Al compàs d'un vals de recordances

Un relat de: Vicenç Ambrós i Besa

Un blau dolç tinta l'aire de l'albada,
mentre el lladruc d'un gos es distorsiona
al buit, i els ocells es llancen de ple
al primer vol del dia. Un ventijol
poruc envernissa les fulles tendres.
Tot és a punt perquè et trobis amb tu
mateix. Avui, per un moment, no et miris
les mans ni et busquis al mirall. És tard,
si ara pretens fer marxa enrere, i massa
d'hora, per què ja ho donis tot per fet.
Gaudeix només d'aquest càlid parèntesi.
Deixa't endur. No pensis ni en demà.
Vesteix el rostre amb el millor somriure
i engalana't amb l'aire perfumat.
Com el sol d'un dia clar, quan despunta
i contorneja, terra enllà, el Montseny,
la llum dels bons records pessigolleja
la ment, i la hipnotitza. Seducció
d'un plaer selectiu, la remembrança
que entre murs d'història i centenàries
alzines, enmig de camps que groguejen,
sagnants de gallarets, a frec del gram
vellutat de rosada, i a l'empara
de la sincera amistat que amenitza
la trobada, avui compartim dessota
uns horitzons que s'encreuen i malden
per no diluir-se en l'oblit del pes
creixent, perseverant i enriquidor
de totes les generacions d'un poble.

I és que avui, almenys per moments, passat
i futur tenen cita amb el present.

Comentaris

  • Cita amb el present...[Ofensiu]
    Naiade | 07-12-2007 | Valoració: 10

    Un altre poema fascinant. Com ho fas per destil·lar aquestes meravelles?
    Una sensació de pau i benestar s'ha anat apoderant de mi a mesura que entrava dins la poesia, submergida dins aquest paisatge encisador. Segur que va ser un exiten aquell present.
    També et dic que ja he llegit el teu llibre, una obra d'art, certament et mereixes el premi, m'ha agradat moltísim. Ja t'enviaré un mail per acabar de donar-te'n la meva opinió.

    Una forta abraçada.

  • Hola, mestre![Ofensiu]
    brideshead | 22-08-2007 | Valoració: 10

    Com sempre, llegir-te és més que un plaer pels ulls, és un plaer per l'ànima i pels sentits. Tens aquesta extraordinària habilitat de fondre les paraules en versos immaculats, que vas teixint amb mots sobris, purs, clars i exquisits fins arribar a composar un poema d'una bellesa plàstica i estílistica que se't queda gravada a la retina per molt de temps.

    Et confessaré, Vicenç, que quan llegeixo la teva poesia m'agradaria poder-te fer algun "però"... En realitat, no és que no pugui per sentir-me'n incapaç, sinó que és del tot impossible perquè la teva poesia no te "peròs". És, senzillament, una poesia d'alta qualitat, sense punts febles, sense fisures. És una poesia perfecta i bella que saps, a més, enriquir amb una sensibilitat de poeta i una saviesa lèxica que enamoren.

    Suposo que, com a mínim, els ex-veïns de Lluçà t'hauran fet l'honor de donar-te el primer premi, oi? I, potser, encara deu ser més important la satisfacció que, sense falsa humilitat, deus sentir en rellegir el teu propi homenatge al teu estimat poble. Perquè, renoi, vaja homenatge t'ha sortit!

    També et diré que el títol és molt encertat, perquè si jo hagués de posar música a les teves paraules, ho faria amb notes de vals, imaginant com tothom balla, grans i joves, suaument i harmoniosa, tot celebrant aquest instant màgic en el qual s'apleguen totes les generacions com per fer una fotografia històrica que perdurarà en el temps.

    I bé, amic Vicenç, només em resta felicitar-te de nou per aquestes composicions increïbles que saps fer. Espero que tot et segueixi anant molt bé i que estiguis tenint un molt bon estiu, de relax i descans, que ja toca, oi?

    Una abraçada ben forta, mestre de mestres!

  • Només dir-te[Ofensiu]
    ploma/Núria S. | 21-08-2007 | Valoració: 10

    que m'he deixat endur seguint les teves recomanacions i m'he imprès l'escrit per rellegir-lo.

    Tot és a punt perquè et trobis amb tu
    mateix. Avui, per un moment, no et miris
    les mans ni et busquis al mirall. És tard,
    si ara pretens fer marxa enrere, i massa
    d'hora, per què ja ho donis tot per fet.
    Gaudeix només d'aquest càlid parèntesi.
    Deixa't endur. No pensis ni en demà.
    Vesteix el rostre amb el millor somriure
    i engalana't amb l'aire perfumat.

    Espero trobar-me tal com ho faig quan llegeixo el que has escrit.

    El teu comentari al meu poema m'ha pujat l'esperit, te l'has llegit amb cura i t'ho agreiexo.
    He llegit Mort al Paradís i m'ha agradat, no el podia deixar, aviat llegiré l'altre llibre. Ja t'explicaré que m'ha semblat també.

  • gypsy | 06-08-2007 | Valoració: 10

    la màgia dels mots és que de vegades, segons l'estat d'ànim, un poema t'escau com un vestit fet a mida.
    El llegeixo i és com si fos escrit per a mi, com si fos meu. I en gaudeixo de cada paraula destriada amb amor i cura.
    Sóc feliç Vicenç gràcies a gent com tu que m'heu ajudat amb la vostra humanitat.

    Quina profunditat destil·len els teus poemes, treballats amples i fondos que diuen i fan sentir.

    petons ben forts!

    gypsy

  • He gaudit...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 04-08-2007 | Valoració: 10

    del teu poema veient les imatges tal com les anaves describint, poc a poc, sense preses, i omplint-me de les sensacions que m'arribaven a través de les teves paraules... records, imatges del passat, retrobamets...
    Un poema preciós, que em fa estar plenament d'acord amb els comentaristes que he llegit i que et diuen que el teu gra de sorra és una montanya immensa.
    Una abraçada ben gran, Vicenç

  • Sonyes | 13-07-2007 | Valoració: 10

    uff! quina descripció tant acurada. M'encanta!

  • Som-hi![Ofensiu]
    Anagnost | 06-07-2007 | Valoració: 10

    No conec Lluçà ni molt menys la festa dels exveïns, però sí que començo a conèixer la teva poesia. I és bona. En aquest cas concret, ens trobam davant un d'aquellss poemes rotunds, plens, rodons, que et deixen una sensació de plenitud. I això en tots els aspectes: formalment és impecable, però, a més, constitueix una clamorosa convidada a la participació, feta amb materials de la millor poesia: "Vesteix el rostre amb el millor somriure i engalana't amb l'aire perfumat.". Som-hi!

  • faig esforç[Ofensiu]
    ANEROL | 05-07-2007

    per poder entendre algunes poesies, com és le cas la teva. Trobo bellesa però en costa seguir les imatges; tanmateix, m'ha agradat

  • Et dic el mateix[Ofensiu]
    Antoni Casals i Pascual | 30-06-2007 | Valoració: 10

    que Unaquimera. Si això és un petit gra de sorra, el dia que la vulguis fer grossa no sé que passarà. Hi han desfilat en decasíl·labs imatges, records, paisatges, gallarets, lladrucs...
    Em quedo amb una frase, si m'ho permets:
    "Avui, per un moment, no et miris
    les mans ni et busquis al mirall."

  • Deliciós![Ofensiu]
    Unaquimera | 30-06-2007 | Valoració: 10

    He llegit en la introducció: " sense més pretensió que la de col·laborar-hi aportant-hi un petit gra de sorra" i en canvi, en llegir el teu poema, m'he trobat amb un munt, amb una muntanya, amb una serralada sencera d'encerts! Res de petiteses...

    Fent servir referents visuals i sonors, ben dinàmics, crees per començar un marc d'entorn encisador, per personalitzar a continuació les paraules i fer-les, poc més endavant, íntimes i compartides, emotives, entranyables i belles: "avui compartim l'amistat dessota uns horitzons que s'encreuen i malden per no diluir-se en l'oblit..."

    Evidentment, no em puc sentir part de la trobada a què fas referència, però sí que gaudeixo de les imatges creades i del missatge que ofereixes amb els teus versos, que m'és molt grat: el record a pesar del pas del temps, la perdurabilitat de l'amistat o el sentiment d'afecte tot i les dificultats aparents...

    T'envio una abraçada càlida d'estiu,
    Unaquimera

  • COM UN QUADRE![Ofensiu]
    EULALIA MOLINS ARAGALL | 26-06-2007 | Valoració: 8

    MENTRE HE LLEGIT EL POEMA, M'IMAGINAVA UN PINTOR D'AQUI A CASSERRES QUE ES DIU JOAN QUERALT, ABANS DE PINTAR UNA OBRA LA POT EXPLICAR DE LA MANERA QUE HAS FET TU. ELL S'IMAGINA UN PAISATGE, TAL I COM EL VEIA DE PETIT I DE SEGUIDA EL PLASMA A LA TELA TAL MENT COM SI FOS UN ESCRIT, PRIMER EN PARLA I DESPRÉS PINTA. QUAN T'HO EXPLICA ENTENS LES SEVES OBRES I TU FAS EL MATEIG PERÒ SENSE COPSAR-HO A LA TELA.

Valoració mitja: 9.83