante con el Arte. (Con honestidad y respeto, como siempre).

Joanjo

(NOTA: Cuando recibas esta carta, por favor, hazme saber que te ha llegado, ¿de acuerdo? No me importa si te convence mi idea o no, es sólo por saber que la has leído. Gracias otra vez, ¿eh?).

(¡Ah! Y, otra cosa. Si a ti no te atrae la propuesta, pero crees que podrían aprovecharla otros directores, productores o guionistas que conozcas, puedes reenviarles este correo electrónico, o imprimirlo, o lo que te parezca. No hay ningún inconveniente. Es más, te lo agradecería MOGOLLÓN).

_____________________________________________________________________________________


HE ENVIAT LA CARTA A TOTS ESTOS LLOCS (24-5-2006. 07:06)


A NÚRIA ALEIXANDRE (de Convergència i Unió):
rn.aleix****@senado.es

A MIQUEL BLASCO (d'Esquerra Republicana del País Valencià):
miquelbla****@hot****.com,mibla****@ono.com

A ERC:
fedbcn****@esquerra.org
agustic.arg****@diputado.congreso.es,carod****@esquerra.org, [****]

A CIU:
ciu****@ciu.info
a.mas.ga****@ciu.info,arturmas****@ciu.info, [****]

A MÉS GENT:
simeo.jorda****@uv.es,lliria****@edeta.org,edetaorg@ono.com,webmas****@juanmabajoulloa.com, lapellofa****@hotmail.com, nikols****@sueca.mesvilaweb.com, director****@vilaweb.com,vicent****@partal.com, info****@albenateatre.com, info****@terricabras-filosofia.info,davei****@alumni.uv.es, [****]

A MITJANS DE COMUNICACIÓ:
republica****@catradio.com,mati****@catradio.com,catalunyanit****@catradio.com,rmarzoa.h****@catradio.com, direccio****@elpunt.com, eltemps****@eltemps.net, redaccio****@revistaeltriangle.com, nosevendevalencia****@20minutos.es, elmicalet****@elmicalet.com, ustedopina.val****@metrospain.com, redaccionvalencia****@quediario.com, info****@diarioinformacion.com,redaccio****@lavanc.com,audiovisuals****@lavanc.com, cartas****@lavanguardia.es,cartas****@lasprovincias.es, levante-emv****@epi.es, mediterraneo****@elperiodico.com,presencia****@presencia.com, cartesdirector****@diarisegre.com, redaccio****@vilaweb.com, premsa****@bromera.com, editor****@diariparlem.com, valencia****@diarioadn.com, cultura****@diarioadn.com, valencia****@tvcatalunya.com, [****]

_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________


RESPOSTA DE MIQUEL BLASCO, D'ESQUERRA REPUBLICANA DE SUECA

Títol: RE: Miquel , per favor, llegeix esta carta. Idea per a pel·lícula (o documental).
De: "miquel blasco carlos"
Data: Dimecres, Maig 24, 2006 11:26 am
A: jagma@correu.mesvilaweb.cat

Em pareix una idea genial!

La inèrcia és pensar que és gairebé impossible que ho faça...però si mires arrere en la història, fins Orson Wells va fer una pel·lícula sobre el poble basc on deia que no és que no fora espanyol, sinó que ni era europeu!

A més, jo introduiria el tema del blaverisme i la segregació lingüística...

Podries dir-li, si arribes a contactar amb ell, que ja hi ha una pel·lícula que parla d'aquest darrer punt: "del roig al blau"...

En fi, molta sort, Joanjo!!!

Miquel
_____________________________________________________________________________________

RESPOSTA MEUA A MIQUEL BLASCO

Títol: Jei, Miquel, gràcies.
De: jagma@correu.mesvilaweb.cat
Data: Dijous, Maig 25, 2006 6:34 am
A: miquelbla****@hot****.com

Jei, Miquel, gràcies pel teu suport. Tens raó, hauria d'haver-li anomenat el documental "Del Roig al Blau", se'm va passar.

No sé si eixa carta li arribarà a Alejandro Amenàbar. I, si li arriba, no sé si se la llegirà tota. I, si se la llegeix, no sé si li agradarà, ni tampoc si li insuflarà els ànims necessaris per a encarar un tema tant escabrós, ni si li inspirarà el guió d'una nova pel·lícula.

Però, almenys, ja ho he intentat. He enviat la carta a diversos e-correus de la productora SOGECABLE, on treballa Amenàbar. (Són els e-correus que tens apuntats en eixa carta). I, a banda, també l'he remesa a molts altres llocs (inclosos mitjans de comunicació), per si arriba a mans d'algú que té contactes i sap com fer-li-la arribar. (O per si li l'envia a algun altre director de cine al qual la idea li puga paréixer interessant).

El referent que vaig agafar va ser "Braveheart", de Mel Gibson. És una pel·lícula que jo crec que degué fer revifar de sobte el sentiment nacionalista a tota Escòcia. I sé que molta gent està esperant que es faça alguna cosa semblant amb l'afer català o catalanista. Així que un dia se'm va ocòrrer que podria redactar una carta explicant-li el tema a Alejandro Amenàbar, a veure què opinava. És un director molt bo, jo crec que bastant objectiu, i els seus treballs tenen una enorme repercussió mediàtica. Em va semblar la persona més indicada per al cas.

Ara la carta està escrita i enviada. Ja veurem què passa amb tot açò.

Bo. Crec que ja està tot. Ens veiem el divendres, ¿eh?

Joanjo

¡Ah! Per si t'entra curiositat, ací estan totes les adreces a les quals he enviat la carta a Amenàbar. (Supose que algú de tots tindrà mà per a fer-li-la arribar. Si no, mala sort):

>>>>TOTES LES ADRECES
_____________________________________________________________________________________

_________

INTRODUCCIÓ I FINAL (1-12-2011):

Carta per al director de cinema Alejandro Amenábar sobre el conflicte català, escrita l'any 2006.

Potser redactar-la fou un despropòsit, o potser no.

De tota manera, calia provar sort.


Quan el vaixell s'enfonsa, en qualsevol fusta hi veus la salvació.

_________
_________


Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Joanjo Aguar Matoses

Joanjo Aguar Matoses

204 Relats

246 Comentaris

250304 Lectures

Valoració de l'autor: 9.30

Biografia:
Sóc de Sueca, poble situat a la Ribera del Xúquer, al País Valencià i, per tant, a Marènia (com li dic jo) o Països Catalans (com li diu la resta del món).